Reklama

Reklama

Svět podle Daliborka

  • angličtina The White World According to Daliborek (festivalový název) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Svět podle Daliborka je filmový portrét autentického českého neonacisty z Prostějova, kterého štáb Víta Klusáka sledoval po dobu dvou let (2015 - 2016). Dalibor K. (37) pracuje jako lakýrník, točí amatérské horory, skládá naštvané písně, maluje a je radikální neonacista. Blíží se mu čtyřicítka, ale doposud neprožil plnohodnotný vztah se ženou, bydlí totiž stále se svojí matkou Věrou (63). Nesnáší svoji práci, cikány, Židy, uprchlíky, homosexuály, Merkelovou, pavouky a zubaře. Nesnáší svůj život, ale neví, co změnit. Natáčení obrazů ze života nácka s uměleckými ambicemi započalo ve chvíli, kdy se Daliborova matka seznámila přes Facebook se Slovákem Vladimírem (47), který s oblibou říká, že by "z cikánů udělal asfalt". Tragikomický vhled do světa "obyčejných slušných Čechů", kterým se stýská po Adolfu Hitlerovi. (Bontonfilm)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (397)

Hellboy 

všechny recenze uživatele

Pro ujasnění: Tohle není film o neonacistovi. Tohle je portrét jednoho strašlivě zamindrákovaného xenofoba, chudáka, který nikdy nevytáhl paty z Prostějova a díky výchově a mnoha dalším důvodům (z nichž některé ve filmu nejsou a Klusák nám je objasnil až po projekci) se cíleně rozhodl stát se náckem. Ale stejně dobře si mohl vybrat něco jiného, co by ho vydělovalo z většinového stáda - třeba radikální komunismus. Co tím chci říct: film nijak nevypovídá o dnešní neonacistické scéně v ČR (ačkoliv třeba návštěva koncertu Ortelu je něco neskutečného!) - nicméně to ani nikdy nebylo záměrem filmařů. Vít Klusák chtěl natočit portrét jednoho podivína (a posléze i jeho ještě podivnějšího okolí - zejména "otčím Vladimír" je postava mnohonásobně strašidelnější než samotný Dalibor) - a to se mu podařilo skvěle. Spíše než o neonacistech je to tedy o tragikomických až mytických figurkách, o nichž tušíme, že musí existovat, ale v našem vlastním okolí se vlastně nevyskytují, všichni ti chudáci se základním vzděláním, kteří mají minimální rozhled, věčně koukají na televizi a přitom nadávají na televizi, a když někde na webu najdou stránky s "nekonvenčním" pohledem na svět, mají pocit výjimečnosti, protože odhalili tu pravou pravdu, kterou jim běžné sdělovací prostředky nikdy neukážou, a pak jdou a volí Zemana, Babiše, Okamuru nebo Kotlebu, pokud si tedy všimnou, že jsou zrovna volby... Podivínským charakterům a jejich neuvěřitelným životům se divák může celý film smát (jediná možná reakce, pokud nechce brečet), ostatně oni sami se prý u sledování "svého" filmu smáli, ale drsné vystřízlivění přichází v podobě epilogu-návštěvy Osvětimi. Tam už se člověk smát nemůže. Zatímco nadávání na cikány je v Daliborkově okolí běžné, až vyžadované chování, s popíráním holokaustu Daliborek konečně narazí. Celou dobu jsem si říkal, jak moc se asi Dalibor stylizuje a nakolik tomu všemu, co říká, fakt věří... Každopádně tvrdit do očí ženě, co přežila koncentrák, že to v Osvětimi asi nebylo tak strašné, když tam byl bazén, a ona sama to koneckonců přežila, ukazuje s děsivou naléhavostí, jak snadno může člověk nevalného intelektu uvěřit "alternativním faktům" z konspiračních webů, zprávám o tom, jak v roce 1933 mezinárodní židovstvo vyhlásilo Německu válku či Leuchterově zprávě... Nicméně se zdá, že právě dramatické finále během natáčení tohoto dokumentu by pro něj mohlo být tím "budíčkem", který by mu pomohl vymanit se ze škatulky ortodoxního nácka, do které se sám zařadil, a najít si v životě kus štěstí. Jediné, co na filmu trochu zamrzí, je občas příliš okatá "umělost" některých scén, které byly sehrány na kameru zpětně. Ale to je jen drobná výtka - i když je scéna sehraná, divák dokáže rozpoznat/ocenit její reálný základ, a vlastně to nijak zvlášť neruší. Co naopak velmi potěší, je skvělá hudba Vladimíra Godára. Tak good luck u výslechů, Daliborku, a uvidíme se ve Varech! ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Daliborek je ztracený asociál, který si točí videa, co tlejí kdesi u dna YouTube. Kdysi ve dvanácti, třinácti ho přepadli cikáni a ukradli mu cigarety. Proto si hraje na nácka, i když by ve skutečnosti nejspíš nikomu neublížil. Vít Klusák si našel svého exota a v neskutečně přestřeleném závěru se nad něj rozhodl vyvyšovat, čímž naprosto shodil celý film. Konec špatný, všechno špatné. :( ()

