Zajímavosti (16)
- Dle Jiřího Menzela v něm "dřímaly běsy": "Myslím, že nejlépe se Evald potká z jeho filmů. Vždycdky se v nich úporně snaží něco říct, ale nikdy to nedořekne, protože to nejde. Jeho dokumenty jsou skvělé, ale v hraných filmech jako by chtěl ještě něco víc. Není v nich lehkost a samozřejmost, jako by naznačoval: 'Co říkám, je důležité.' To mě na něm vždycky trošku štvalo. Byl vždycky tak trošku mentor." (NIRO)
- Jiří Menzel vzpomínal, že "když se s někým znáte dlouho, poznáte i utajené stránky jeho povahy. Evald je uměl skrývat, ale někdy z něk vyvřela hořkost. Myslím, že měl hrozně těžké dětství a mládí. Nikdy o tom nemluvil přímo, avšak když přišla řeč na venkov, vylítlo z něj, že nejhorší je selský stav, zemědělci. Jako syn kulaka zažil patrně nenávist ze strany nemajetných venkovanů. Evaldovým rodičům všedhno vzali, žili v bídě, na škole ho pak živila manželka Blanka. Zatímco jsme s Věrou šli na oběd, který tehdy stál 2,60 Kčs, Evald zůstal ve škole a vybalil si chleba s hořčicí a okurkou. Vždycky v sobotu odpoledne po škole nám začal víkend, a Evald jezdil za rodiči pracovat někam na Táborsko a stejně tak se dřel i o prázdninách." (NIRO)
Karamazovi (2008)
- Režisér Petr Zelenka v čase premiéry filmu komentoval, co jej na látce tak zaujalo: "Bratři Karamazovi jsou podle mě velmi důležitý příběh pro současný svět a tuhle republiku zejména. Jak my, tak celá západní Evropa se ocitáme na jakési křižovatce, kdy stará pravidla předstávají fungovat. Éra nezřízeného kapitalismu skončila. Ze Spojených států se stává země, která už dělá jenom ostudu, a je jasné, že svět tak, jak vypadá dneska, nemůže pokračovat dál. Ocitli jsme se na nějakém bodu obratu a teď jde jen o to, co bude za ním. A o takovém výrazném bodu zlomu mluví Dostojevského román, i když samozřejmě je to trochu jiný bod zlomu, protože byl psaný v roce 1880 a problémy tehdejšího Ruska byly jiné, než máme ny dneska. Ale jistá podobnost tu i tak je. Žijeme v době bez výraznějších morálních, etických a náboženských zásad a hledáme si pravidla pro svoje další fungování." K tomu, že jde o adaptaci inscenace, kterou režíroval Lukáš Hlavica v Dejvickém divadle v roce 2000, a která sama vycházela z adaptace Evalda Schorma, pak dodal, že "je nesmírně vhodná pro filmové zpracování, protože je v ní kladen důraz na detektivní zápletku. Dostojevského román je tak obsáhlý a složitý, že je v něm skoro všechno a dá se z něj udělat stejně tak náboženský traktát jako dejme tomu horor. Schorm volil detektivku a myslím, že volil dobře." (NIRO)
Bratři Karamazovi (2000)
- Lukáš Hlavica chtěl vytvořit vlastní dramatizaci hry, ale přiznal, že na ni nestačil, proto byla zvolena dramatizace režiséra Evalda Schorma, jenž hru Bratři Karamazovi nazkoušel v Divadle na Zábradlí a ze které byl pořízen v roce 1981 záznam. (sator)
Byli jsme to my? (1990)
- Film je věnován památce Evalda Schorma a Pavla Juráčka. [Zdroj: filmovyprehled.cz] (SONY_)
Krajina s nábytkem (1986)
- František (Michal Suchánek) přivede Zdeňka (Vladimír Javorský) do kapely, kterou vede Pavel Vondruška. Tomu oznamuje, že Zdeněk studuje právě u profesora Vondrušky (Evald Schorm). (rakovnik)
Úklady a láska (1971)
- Režisér Evald Schorm sa dostal k réžii v bratislavskej televízii, pretože v Prahe už režírovať nemohol. Pookupačná „normalizácia a konsolidácia“ si vyberala svoju daň a takto sa podarilo oblafnúť komunistických strážcov budovania socializmu. (Raccoon.city)
