Režie:
Alfred HitchcockScénář:
John Michael HayesKamera:
Robert BurksHudba:
Franz WaxmanHrají:
James Stewart, Grace Kelly, Wendell Corey, Thelma Ritter, Raymond Burr, Judith Evelyn, Ross Bagdasarian, Georgine Darcy, Frank Cady, Jesslyn Fax, Rand Harper (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Fotograf J. B. Jeff Jeffries (James Stewart) je kvůli zlomené noze odkázán na kolečkové křeslo. Jeho společníkem se v dlouhých chvílích stane okno vedoucí přímo do dvora, odkud má Jeff výhled do bytů svých sousedů. Sledování osudů nájemníků z protějšího domu ho pohltí natolik, že začne podezřívat jednoho z nich z vraždy své manželky. Jeffries se spolu se svou elegantní přítelkyní (Grace Kelly) pustí do odhalování zapeklitě složitého řetězce událostí... Událostí vedoucích k senzačnímu a strhujícímu konci. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (685)
Ani nevim, proč se na tyhle Hitchcockoviny koukám. Ta prvotní myšlenka rozhodně neni vůbec špatná, ale zpracování je strašně naivní a chvílema až dementní. Když se na konci James Stewart brání tim, že na útočníka blejská foťákem, a ten vypadá, jak kdyby mu do xichtu chrstnul vařící olej, tak už jsem měl fakt dost. A pád z okna, to byl opravdu "majstršytk". Jinak se v těch 2 hodinách občas najde i nějaká lepší chvilka, ale jako celek to za moc nestojí. Mam pocit, že se tady hvězdičky rozdávaj za jméno režiséra, protože jinak si těch 87% nedokážu vysvětlit. Nicméně pořád je to o něco lepší, než slavnější Psycho. ()
Mistr napětí Alfred Hitchcock mě nechal opět na židli přikovaného (bez pohledu na hodinky ani minutu). Režie byla vynikající, kamera ZAOSTŘENÁ a scénář byl sofistikovaně promyšlený - jak jen to ten Hitchcock dělá? Obrovská poklona co dokázal stvořit v období 50. let. Po shlédnutí PSYCHO jsem narazil na opět prvotřídní filmařinu. James Stewart je perfektní a tohle zahrál na jedničku - Grace Kelly pasovala výborně a dodávala romantiku, co Alfred v thrillerovém žánru umí. ()
Hitchcock by se asi nikdy nespokojil s obyčejným thrillerem, či "normálním" kriminálním případem a tak není divu, že i v Rear Window si zkusil něco nového a natočil celý film z jediné místnosti a ještě k tomu přes okno. Příběh je založen na zvídavém a charismatickém J. Stewartovi, který neustálým špiclováním lidí za oknem odhalí nekalé praktiky jednoho ze sousedů... Děj graduje jako boží mlýny (=pomalu, ale jistě) až do klasicky-Hitchcockovského vypjatého finále, režijně je to velice precizní a příkladná práce. Bohužel pro diváka zmlsaného dnešními hutnějšími a intenzivnějšími thrillery, které vyvolávají nátlak přímo na samotného diváka, než pouze na postavy ve filmu, se může Okno do dvora zdát poněkud vlažné... 8/10 ()
Nevyhnul jsem se nezbytnému srovnání s Disturbií, která je ovšem více akční a má mnohem větší napětí a spád. Tady se začne něco opravdu dít posledních 15 minut, přičemž scéna kdy Jamesi Stewartovi zazvoní telefon a on už jen trpně čeká ve svém pokoji na nevyhnutelné, je k uzoufání napínavá. Podobnou dávku napětí jsem velice dlouho nezažil. Kdybych měl hodnotit film jako celek, tak je velice upovídaný, v ději se nehneme z bytu ve kterém bydlí hlavní hrdina. Povedený závěr filmu velice významně zvedá hodnocení. 70% ()
Snímku dominují dobré herecké výkony, hustá atmosféra a slušná dávka napětí. I romantická linka je zajímavá. Hodnotím však pouze 4*, protože konec filmu, přes všechno napětí, mi prostě přišel nelogický a nejasný (jak našel pan X byt pana Y, když ho předtím jenom zahlédl v okně a nikdy předtím v tom domě nebyl, nemluvě o tom, jak se do toho bytu vůbec dostal? ; kdo byla žena Z, která oné inkriminované noci odcházela s panem X a jaký byl její osud, když o ní pak už nepadla ani zmínka?). ()
Galerie (132)
Zajímavosti (67)
- Celosvětová premiéra proběhla 4. srpna 1954 v New Yorku. (Varan)
- Denní světlo nahrazovalo tisíc obloukových lamp. Štáb byl tak schopen měnit noc za den v průběhu necelých 45 minut. Velké množství světel však několikrát spustilo požární sprinklery. (džanik)
- Alfreda Hitchcocka v jeho proslulém cameu registrujeme zhruba po půlhodině: přetáčí hodiny v bytě klavíristy, jehož ztělesnil skutečný hudební skladatel Ross Bagdasarian. (HellFire)
Reklama