Režie:
Lenka KnyKamera:
Diviš MarekHudba:
Michal PavlíčekHrají:
Jaroslava Adamová, Pavel Landovský, Helena Dvořáková, František Němec, Anna Polívková, Alois Švehlík, Matěj Hádek, Marian Roden, Iva ŠindelkováVOD (2)
Obsahy(1)
Pátrání po rodinném tajemství, které je ukryto v minulosti. Řehoř si žije spokojeně. Jeho žena Evženie ne. Po šedesáti letech manželství přichází osmdesátiletá Evženie za svou vnučkou – právničkou Katkou, aby jí pomohla rozvést s pětaosmdesátiletým manželem Řehořem. Katka je šokována babiččiným rozhodnutím i její tvrdostí a neústupností. Co se muselo stát ve vztahu prarodičů, že to ani celá desetiletí nezahladila? Katka nechce rozbít svou milovanou rodinu a pokusí se rozluštit babiččin důvod. Odkryje dramatickou minulost vlastní rodiny, ale tajemství prarodičů pro ni zůstane neodhaleno. Babička riskuje ztrátu vnučky a pravdu jí zatají, tíhu dávné viny nechce přenést na další generaci. Sama se pokusí s minulostí vyrovnat a smířit. A Řehoř? Ochrání ho Katka? (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (61)
Babička je senilní a zlá, takže zabývat se jejími nápady = nic víc než mít záminku pro natočení tohoto filmu. Podobných vychytávek je ve scénáři víc a bohužel k nim musím připočíst i závěr, od kterého jsem si bůhvíproč dovolila něco očekávat. Určitě se ale dají najít i klady, především depresivní atmosféra venkovské samoty (kameraman Diviš Marek se nezapře) a Pavel Landovský (jeho postava je jako jediná vyšinutá správným způsobem). Během projekce jsem cítila spíš nervozitu než napětí, ale i to se počítá; na nudu si stěžovat nemůžu. Co mě ale rušilo, byly zbytečné a směšné scény. Z toho, jak se vždycky tvářili osudově, když pluli na tom voru, jsem málem mlátila hlavou o zem. Navíc všichni divně mluví a ta holka je divná celá. Ještě otázečku: Proč krájela ten dort? ()
"Takže můj děda není můj děda ??" ;) PěKNÝ prd !! Lenka ve svém debutu, v téhle naivní šmudle, v řemeslně zmatené inscenačce, která hloupě předstírá, že nespadá do tuzemského mainstreamu, a přitom se ještě cpe na plátna kin, naopak v důsledku jen dokládá největší bolest současné české tvorby, totiž povrchnost a bojácnost s níž rozehrává potenciálně silná témata, která však končí v černé díře vršících se anekdot jakoby ze života.. Podivná přímočará a špatně odehraná magnuskovina bez té jeho typické až dětinské umanutosti a zápalu s polívkovským Lanďákem hrajícím sebe sama po ukrajinsky a ohavnou spoustou nevyužitého a nedůsledného.. ()
Jestli může manželská krize trvat 60 let tak to potěš koště! Tohle je zde zcela evidentně nepochopený film. Většina hodnotících mi tak trochu vlastně připomíná vnučku Katku. Ani ona nechápe dobu ve které prarodiče žili a co sebou nesla. Stalin, hladomor na Ukrajině, válka a fakt, že NKVD odvlekávala Rusy a Ukrajince z Čech zpět do Sajuzu atd... Ti štastnější skončili někde v Norislku s návratem nejistým... Kdo tohle neví, bude se těžko chytat. Kdo dá filmu šanci, má možnost spolu s Katkou rozplést ten starodávný příběh a rodinnou bolest. Já tomuto psychologickému dramtu šanci dal a nelituji. Ano, film plyne pomalu. Záběry jsou táhlé, někdy snad i zbytečně dlouhé. Ale stáří nemá rádo spěch. A stáří film vykreslil dokonale. Adamová s Lanďákem tu hrají naprosto skvěle. Mimochodem včera jsem viděl babičky dobíjejte přesně, kde šla z Havelkové fakt hrůza, ale Adamová ji v tomhle filmu ještě trumfla. Ty její naštvané kukuče brrrr... ! Někdo zde kritizuje Landovského ruštinu, já nejsem Ukrajinec, nevím tedy jak moc se jazyk liší. A k tomu, že byl celý film ožralý se raději vůbec nehodlám vyjadřovat. Prostě hrál skvěle jeho roli jsem mu naprosto věřil a ten mix jazyka mi tam seděl. K téhle dvojici elitních hereckých bardů šoupli překrásnou mlaďounkou Helenu Dvořákovou a to bylo to pravé. Skvěle tam konstrastuje jak svojí nevinností, tak svojí naivností, která se pomalu s tím jak proniká hlouběji do osudu rodiny rozpouští jak vosk nad plamenem... Zdejší hodnocení fakt nechápu. Dávám za 4 králíky. * * * * ()
Pokus o české citové drama, které až moc často klopýtá. Ošklivé rekvizity (hodně takových těch starých, nepotřebných věcí, které najdete v babiččině bytě) a ošklivé chování zahořklé babky a starého ožraly vytvářejí poměrně působivou atmosféru. Škoda, že tu zlou čarodějnici a ochlastu od Adamové a Landovského člověk tak nějak čeká. Oceňuji, že se Lenka Kny nesnažila do filmu propašovat milý český humor a stvořit tak další tragikomedii. Nicméně i tak je tu hodně školometských chyb co se týče vedení herců (ten divadelní přednes hodně tahá za uši) a zdlouhavého vyprávění. ()
Dojem zvedá citlivě uměřená ♫ hudba M.Pavlíčka, naopak obecně jsou neúměrné podobné převody home-made projektů na plátno. Přitom samotný námět má potenciál na skutečně velký film. Přestože filmu nelze upřít snahu o český originál, o to víc mrzí scénáristicko-režijní zbrklost, postrádám více dramatična již ve fázi scénáře. Je škoda, že zejména P. Landovského již nezastihlo natáčení na absolutním vrcholu, aby filmová spolupráce mezi ním a režisérkou mohla dostat větší hloubku. Severočeský návrat je ale hezkým uzavřením oblouku jeho herecké práce od Soukromé vichřice. Přívoz, jenž sám o sobě vykoná spoustu dramatické práce, a Vik (Švehlík) zřejmě jako odkazy na Páralova a Jirešova "Mladého muže" ()
Reklama