Úklady a láska (1971)
- Pôvodne to mal oficiálne režírovať Jan Kačer, ale na poslednú chvíľu oznámil, že z vážnych dôvodov sa musí vzdať réžie a navrhol za seba náhradu Evalda Schorma. (Raccoon.city)
Lítost (1970)
- Scenárista Hubač psal roli Zárubeckého na tělo Rudolfu Hrušínskému.Ten roli vzal, ale chtěl, aby úlohu jeho filmového syna hrál jeden z jeho synů, toho se režisér Evald Schorm i scenárista lekli, ale když přijeli domů k Hrušínskému a uviděli jeho syna Jana, věděli, že je to ten, kterého hledají. (sator)
Plastic People of the Universe (1970)
- Jelikož je tento dokument školním cvičením z FAMU, měl své pedagogické vedení. A to ne ledajaké. U režie ho měli Otakar Vávra a Evald Schorm, u kamery Jan Kališ, střih měl na starosti Ludvík Pavlíček a produkci Helena Daňhelová. (apokar)
322 (1969)
- Kritika připodobnila film 322 k Schormovu debutu Každý den odvahu (1964). 322 začíná své drama tam, kde Schorm ve filmu Každý den odvahu skončil. (TerezD)
Farářův konec (1968)
- Scenárista Josef Škvorecký prezradil, že jeden z dôvodov vzniku filmu bola realizácia staršieho sľubu, ktorý dal Jane Brejchovej a Vlastimilovi Brodskému, že pre nich napíše filmovú komédiu a Evald Schorm ju zrežíruje. (Raccoon.city)
O slavnosti a hostech (1966)
- Jednu z hlavných postáv si mal pôvodne zahrať Josef Škvorecký, ale režisér Jan Němec sa rozhodol obsadiť Evalda Schorma a jemu zveril iba drobnú úlohu svadobného hosťa. (Raccoon.city)
Ostře sledované vlaky (1966)
- Ponuku režírovať snímku dostal aj Juraj Herz. Evald Schorm ho však požiadal, aby mu réžiu prenechal, čo aj urobil. V momente, keď bol projekt schválený do výroby, bol však Schorm na natáčaní iného filmu a Herz mal tiež roztočený iný projekt. (Raccoon.city)
Perličky na dně (1965)
- Jiří Menzel ve své knize "Rozmarná léta" vzpomínal, jak si spolutvůrci rozdělovali jednotlivé povídky: "V suterénu hotelu Palace nás kolem pana Hrabala sedělo pět. Jaromil, Honza, Ivan, Evald a moje maličkost. Věra Chytilová se té schůzky z nějakého důvodu nemohla zúčastnit a požádala mne, abych jednal za ni. Došlo k rozporu. Věra si vybrala stejnou povídku, jako Ivan Passer - 'Automat Svět'. Musel jsem před Ivanem obhájit, proč by ji měla točit Věra, a nahonem jsem improvizoval důvody. Vykládal jsem o tom, že Věra má k povídce intimní vztah, protože její otec byl restauratérem, a plácal podobné hlouposti. Ivan se té povídky nakonec ve prospěch Věry džentlmensky vzdal. Později se rozhodl pro 'Fádní odpoledne', povídku, která podle mého soudu dopadla ze všech našich zfilmovaných povídek nejlíp. (...) Potom, co jsem vymyšlenými důvody hájil Věřiny zájmy, byl jsem zvědav na to, proč si Věra doopravdy vybrala z Hrabalových povídek zrovna 'Automat svět', a zeptal se jí na to. Její odpověď mi vzala dech. Podívala se na mne klidně a svou typickou zpěvavou dikcí zaráčkovala: 'Nóóó, prrrotože jsem od něj nic jinýho nečetla!' Měl jsem v tu chvíli chuť ji praštit. Pro mne, který od Hrabala tenkrát hltal každé písmenko, to bylo hrozné kacířství. Chtěl jsem Hrabalovi filmem sloužit. Věra naopak Hrabalův text použila, aby tlumočila samu sebe. Myslím, že tady je klíč k tomu, proč, ač jsme si s Věrou během studií tak dobře rozuměli, jsou naše filmy diametrálně odlišné." (NIRO)
Proč? (1964)
- Původně chtěl dokument režírovat kameraman Jan Špáta, ale ještě si dostatečně nevěřil, tak se obrátil o pomoc k Evaldu Schormovi. (Alcest)
