Jan Roth
nar. 10.11.1899
Náchod, Rakousko-Uhersko
zem. 04.10.1972
(72 let)
Praha, Československo
Biografie
Jan Roth se narodil 10. listopadu 1899 v Náchodě. Po čtyřech třídách měšťanské školy započal za první světové války jako příslušník rakousko – uherského námořnictva s dvousemestrálním studiem na elektrotechnické škole. Po válce nalezl místo osvětlovače v pražském Německé divadle.
Ve volném čase, jako velký příznivec kinematografie, pomáhal od roku 1923 režisérovi Karlu Antonovi ve vinohradských filmových ateliérech. Od roku 1926 ho Karel Lamač přijal na plný úvazek jako vrchního osvětlovače a technického šéfa v košířském dřevěném ateliéru Na Kavalírce (1926 – 1929), kdy byl osvětlovačem u řady snímků (např. VARHANÍK U SV. VÍTA, PÁTER VOJTĚCH, EROTIKON aj.). Po požáru Kavalírky měl být poradcem na stavbě filmových ateliérů v Brně, které však nebyly dokončeny.
Načež Roth odjel s Karlem Lamačem, Anny Ondrákovou, Otto Hellerem a Václavem Wassermanem do Německa, Rakouska a Francie, kde se z osvětlovače propracoval až na asistenta a druhého kameramana Otty Hellera. Do vlasti se vrátil až roku 1934, už jako samostatný kameraman. Střídavě pracoval v barrandovských a hostivařských ateliérech na průměrných a podprůměrných filmech.
Později však celou českou veřejnost překvapil svou dokonalostí portrétních snímků, zkušeným a skvělým osvětlením a hraním si z detaily. Jeho schopností pochopil a využil Vladimír Slavínský (TŘI MUŽI VE SNĚHU, SRDCE V SOUMRAKU, ROZKOŠNÝ PŘÍBĚH, FALEŠNÁ KOČIČKA, SVATEBNÍ CESTA, BÍLÁ VRÁNA, POZNEJ SVÉHO MUŽE), Otakar Vávra (PANENSTVÍ, CECH PANEN KUTNOHORSKÝCH, HUMORESKA, KOUZELNÝ DŮM, DÍVKA V MODRÉM, ROZINA SEBRANEC), Martin Frič (MUŽ Z NEZNÁMA, EXPERIMENT, MUZIKANTSKÁ LIDUŠKA), Miroslav Cikán (BATALION či DĚVČE ZA VÝKLADEM) a známý divadelník E. F. Burian (VĚRA LUKÁŠOVÁ).
Před válkou často natáčel německé mutace českých snímků a za války se stal oblíbeným kameramanem i pro německé filmaře (AUF WIEDERSEHEN, FRANZISKA!, DIE KELLNERIN ANNA, SEIN SOHN, FAMILIENANSCHLUSS, UNSER KLEINER JUNGE, WIR MACHEN MUSIK, DER ZWEITE SCHUSS, GELIEBTER SCHATZ, LIEBESPREMIERE, DIR ZU LIEBE, KOMM ZU MIR ZURÜCK, SPIEL atd.)
Po osvobození opět spolupracoval s Martinem Fričem (POLIBEK ZE STADIONU, ČAPKOVY POVÍDKY, PĚTISTOVKA, SPARTAKIÁDA, PRINCEZNA SE ZLATOU HVĚZDOU, BÍLÁ SPONA či NEJLEPŠÍ ŽENSKÁ MÉHO ŽIVOTA, která byla Rothovou poslední kameramanskou prací) a také Otakarem Vávrou (NEZBEDNÝ BAKALÁŘ) a nově i s Josefem Machem (RODINNÉ TRAMPOTY OFICIÁLA TŘÍŠKY, RACEK MÁ ZPOŽDĚNÍ, PROSÍM, NEBUDIT!), Jiřím Slavíčkem (PODOBIZNA), Bořivojem Zemanem (PYŠNÁ PRINCEZNA, BYL JEDNOU JEDEN KRÁL, ANDĚL NA HORÁCH), Milošem Makovcem (DVA Z ONOHO SVĚTA), Karlem Steklým (POSLUŠNĚ HLÁSÍM) a nebo s režisérem Václavem Gajerem (SNY NA NEDĚLI). I když často točil barevně, stále preferoval černobílou techniku.
Jako kameraman působil také v televizi (inscenace MEDVĚD, NÁMLUVY, ZLOČIN A TRIK) a natáčel různé dokumentární a krátkometrážní snímky (př. VLAST VÍTÁ či EMAN FIALA). Na tomto místě je potřeba připomenout i jeho herecké výkony, kdy byl třikrát představitelem prvorepublikového strážníka v němé Innemannově komedii LÁSKY KAČENKY STRNADOVÉ (1926) a v české i německé verzi komedie TO NEZNÁTE HADIMRŠKU (1931) Vlasty Buriana, Karla Lamače a Martina Friče. Jako pomocný režisér se podepsal i na vesnické komedii SLEPICE A KOSTELNÍK (1950) Oldřicha Lipského a Jana Strejčka.
Za svoji skvělou kameramanskou techniku obdržel Cenu ministra průmyslu, obchodu a živností (1937) za kameru u snímku BATALION (1937), Svatováclavskou cenu ministra průmyslu, obchodu a živností (1939) za fotografii dramatu VĚRA LUKÁŠOVÁ (1939), při příležitosti 65. narozenin Vyznamenání Za vynikající práci (1964) a nakonec rovněž titul Zasloužilý umělec (1968). Jeden z našich nejzručnějších kameramanů Jan Roth zemřel 4. října 1972 v Praze v nedožitých sedmdesáti třech letech.
Kameraman
Dokumentární | |
---|---|
1961 |
Zasloužilá umělkyně Terezie Brzková |
Zasloužilý umělec Eman Fiala |
|
1960 |
Národní umělkyně Růžena Nasková |
1955 |
Mistři zimních sportů |
Mladé dny |
|
Spartakiáda |
|
1946 |
Cesta k barikádám |
1945 |
Vlast vítá |
1936 |
Jak se dělá film |
Krátkometrážní | |
---|---|
1967 |
Jak se telefonuje (TV film) |
Zločin a trik I. (TV film) |
|
Zločinec (TV film) |
|
1961 |
Medvěd (TV film) |
Námluvy (TV film) |
Herec
Filmy | |
---|---|
1931 |
To neznáte Hadimršku |
To neznáte Hadimršku (německá verze) |
|
1926 |
Lásky Kačenky Strnadové |
Dokumentární | |
---|---|
1941 |
II. Filmové žně |
Fanklub
(18)- NinadeL kameraman
- elizabeth_ba kameraman
- Mylouch kameraman
- Šuplík kameraman
- VepekaCritic kameraman
- raduna01 kameraman
- fortex kameraman
- Mapinho kameraman
- hektopascal kameraman
- curil kameraman
- JA.RO.KO. kameraman
- dravo kameraman
- dusan666 kameraman
- jerzy1976 kameraman
- HedaPenova kameraman
- Kavysfilm kameraman
- evalotta kameraman
- roman.tyk kameraman