Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Dobrodružný
  • Pohádka

Recenze (170)

plakát

Duna: Část druhá (2024) 

Dvojka je pro mě velké zklamání. Tam, kde jednička budovala atmosféru a vztahy mezi postavami, zde nastupuje pouze líbivý vizuál bez přesahu, hloubky a v jakési odlidštěnosti. Zkratkovitě nevypointované scény, nepropracované charaktery, fanatismus zabírající až příliš mnoho prostoru. Ne, ne, rozhodně to není žádná nadčasová klasika a rozhodně nový LOTR ve sci-fi hávu se nekoná... Vedle tohoto filmu je Lynchova verze naprostý majstrštyk. Schválně kolik scén vám zůstane v paměti? Mně asi ani jedna, bohužel, bohužel.

plakát

Třetí princ (1982) 

Absolutní majstrštyk plný archetypů a symbolů (na ty byl Moskalyk machr - viz Babička), který pravděpodobně spousta diváků vůbec nepochopila. :) Mysteriózní atmosféra, geniální hudba, Šafránková v temné roli..., se kterou jsem se kdysi ztotožňovala - než přiznat, že jej miluje, nechá svého milovaného raději zkamenět. Ten úžasný závěr, kdy Jindřich odhodí meč, protože pochopí, že tudy cesta nevede a princezna nemůže téměř unést tu trýzeň, kterou způsobila... a dojde lásky skrze odpuštění. Nejryzejší pochopení pravého mužství i lásky ve své nejzářivější podobě. 100%

plakát

Francouzská revoluce (1989) (TV film) 

Za mě docela věrné zobrazení Francouzské revoluce prodchnuté nostalgickou optikou filmařského umění 90. let. Místy z dnešního hlediska zdlouhavé a nepříliš vysvětlující obrazy jsou pro člověka neznalého historie značně matoucí. Chybí i více filozofie J.J. Rousseaua a také, že ženy žádnými právoplatnými občany nebyly, i když mnohé skončily pod gilotinou. Nicméně relativně přesné vykreslení charakterů je jistě devizou této televizní minisérie. Marie Antoinetta - prý Paris Hilton 18. století - s tím nemohu souhlasit, už jen pro tu šílenou legendu okolo rozmařilé Rakušanky, kterou si francouzský lid vytvořil. Prostě průměrná, urozená žena absolutně sama na dvoře, kde neměla přátele a měla neschopného manžela, to řešila - jak jinak než - průměrně: milenec, karty, šaty. Ano, byla tedy vinna a to především svou průměrností se k těmto problémům postavit jinak. Kdo by takto vinný nebyl? Málokdo. Za mě se mi jenom potvrdily nejsympatičtější osobnosti této doby - La Fayette (jako jediný z hlavních aktérů pochopil pravý stav věcí a v rámci toho konal, jak nejlépe mohl. Mimochodem měl i čestné občanství USA.) a Marie Antoinetta, zde bravurně ztvárněna Jane Seymourovou.

plakát

Babylon Berlín (2017) (seriál) 

Počáteční nešvary zhmotnělé občasným pominutím smyslů ve stylu amerického akčního filmu byly nahrazeny méně spektakulární zato mnohem interesantnější dějovou gradací a proplétáním osudů jednotlivých postav. Výprava - epická dekadence dosahuje výšin legendárního biblického Babylonu a patrně by pohltila i jakýkoliv případný sarkastický koment Friedricha Nietzscheho, scénář, triky, hudba - vše běží od 3. série na jednotku s hvězdičkou. Oblíbené postavy: Der Armenier, Elisabeth Behnke, Charlotte Ritter, Samuel Katelbach.

plakát

Duna (1984) 

The spice must flow! Kyle MacLachlan se pro tuto roli narodil a soundtrack je geniálním mixem epicky majestátní hudby (taková syntéza Prokofjeva a Rachmaninova) a diska 80. let. Lynchova režisérská verze je pro mě jakožto nečtenářku předlohy mnohem srozumitelnější než ta Villeneuveova a mysteričnost s osudovostí je vygradována na vesmírné maximum. Tedy pádím do Mahenky přečíst si zajisté geniální předlohu...