Související novinky
Pavel Landovský 1936 - 2014
11.10.2014
Ve věku 78 let zemřel ve včerejších večerních hodinách herec a dramatik Pavel Landovský. Syn zemědělského inženýra a učitelky a bývalý manžel dramatičky Heleny Albertové vystudoval Vyšší průmyslovou… (více)
Scenárista
Filmy | |
---|---|
2008 |
Karamazovi - divadelní hra |
1979 |
Laterna Magika: Sněhová královna (TV film) |
1971 |
Z mého života (TV film) |
1969 |
Den sedmý, osmá noc |
Rozhovory (TV film) |
|
1968 |
Farářův konec |
Pražské noci |
|
1967 |
Pět holek na krku |
1966 |
Návrat ztraceného syna |
1965 |
Perličky na dně |
Dokumentární | |
---|---|
1990 |
Zmatek 68 |
1976 |
Etuda o zkoušce |
1965 |
Odkaz |
Zrcadlení |
|
1964 |
Proč? |
1959 |
Blok 15 (studentský film) |
Divadelní záznam | |
---|---|
1977 |
Laterna Magika: Kouzelný cirkus - divadelní hra |
Režisér
Filmy | |
---|---|
1988 |
Vlastně se nic nestalo |
1979 |
Laterna Magika: Sněhová královna (TV film) |
1971 |
Lepší pán (TV film) |
Psi a lidé |
|
Z mého života (TV film) |
|
Úklady a láska (TV film) |
|
1970 |
Lítost (TV film) |
Sestry (TV film) |
|
1969 |
Den sedmý, osmá noc |
Rozhovory (TV film) |
|
1968 |
Farářův konec |
Pražské noci |
|
1967 |
Pět holek na krku |
1966 |
Návrat ztraceného syna |
1965 |
Perličky na dně |
1964 |
Každý den odvahu |
Dokumentární | |
---|---|
1990 |
Zmatek 68 |
1976 |
Etuda o zkoušce |
1969 |
Křepelky |
1968 |
Carmen nejen podle Bizeta |
1965 |
Odkaz |
Zrcadlení |
|
Žalm |
|
1964 |
Proč? |
1963 |
Železničáři |
Žít svůj život |
|
1962 |
Helsinky |
Stromy a lidé |
|
Země zemi |
|
1961 |
FAMU Žurnál: První občasník (studentský film) |
Jan Konstantin |
|
1959 |
Blok 15 (studentský film) |
Kdo své nebe neunese |
Pořady | |
---|---|
1963 |
Adagio ze serenády B dur |
Divadelní záznam | |
---|---|
1986 |
Osamělost fotbalového brankáře |
Smutek bláznivých panen |
|
1981 |
Bratři Karamazovi |
1977 |
Král jelenem |
Laterna Magika: Kouzelný cirkus |
|
1974 |
Má hlava je včelín |
Krátkometrážní | |
---|---|
1967 |
Král a žena (TV film) |
1966 |
Gramo von balet (TV film) |
1961 |
Kostelník |
Turista (studentský film) |
Herec
Filmy | |
---|---|
1986 |
Krajina s nábytkem |
1984 |
Ilda (TV film) |
1980 |
Útěky domů |
1974 |
Bástyasétány hetvennégy |
1968 |
Žert |
1966 |
Hotel pro cizince |
O slavnosti a hostech |
Dokumentární | |
---|---|
2015 |
Zlatá šedesátá (seriál) - a.z. |
Evald Schorm - a.z. (S02E11) |
|
2002 |
Příběhy slavných (seriál) |
Marnost nad marnost (S03E11) |
|
2000 |
Činoherní klub Praha (TV film) |
1993 |
Zrcadlení Evalda Schorma (TV film) - a.z. |
1968 |
Za kulisami Barrandova |
1966 |
Příležitost promluvit |
1963 |
Záchytná stanice (studentský film) |
Krátkometrážní | |
---|---|
1969 |
Bludiště moci (TV film) |
Účinkující
Související novinky
Pavel Landovský 1936 - 2014
11.10.2014
Ve věku 78 let zemřel ve včerejších večerních hodinách herec a dramatik Pavel Landovský. Syn zemědělského inženýra a učitelky a bývalý manžel dramatičky Heleny Albertové vystudoval Vyšší průmyslovou… (více)
Fanklub
(97)- kyselina scenárista
- kyselina režisér
- Andreas režisér
- HenryS. režisér
- Flakotaso režisér
- Jellini režisér
- dewy režisér
- MrCreosote režisér
- noneto režisér
- MissJ režisér
- vok režisér
- Sternenhoch režisér
- leBIGmac režisér
- Valdorffun režisér
- Ciociara režisér
- NY152 režisér
- ZeroCZ1233 režisér
- ra1n režisér
- mohamedsfinger režisér
- The Marast režisér