Režie:
Steven SpielbergScénář:
Richard MathesonKamera:
Jack A. MartaHudba:
Billy GoldenbergHrají:
Dennis Weaver, Jacqueline Scott, Eddie Firestone, Lou Frizzell, Gene Dynarski, Lucille Benson, Tim Herbert, Carey Loftin, Dale Van Sickel, Charles Seel (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Spielbergův film, který byl původně natočen pro televizi. V Evropě ho však uváděli v kinech. Obchodní cestující Mann jede po arizonské poušti na jednání se šéfem. Cesta probíhá poklidně do té doby, než se objeví cisterna řízená tajemným řidičem. Začne Manna vytlačovat ze silnice, chce ho dostat pod vlak, atd. Jaký má důvod? Spielberg natočil film s rozpočtem 350 000$ za dva týdny podle historky Richarda Mathesona z Playboye, který říkal že to sám zažil. (woody)
(více)Videa (1)
Recenze (394)
Spielberg to má po celých 90 minut jasně ve svých rukou. Atmosféra automobilového nahánění v některých momentech překračuje hranice standardního thrilleru a koketuje s téměř až hororovým fellingem, k čemuž si mistr dopomáhá jednoduše vedenou kamerou, dobrým střihem jak obrazu, tak i zvukových efektů a v neposlední řadě minimalistickou výpravou v podobě odlehlé dálnice v nekonečné pouštní scenérii a démonickým náklaďákem, který pronásleduje hlavního hrdinu. Bohužel Dennis Weaver v hlavní roli postrádá jakékoliv charisma, tudíž se mu nemůže dostat ani kapky divácké empatie, kterou navíc likvidují jeho příšerně ukňourané vnitřní monology. Tenhle nedostatek, společně s diskutabilní bezdějovostí (kterou však Spielberg zručně maskuje formou), způsobuje, že se mé hodnocení zasekává těsně pod vrcholem. ()
Po vydařeném mikrofilmu Amblin' další snímek "na cestách", tentokráte na téma "honěná na kočku a myš by car/truck" (neboli rychlokurz autoškoly drilem). Napětí při zběsilých kontaktních honičkách by se dalo krájet, nasnímání a celková stylizace je na televizní poměry vskutku nevídaná a hlavně je zde onen geniální nápad s tajemnou identitou řidiče tiráku. Duel je zkrátka perfektní ukázkou Spielbergovy režisérské virtuozity, která ani po letech neztratráci nic ze svého hrůzostrašného kouzla. Zajímavým detailem je zábavné rozhlasové vysílání ze začátku filmu, které by všem hráčům herní série GTA jistě přišlo velmi povědomé. Tak a já si můžu v klidu odbýt další zářez za splněný divácký sen... ()
Kto by sa čudoval, že Spielberg dosiahol to, čo dosiahol po tom, ako dokázal v TV produkcii to, čo nedokáže drvivá väčšina tvorcov ani v kino sfére? Skvelé kamerové sekvencie, v ktorých je jasne citeľný režisérov celoživotný rukopis, výborný strih, hudba, primitívny a pritom tak účinný scenár, ktorý jasne poukazuje na to, že aj jednoduché veci v šikovnom spracovaní a následnom prevedení dokážu divy a sebaistá réžia, v tom čase ešte len, režisérskeho ucha. Nemôžem si pomôcť, osobne v tomto projekte vidím len samé pozitíva a nespornú genialitu jednej z vodcovských osobností súčasnej kinematografie. Za kvalitatívnu čiaru, ktorú Spielberg preťal už v začiatkoch, sa markantná časť tvorcov z fachu nedostane nikdy. A to treba oceniť. U mňa 100%. ()
Opravdu velmi netypické Spielbergovo road movie. Kdybych jeho jméno neviděl v kolonce režie, tak bych ho pravděpodobně vůbec jako autora nehádal. To aby si vzal člověk lupu, aby v tomto snímku zaznamenal některé jeho autorské rysy. Každopádně hodně povedená záležitost, kterou nejvíce ocení jistě řidiči, kteří pravidelně absolvují dlouhé tratě. Skutečně řidičova nejdivočejší noční můra. Zároveň snímek skvěle funguje i jako podařená reklama na pevnost karosérií amerických aut. Lepší 3 hvězdy. Super záležitost, kterou dal Steven Spielberg určitě široké veřejnosti jasný signál, že jako režisér rozhodně stojí za pozornost. ()
Tento film som už kedysi dávno videl, a to, že mi z neho v pamäti neostalo veľa, vypovedá aj o dojme, ktorý som si obnovil pri dnešnom sledovaní. Film má všetky znaky debutu. Je zmiešaninou zaujímavého námetu, vynikajúcej atmosféry vytváranej kombináciou nápaditej kamery a zvukov, napätia, ale tiež uťahanosti druhej časti filmu, keď už došli nápady a Mann sa začal správať veľmi nepravdepodobne. Aj keď prenasledovanie a ohrozovanie niekým, ktorého tvár, ani motív konania nepoznáte, nie je jednoduchým orieškom ani pre niekoho, kto nie je podpapučovým typom, akým bol Mann. Chváliť musím utajenie tváre a motívu konania vodiča kamiónu, ktoré dodáva filmu tajomný charakter a je podmienkou toho, aby divák nevnímal film ako napínavú naháňačku po arizonských cestách. ()
Galerie (68)
Photo © American Broadcasting Company (ABC)
Zajímavosti (32)
- Ve své biografii Steven Spielberg přiznal, že film je analogií jeho dětství. Byl slabý, bázlivý, samotářský a měl strach ze silnějších, kteří ho občas i ztloukli. (sator)
- Při natáčení pádu kamiónu z útesu se porouchalo zařízení, které mělo náklaďák udržet v rovině, řidič proto zůstal do poslední chvíle v kabině a vyskočil před pádem. V záběru můžete vidět otevřené dveře. (HellFire)
- Rozpočet 350 000 dolarů. (CrypzzXD)
Reklama