plakát

Pásky z Nagana (2018) 

Nostalgie jak kráva. Zpátky v čase do coolových devadesátek. Totální fascinace vším americkým; (které nechtěně korunoval můj bratránek vyrazivší si dech při skákání do sena s posledním slovem na rtech: "Američanééé!" - Nebojte, přežil a už je otcem dvou dětí.;)); střapcový trika s Coca-colou v 3D, hafo nekorektních pořadů bez jakékoliv cenzury, Stouni na Hradě a prezident, za kterýho jsme se - přes všechny jeho kiksy - nemuseli v zahraničí stydět... A taky hokej, SPOUSTA hokeje a nervydrásajících třetin... Tento brilantní dokument nás hladce přenese zpátky v čase, zasadí celý příběh do kontextu srozumitelného i cizincům, naservíruje ty nejlepší komentáře neberoucí si žádné servítky ("Zde leží Mike Crawford, ten vůl, co nevybral Gretzkyho na nájezdy.") a zároveň přiblíží mentalitu i náhled z druhé strany Atlantiku, a to vše za provázení poněkud updatovaného archetypálního příběhu Davida porážejícího ne jednoho, ale rovnou tři Goliáše... Theoren Fleury - pro mě kdysi neurvalej buldok na ledě - tak ten tady doslova perlí a počíná si stejně bezskrupulózně při otvírání starých kanadských ran, zatímco jeho kolegové bohužel až doposud raději dřepí v bezpečí střídačky (ach jo, Wayne). Je vidět, že Ondřeji Hudečkovi tady uhrání na nájezdy rozhodně nestačí a předkládá nám opravdu špičkový světový sportovní dokument v zběsilém tempu i šíři kontextu, který tu i přes již uplynulých pár dekád dosud nebyl. A garantuji vám, že i kdybyste byli absolutními hokejovými ignoranty, tak vás tady Hudeček naprosto nekompromisně navnadí na aspoň jeden zápas v NHL. Prostě: "Máte-li na dresu kanadskou vlajku a jdete na led, nehrajete jen za sebe, ale za všechny v téhle zemi. Když hrajete za Kanadu na světové scéně, celá země se zastaví, dokud to neskončí. A my nehrajeme o bronz. Zlato, nebo nic." Ondřej Hudeček tady zlato rozhodně urval, a to v základním hracím čase! 100 %

plakát

Fargo (2014) (seriál) 

Absolutní majstrštyk a fajnšmekrovská delikatesa na entou. Pocta bratrům Coenovým, atmosféra že by na ni cirkulárka nestačila; neodolatelné kombo černého, situačního a absurdního humoru. Znalost legendárního Farga z roku 1996 nutná není, ale znalci budou rovnoměrně dojímáni i překvapováni, protože to není žádná vykrádačka, ale skutečná pocta v tom nejlepším slova smyslu. 1. série je nejatmosféričtější, nejdramatičtější & trio rázná policistka Molly Solverson (charizmatická Alison Tolman) - ňoumovitý pojišťovák Lester Nygaard (brilantní Martin Freeman) & především zabiják Lorn Malvo (na Zlatý Glóbus aspirující B. B. Thornton) vás přiměje kapitulovat bez jediného výstřelu... 100 % Druhá série je mnohem absurdnější (ke Coenům přimíchejte prosím pěkně Tarantina) a místy i vtipnější a nekorektnější (ano, bylo to poprvé a asi i naposledy, co jsem se řehtala masakru u Wounded Knee). Bohužel není tak konzistentní jako jednička, pekelná jízda nicméně pokračuje a musím konstatovat, že indián Hamzee byl absolutně k sežrání. 90 % 3. série je mainstreamově nejméně stravitelná - koňská dávka filozofování (to mi obvykle neva) a stejně tak Ewana McGregora v dvojroli (joop, to mi sakra va) v i tak dosti zajímavém mixu, kterého jsem nakonec všemu navzdory a na druhý pokus vzala na minulost, nejpozději určitě u té ledničky... ;) 80 % Suma sumárum: kouzlu maloměstské zasněžené Minnesoty jsem podlehla, a to i na poli televizním. 90 %

plakát

Hrát králem (1993) (seriál) 