Reklama

Crocuta 

všechny recenze uživatele

Ani minutu jsem se u tohoto komediálního dokumentu nenudil, mám zkrátka slabost pro vše bizarní a neobvyklé a toho se mi zde dostalo v míře vrchovaté. Závěrečný výlet do Osvětimi se mi však pranic nezamlouval - od shlédnutí "Šoa" na mne už další dokumenty natočené na těch pochmurných kolejích příliš nepůsobí ale hlavně režisérem zinscenovaná "lekce" Daliborkovi vyzněla přes svou vykalkulovanost totálně lacině a ve vztahu k paní přeživší holokaust by byl výraz hyenismus urážkou hyen. Dokazovat si svoji morální převahu na úkor nešťastníka typu Dalibora Krupičky rozhodně není žádné hrdinství a jistě by se našla řada jedinců, jimž by bylo potřeba pomoci otevřít oči mnohem naléhavěji, než titulnímu hrdinovi. ()

stuntmanMIKE odpad!

všechny recenze uživatele

No... co povedat k tomuto "dokumentu". Celkom som sa tesil nakolko to mohla byt zabava...aspon podla traileru. Nakoniec sa z toho vyklukla nahrana agitka s politickym kontextom. Klusak - evidentne kaviarensky typ- nasiel nejaku lopatu, dal jej scenar, povedal jej co ma robit ako to ma robit...natocil to, dal tomu nalepku dokument a teraz sa vsetci slniecka a snowflakes kopu stastim do riti, ze Daliborek je prototyp vsetkych tych co nechcu migrantov, nechcu tolerovat ciganov a mediam nezeru kazde jedno slovo. Keby to holt bolo aspon vtipne...ale nebolo. Uplne ucelova, nudna kokotina, ktoru moze evidentne docenit len ten tupec horrible. ()

6thSun 

všechny recenze uživatele

Čumět na tenhle film, to je jako 105 minut pročítat zahnojený diskuze pod (libovolnými) články. Člověk se může párkrát zasmát nad nekonečnou pomýleností některých jedinců, celkově je to ale smysluplný asi jako sexuální výuka pro jeptišky. Beznaděj dokumentu posléze definitivně podtrhne Klusák osvětimským výstupem, kdy se ve svým povýšeným moralizování chová hůř, než ten neonácek. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (18)

  • Protože film nedostal předpokládaný příspěvek z grantu Fondu kinematografie, snažili se jej tvůrci dofinancovat pomocí crowdfundingového portálu Hithit. Cílem bylo získat 420 000 Kč. Nakonec 848 přispěvatelů složilo 527 990 Kč. [Zdroj: HitHit.cz]
    (vrrhaf)
  • Vít Klusák Dalibora kontaktoval přes youtube, ale Dalibor se s filmařem odmítl setkat s odůvodněním, že se obává, že je to policista. Klusák se tedy vydal do Prostějova s Daliborovou fotografií a po celý den obcházel bary a restaurace, zda ho někdo nezná. Mnoho hodin byl neúspěšný a kdyby v jedné zapadlé čtyřce nenarazil na kamaráda Daliborova otce Adolfa (*1921), byla by pátrací mise neúspěšná. (Zdroj: Hypermarket Film)
  • Dalibora se podařilo přesvědčit k účinkování hlavně díky tomu, že uvidí skutečné natáčení s velkými kamerami, stadycam, jeřáby, drony a také, že dostane honorář. (vrrhaf)

Související novinky

43. Letní filmová škola začíná 28. července

43. Letní filmová škola začíná 28. července

18.07.2017

Největší prostor bude věnován švédské kinematografii, na kterou se zaměří blok Fokus. Ze Švédska přijedou také významní hosté: svou retrospektivu na LFŠ uvede Tarik Saleh, k němu se přidá i jeden z… (více)

Reklama

Reklama