Režie:
Ridley ScottScénář:
Drew GoddardKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Harry Gregson-WilliamsHrají:
Matt Damon, Jessica Chastain, Chiwetel Ejiofor, Jeff Daniels, Michael Peña, Kate Mara, Sean Bean, Kristen Wiig, Aksel Hennie, Sebastian Stan, Mackenzie Davis (více)VOD (6)
Obsahy(2)
Astronaut Mark Watney (Matt Damon) během mise na Mars málem zahynul v prašné bouři. Zbytek jeho posádky planetu opustil v domnění, že je mrtvý. Ale Watney přežil a ocitne se tak omylem sám na nepřátelské planetě. Má k dispozici jen hubené zásoby a tak musí využít veškerý důvtip, invenci a technické znalosti, aby nejen přežil, ale také nalezl způsob, jak vyslat signál na Zemi, že je naživu. V okamžiku, kdy se mu to podaří, začne miliony kilometrů daleko od něj NASA a mezinárodní tým vědců neúnavně pracovat, aby dostali tohoto „Marťana" domů. Zatímco členové jeho posádky souběžně prokazují svou odvahu na téměř nemožné záchranné misi. (CinemArt)
(více)Videa (15)
Recenze (1 982)
Anti-Interstellar. Nolanův sci-fi opus byl kolonizačním kosmickým westernem o hledání alternativy ke zdevastované modré planetě. V těšitelském Marťanovi musí být naopak „kolonizátor“ zachráněn z divočiny, jež lehce připomíná Monument Valley, a navrácen na Zem. Oslava lidské schopnosti maximálně využít dostupných prostředků je pouze jednou z rovin vyprávění, lépe než kniha provázaného s paralelním organizováním záchranné mise. Prostříhávání mezi událostmi na Zemi a na Marsu začíná dříve než v přeloze a obojí dění je lépe synchronizované. Film má díky tomu větší spád a na rozdíl od Marka nikdy neztrácí dech. Navzdory individualistickému názvu, osamocené tváři Matta Damona na plakátu a pověsti ultimátního profesního dramatu pro geeky je pro mne Marťan zejména zdařilou ukázkou příběhu s kolektivním hrdinou. I v sesíťovaném světě vysokorychlostního internetu, umožňujícího mediální zprostředkování dění v jiném státu, na jiném kontinentu i na jiné planetě, nejlépe funguje na principu vzájemné spolupráce a koordinace. Každá z mnoha postav si užije svou chvilku slávy. Díky jejich postupnému uvádění na scénu a přehlednému vytváření profesních nebo osobních vztahů mezi nimi (ve filmu nakonec není postavy, která by bojovala sama za sebe), si je bez problémů zapamatujeme. Síly přitom nespojují jenom lidé různé rasy, věku a pohlaví, ale i různých národností. Marťan vytváří iluzi, že člověk je na prvním místě jak v mamutí organizaci typu NASA, tak v totalitní zemi jako Čína. Vytváření zvukových můstků mezi scénami a přesný střih, kdy na otázku přímo či nepřímo položenou na Zemi dostáváme odpověď v následujícím záběru z Marsu, posiluje sevřenost vyprávění a dojem globální vesnice, kde ani vzdálenost několik desítek milionů kilometrů není nepřekonatelná. Marťan je skvěle šlapající feel-good zábava, která možná neobnoví vaši důvěru v lidstvo, ale s vysokou pravděpodobností po naběhnutí závěrečných titulků začnete znovu věřit v režisérské schopnosti Ridleyho Scotta. 80% ()
