Režie:
Jiří Sequens st.Kamera:
Václav HanušHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Jaroslav Marvan, Josef Bláha, Josef Vinklář, Jana Brejchová, Vlastimil Brodský, Antonie Hegerlíková, Josef Somr, Josef Kemr, Stanislav Fišer, Valtr Taub (více)Obsahy(1)
Praha třicátých let minulého století. Do nabité tramvaje nastupuje mladá hezká dívka. Rázem upoutá pozornost mládence, který nejen oceňuje dívčin půvab, ale hlavně se snaží nenápadně ukrást její kabelku. A tak se seznamujeme s jednou z hlavních postav filmu Smrt černého krále, s podvodníkem, kapsářem a vůbec podivnou existencí Josefem Kořínkem alias Pépim. Kromě něj je příběh zalidněn dalšími postavičkami z pražské periferie. Ve filmu pochopitelně nechybí ani rozšafný rada Vacátko a jeho nerozluční vyšetřovatelé Brůžek a Bouše. Mají smutnou povinnost - vypátrat vraha inkasisty Krále, jenž byl nalezen mrtev a jenž cestou z banky přišel o sumu, která by mohla zajímat spoustu lidí z jeho okolí... Námětem k filmu se stala povídka "Otec Goriot ze Záběhlic" z knihy povídek Jiřího Marka "Panoptikum hříšných lidí". Vedle představitelů populární pražské mordparty pana Vacátka - Jaroslava Marvana, Josefa Bláhy a Josefa Vinkláře - se ve filmu setkáte s Vlastimilem Brodským, Stanislavem Fišerem, Janou Brejchovou, Josefem Somrem a Antonií Hegerlíkovou. Uslyšíte i několik "staropražských" písniček Zdeňka Lišky a Vladimíra Síse v interpretaci Věry Nerušilové. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (134)
Další ze série "Hříšní lidé města pražského" se skvělými Jaroslavem Marvanem v roli rady Vacátka a jeho dvěma inspektory - Brůžkem (Josef Bláha) a Boušem (Josef Vinklář). Díl se mi sice líbil, nicméně se pro mě nestal tak zdařilým a legendárním jako díly "Pěnička a Paraplíčko" a "Partie Krásného dragouna". Verdikt: 3* a 70 %. ()
Po přečtení knižní předlohy a po novém shlédnutí ubírám jednu hvězdičku a mám chuť ubrat dvě. Posuny oproti předloze jsou sice pochopitelné. Je to relativně jednoduchá povídka z níž dost dobře nelze udělat celovečerní film, na druhé straně jsou ty posuny většinou k horšímu. Mnohé z nich jsou přitom motivovány snahou po "ideologickém vyostření". Z normální továrny se stane továrna před krachem, z normálních majitelů nezodpovědní defraudanti, ze snahy zjednat spravedlnost vědomí naprosté nespravedlnosti. Svým způsobem je to trochu překvapivě jeden z nejideologičtějších filmů té doby... Škoda. Předloha je výtečná, nesmírně vtipně napsaná a má téměř čapkovský půvab, z něhož ve filmu nezbylo vůbec nic... Celkový dojem: 75% Původní komentář ponechávám níže beze změny: "Osobně si nemyslím, že by to bylo až tak natahované. Zkrátka to není normální detektivka. Prokreslení jednotlivých postaviček je téměř bezchybné, patřičně sychravé a zbytečně nenadlehčované sentimentálními klišé o idylické první republice. Komickou linku dostatečně a přitom velmi jemně a nenuceně zprostředkovává především policejní sbor v čele s radou Vacátkem, břitce pronášejícím skvěle mířené sarkastické poznámky. Scéna notně podroušených postaviček v podání Vlastimila Brodského a Josefa Kemra, vracejících se nad ránem z hospody je snad nejlepším zpracováním tohoto tématu v českém filmu vůbec. Takřka geniální jsou však i mnohá další místa, především skvostné herecké etudy Petra Čepka, o tradičně skvěle hrajícím Marvanovi nemluvě... Zcela subjektivně nejlepší ze všech čtyř celovečeráků." ()
Podle mě nejlepší z celovečerních Hříšňáků (možná společně s Dragounem). Sequens se nebál využít pomalu končíčé staré Prahy a ukazuje tak věrohodné exteriéry prvorepublikové Prahy, že mu to věříme. Herecké výkony výborné, děj možná trochu rozvláčný, ale přesto odpustím, že v jedné scéně se objeví nefalšovaný panelák. Kdybyste ho hledali, je to těsně před smrtí černého Krále, když Kopečný (Moučka) tankuje u svého zahradního domku vodu. ()
Přestože se stopáž šplhá ke dvěma hodinám, je Smrt černého krále nejlepším filmovým případem party rady Vacátka. I přes tradičně banální zápletku, tento film překvapivě nepůsobí nijak natahovaně. Jsou tu všechny klasické přísady - magická atmosféra staré Prahy, fantastické herecké výkony (tradičně vynikající Marvan a Standa FIšer ve své nejlepší roli), úžasná hudba (nádherná píseň je tentokrát opravdu překrásná a moc se neopakuje, čímž pádem nezačne lízt na nervy) a závěrečné rozluštění za pomoci šachových figurek je špičkové. Přenádherná tečka za érou rady Vacátka. Tentokrát je to skoro na pět hvězd, ale seriál je seriál. 85%. ()
Kýčovitý barvotisk. 1) Plejádu z nejlepších českých herců angažoval budoucí národní umělec 49letý Jiří Sequenc starší do svého barvotiskového lehce kýčoidního obrázku staré Prahy. 2) Příběh rozsahem vhodný jako jedno z pokračování Hříšných lidí města pražského roztažený na dvojnásobek času je neobyčejně pomalý a proto i dost nudný. Slabé tři hvězdičky. ()
Galerie (9)
Zajímavosti (10)
- Film se točil souběžně s filmem Vražda v hotelu Excelsior, výroba tak vyšla levněji. (cariada)
- Když se inspektor Bouše (Josef Vinklář) na nádraží skrývá za noviny, je na nich palcový titulek „Zemětřesení v Itálii.“ Zjevně znovu použitá rekvizita ze seriálu Hříšní lidé města pražského (od r. 1968), z epizody Telegram z Neapole (1969). (Přemek)
Reklama