Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dramatizace románové kroniky bratří Mrštíků zachycuje ve shodě s předlohou životní osudy obyvatel vesnice Habrůvky během jednoho roku – lásky, nevěry, smrt i narození. Vyprávění je členěno podle ročních dob a s nimi spojených svátků. Moravská vesnice, její nářečí, písně, kolorit bez krojů, ale s vnitřním propojením krajiny a společenství lidí, s jejich hříchy, radostmi a těžkostmi před divákem defilují v jedinečném režijním plánu a s výtečnými hereckými výkony protagonistů Národního divadla. Miroslav Krobot před čtvrt stoletím na velké scéně dokázal svůj režijní i autorský talent (režie a dramatizace), který zúročil v posledních letech především v Dejvickém divadle, i ve filmu (Díra u Hanušovic). Obdivujme herecké výkony Borise Rösnera, Johany Tesařové, Josefa Somra, Josefa Vinkláře, Miroslava Etzlera, Václava Postráneckého, Barbory Kodetové, Kateřiny Burianové, Jany Preissové a mnoha dalších v jednom z vrcholných představení pražské první scény devadesátých let. (Česká televize)

(více)

Recenze (15)

dave91 

všechny recenze uživatele

Výborné herecké výkony téměř všech zúčastněných.S tímto jsem byl opravdu nadmíru spokojen.Příběh je však typická mrštíkovina a to zrovna moc nemusím.Navíc velké množství postav a chvilku trvá,než se v tom člověk zorientuje,kdo je kdo,s kým a za kolik.Možná by pomohla druhá produkce,ale zavčasu,než zase všechno zapomenu. ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Divadlo v televizi je vždycky trochu problém. Divadlo má jiné výrazové prostředky než je běžné u filmu. Zatímco film podle scénáře si připravuje jednotlivé obrazy, záznam divadelního představení má omezené možnosti práce s kamerou a zvukem, je mnohem obtížnější udělat detail, práce se světlem - všechno je podřízeno scéně. Prakticky je možný jen jediný možný áběr - směrem od publika, dodatečný sestřih není možný. Nafilmovat divadelní představení aby z něj byl i slušný film je prakticky nemožné. Mám ráda divadlo i film, film na obrazovce divadlo z hlediště. ()

Reklama

Brinkley 

všechny recenze uživatele

Mrštíci? Starosvětský venkov? A přesto aktuální..... Osobně preferuji spíše komornější divadelní kusy, ovšem zde těch náhodných tří hodin u TV rozhodně nelituji. Tolik skvělých hereckých velikánů (a jejich nevšedního umu) na jednom jevišti.... zkrátka kecla jsem si na zadek, seděla, seděla a vnímala cosi, k čemu bych se dobrovolně v knižní podobě zcela určitě nedonutila. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Asi jediným důvodem pro odskok z filmu na divadlo byl jeden z největších pokladů české literatury: vesnická kronika bratří Mrštíků, podávající zprávu o stavu české vesnice v 18. století kmprimovanou do jednoho roku. Co mě k ní táhne a po léta přitahuje, je zřejmě její nadčasovost. Dívalo se mi na to celkem pěkně, (důležitá) chybějící místa jsem si doplnil z četby. A tak mě asi nejvíc zajímalo, jak si Boris Rösner poradí s rolí neblahého Cyrila Rybáře. Během doby jsem si na něj celkem zvykl, přestože se domnívám, že Cyrilův charakter plně nevystihnul. ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Bratři Mrštíkové uměli popsat věrně venkov. A přidali k tomu osudy jednotlivých obyvatel takovým způsobem, že mi to hned připomnělo Furianty. Miroslav Krobot je velmi dobrý režisér, ale na druhé straně je třeba přiznat, že pracoval s vynikajícími herci. Každý druhý byl v té době už legendou. Trochu jsem se obával, že téměř tři hodiny mě doslova zničí. Ani minutu jsem se však nenudil a představení to bylo zajímavé. Dnes už Mrštíkové mohou působit spíše jako přírodní úkaz nebo svědectví o době. To je však zároveň druhá věc. Právě s hrou Naši furianti srovnávám a musím říct, že se mi zdá, že druhá jmenovaná je údernější a více útočí na naše bránice a lépe popisuje národní vlastnosti a povahy. ()

Galerie (20)

Zajímavosti (2)

  • Premiéra se uskutečnila 15.4.1993, představení se dočkalo 120 repríz. (kosticka7)
  • Předlohou se stal stejnomenný román Aloise a Viéma Mrštíkových. (kosticka7)

Reklama

Reklama