"FU je na válečné stezce a cena rakví bude stoupat." Mix anglického a černého humoru je přesně TEN šálek mého čaje. Démonický Francis Urquart s přehledem dokazuje, že nejpatologičtější charaktery mají MOC jako Number One v pořadí svých priorit. Vzhledem k menšímu než malému počtu dílů děj odsýpá přímo gargantuovsky zběsile - asi jako manicky kličkující lachtan vehementně odmítající být na jídelníčku žraloka - a stejně jako predátor vám ani on nedovolí chvíličku vydechnout. Toto spíše dokumentární drama o politické narkomanii mocí by se jistojistě mělo vysílat preventivně před volbami, a to v hlavním vysílacím čase. 95 %

plakát

Malé ženy (2019) 

Mno, nebylo to špatné, ale upřímně - je nutno remakovat něco, co bylo dovedeno téměř k dokonalosti ve zlatých devadesátkách? Tak jako každá reformulace legendární guerlainovské parfémové klasiky je to prostě slabší a slabší... Nelineárnost příběhu alias fígl odkoukaný z modernější verze "Jane Eyre" z roku 2011 tady bohužel absolutně nefunguje a díky ne zcela vymazlenému scénáři a ne tak výrazným a charizmatickým herečkám (namátko Winona Ryder vs. Saoirse Ronan, Susan Sarandon vs. Laura Dern, zejména pak představitelka Beth Claire Danes vs. Eliza Scanlen a i Trivi Alvarado jakožto Meg mi sedí víc než Emma Watson) mě zanechává příliš nonšalantní a tedy splývající s myriádami filmů a seriálů, které neurazí a nenadchnou. Love story Jo a profesora Bhaera tady stojí za starou belu - ach, kdeže je to úžasné intelektuální souznění a inspirace, ta rafinovanost a vůbec realističnost a gradace celého jejich vztahu? To se mám jako spokojit s francouzským šamponkovým seladonem poplatným mainstreamovému vkusu, koulícího očima a platnému Joině seberozvoji asi jako oteplovačky v létě? Ospravedlnitelnost této verze tedy stojí na pouhých dvou poněkud rachitických nožkách. Prvá: lepší storyline Amy Marchové, která z rozmazlené a povrchní pipinky dělá rozhodnou i obětavou ženskou. Druhá: kouzelná teta Marchová v podání Meryl Streep, bohužel mihnoucí se na pouhých 10 minut z celkové filmové stopáže. Tedy filmové decrescendo 21. století pokračuje a devadesátky tak opět triumfují, a to kurnik o parník! 65 %

plakát

Zaklínač (2019) (seriál) 

Jako velká fanynka knih jsem se bála, že to nedopadne, ale nakonec to dopadlo. Nechybí skvělé dialogy, i když toho filozofování mohlo být klidně více. Hudba nádherně podkresluje, hlavní postavy byly vybrány dobře (ač Fringillu jako černošku jsem chvíli vydýchávala, ale pořád to není takové faux pas jak v Shakespearově Jindřichu V. obsazený post lorda Yorka černochem. Toto už myslím nic nepřekoná ;) ). Nějaké mouchy by se samozřejmě našly, kupř. rychlé a nepřehledné přeskakování časových rovin, přílišná epizodnost jednotlivých dílů a tedy i z toho plynoucí ne tak velká gradace posledních částí. Ale duch předlohy zachován zůstal, Henry jako Geralt hraje jak o život - co víc si přát? Prostě Zaklínač i na poli filmovém zůstává mou láskou. A ta, jak víme, je jako ledvinná kolika - dokud tě nepostihne záchvat, neumíš si něco takového ani představit. A když ti někdo vypráví, nevěříš. ;).. 90 %