Takovej ten film, kterej stačí vidět jednou. Úplně mi nesedl odlehčený styl, jakože přežívat sám na Marsu je vlastně prdel a o nic nejde. Přišlo mi, že třeba Tom Hanks v Trosečníkovi na tom byl milionkrát hůř, a to byl na ostrově se spoustou jídla a vody. Naštěstí je Matt Damon dobrej a scény s ním mě bavily. U zbytku jsem se ale docela vařil a fakt už mě pak iritovalo neustálé opakování situace á la "Stihneme to za 10 dní, a přes to nejede vlak. Dříve to zkrátka NELZE." Pak se něco posere, přijde šéfik a řekne, ale jó to dáte. A zbytek "Nojó vždyť to vlastně půjde za tři dny." A takhle to tam je furt dokola. Bohužel mi byla docela nesympatická i ta posádka. Přišlo mi, že scény s ní moc nefungují a všichni její členové mi byli super u prdele. A celkově mi tam prostě chyběla nějaká koulervoucí scéna. Něco kvůli čemu bych si ten film zapamatoval v pozitivním smyslu a ne jen díky hyperpodbízivé vložce s Číňany, protože odtamtud teď zrovna tečou hromady peněz. Nemůžu si pomoct, ale všechny ty dobré vesmírné filmy mi prostě přišly lepší. Dokonce i Prometheus. ()
Spíš dobrodružné než sci-fi, spíš crowd-pleasure než survival, spíš feel-good než intelligent. Při překlopení těchto dichotomií bych šel na pětku, protože Ridley Scott sebral všechny své stařecké síly a natočil řemeslně bezchybný film, který poctivě šlape od začátku do konce, nenudí ani chvilku a v nejvypjatějších scénách dokáže spolehlivě strhnout. Jen je to prostě pro mě osobně příliš bezpečné a uživatelsky nekonfliktní. 85 % ()
Problém u Ridleyho Scotta spočíva v tom, že nedokáže nakrútiť dejovo hutný film nabitý emóciami, psychológiou postáv a osudovosťou. Samozrejme, Scott sa verne pridŕžal knižnej predlohy, no to nič nemení na fakte, že Marťan v sebe nemá ani hĺbku, ani dramatickosť. Z filmu síce vyžaruje pozitívny feeling, čo bol zámer, no chýba mu režisérska zapálenosť, precítenosť a zďaleka nedosahuje epických a emocionálnych rozmerov Gravitácie či Interstellaru, ktoré považujem po všetkých stránkach za omnoho vycibrenejšie - aj po stránke audiovizuálnej. Scott bol vždy remeselným majstrom, no civilná, ničím výnimočná forma v Marťanovi ma mierne zaskočila. Marťan je solídne nakrútený, avšak v hollywoodskej produkcii a najmä z hľadiska Scottových režisérskych zručností ide o čistý štandard. A keďže ma nechal emocionálne chladnou a zábavný rozmer išiel mimo mňa, nemôžem ísť s hodnotením vyššie. ()
Matt Damon potřebuje zachránit. Už zase… Tak se nám bestsellerová Příručka mladých marťanů sepsaná Bearem Gryllsem dočkala blockbusterové filmové adaptace. A to natolik zdařilé, že napravuje většinu neduhů předlohy (především onu kolovrátkovost první poloviny). Každopádně reklama na NASU prostřednictvím osudů botanického MacGyvera přicházejícího na chuť Abbě, písku, rudé barvě, chuti brambor a samotě jsou zábavné, stylové a sympaticky hrají na odlehčenou „feel good humanistickou“ notu, která je v rámci filmů o přežití (a tuplem pak u sci-fi blockbusterů) stejně tak nezvyklá jako osvěžující a až překvapivě sednoucí. ()
Galerie (102)
Photo © Twentieth Century Fox Film Corporation
Zajímavosti (69)
- Celosvětová premiéra proběhla 11. září 2015 na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu. (Varan)
- Ridley Scott při natáčení filmu úzce spolupracoval s NASA. Start rakety Áres 4 byl ve skutečnosti start rakety Orion. Záběry nepocházely z internetu, štáb měl povolen vstup na Mys Canaveral, kde start natočil. Další výsledek spolupráce s NASA je například řídící místnost, kde na monitorech vidíme skutečné údaje z projektů NASA. (fallanga)
- Ve scéně před startem Marka Watneyho (Matt Damon) do vesmíru je v českém dabingu chyba, když na dotaz velitelky Lewisové (Jessica Chastain) pilot Watney odpoví: "Jedeme". V následujícím záběru do řídícího střediska, kde je kvůli vzdálenosti Země od Marsu komunikace slyšet se zpožděním, ale Watney odpoví: "Jdeme na to". (velkyvezir)
Reklama