Reklama

Reklama

Maniak

  • Francie Maniac (více)
Trailer 1

Film Maniak je Jackem Rozparovačem 21. století odehrávající se v současném Los Angeles. Maniak je novým zpracováním kultovního filmu, který je mnohými označován za nejlepší thriller všech dob - intimní, obrazově odvážný, psychologicky komplexní a hluboce děsivý výlet do noční můry vraha a jeho obětí. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))

Videa (6)

Trailer 1

Recenze (589)

Viktooorka 

všechny recenze uživatele

Upřímně přiznávám, že mě tahle „řezničina“ výsostně bavila. Kamera zajímavá, udávala tempo a já se tak nestihla nudit. Trošku mě mrzelo, že se ten modrooký hobítek moc neukazuje před kamerou, ale to mě vynahradily odrazy, které mě v jistých momentech od srdce rozesmály. Naopak jeho monolog se svým vnitřním já, mě zase slušně dostával do deprese. Vždyť on to byl vlastně chudáček, který měl díky své mamince zvláštní koníček. Taky jsem té slečně z metra záviděla vlasy, že bych ji skalpovala :o) Pro mě celkově milé překvapení, prezentace, hudba, obsah. Pro mě zábavný kousek, trošku ujeté psycho, ale já se nenudila :o) ()

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

Hudba a vizuál podmanivé, násilie naturalistické, spracovanie originálne, len ten scenár je samé obohrané klišé. S výnimkou formálnej a technickej stránky tu nie je ani jeden okamih, ktorý by vytŕčal z priemeru. Background maniaka, jeho psychologické pochody, zvraty v príbehu, či samotné finále - všetko je to hrozné predvídateľné klišé, ktoré sme, počínajúc Psychom a Zombieho Halloweenom končiac, videli asi zhruba tisíc krát. ()

Reklama

Vančura 

všechny recenze uživatele

Áno, samozřejmě, že v jistém smyslu je ten film nechutná řezničina a kdesi cosi, ale na druhou stranu je zde hned několik dobrých důvodů, které z toho podle mě dělají dobrý film stojící za pozornost. A sice naprosto famózní soundtrack, výskyt celé řady hezkých holek (jimž naprosto kraluje úchvatná Nora Arnezeder, do níž se nejde nezamilovat), originální POV nasnímání, a konečně i obsazení titulní role, do níž podle mě Elijah Wood výborně typově sednul (já jsem ho navíc nikdy v žádném debilním Pánu prstenů neviděl, protože jsem těmi filmy zcela nedotčen, takže ho na rozdíl od většiny lidí nemám navždy spojeného s jeho nejznámější rolí). Maniac mě mnohokrát znechutil, šokoval a zaskočil, ale jako celek jsem stejně rád, že jsem to mohl vidět, a v jistém smyslu to byl velmi zajímavý divácký zážitek. Fandům podobných šíleností lze tento nevšední snímek jen doporučit. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Maniak podle mě odpovídá na jednu z těch velkých otázek kinematografie, co vlastně vyvolává ve filmech divácké emoce. Co přesně je spouští? Vzhledem k tomu, že filmy jsou v podstatě stroje na emoce, jelikož film je prodejem emocí a lístek do kina jejich koupí, je to dost zásadní otázka, na kterou se tvůrci i producenti často upínají. Odpověď zní, že emoce vyvolávají ve filmech hlavně lidské tváře a hudba. Všechno ostatní jsou jen podpůrný prostředky. Když si vezmete libovolný film a odstraníte z něj lidské tváře a hudbu, stane se takový film fakticky nepoužitelným. Platí to i pro jednotlivé scény, takže třeba automobilová honička bez hudby a prostřihů na obličeje závodníků přestane okamžitě fungovat. Maniak s tímhle faktem po celou stopáž dost výrazně pracuje, a to je na něm popravdě asi tak stokrát zajímavější než to, že to je remake, hraje tu Frodo, je to dělaný přes POV a producentem je francouzská značka Alexandre Aja. Celý ten film stojí v zásadě na tom, že tu je nějaký nehostinný studený město, z něhož vyrůstají jen tu a tam emoce v podobě tváří a hudby. Co se tváří týče, tak to není o hlavním hrdinovi, jehož letmý odhalení v několika málo případech představuje takový menší výbuch emocí, ale obecně prostě o tom, že tváře zprostředkovávají lidské reakce. Nelze tu nevzpomenout na Dreyerovu poznámku, že lidský obličej je krajina, která nás nikdy neomrzí. Vedle tváří se o emoce ve filmu retro synťáková hudba z osmdesátek připomínající práci Cliffa Martineze. Není žádným tajemstvím, že hudba působí na naše city a dovede nám změnit náladu a že obrazy samotné by bez hudby nikdy nefungovaly. Bez nápovědy v podobě hudby divák v zásadě neví, jak s tou kterou scénou naložit. Všechno ostatní v Maniakovi mimo tváří a hudby je ale dost krušný a nelítostný a moc emocí nevzbuzuje. Zejména se to dá říct o samotném městě, kde se příběh odehrává, který v sobě má něco z filmů Drive nebo Stud, tzn. takový ty supermoderní, současně ale poněkud umělý a prázdný megapole jako New York nebo Los Angeles, v tomhle případě ještě ke všemu snímaný digitální kamerou Red Epic, která celý ten neonově-kovový fetiš ještě o něco odžitovní. Město je v tomhle filmu evidentně zápornou postavou, což ale není zas tak překvapivý, jelikož představuje duši hlavní postavy, což je patrný i z odkazu na Kabinet doktora Caligariho, kde máme totéž, poněvadž zde expresionistický zevnějšek rovněž odpovídá nemocné duši hlavního hrdiny. Se světem hlavní postavy Maniaka je prostě něco zásadního v nepořádku. Respektive s obrazy, které ho obklopují, je něco v nepořádku. Maniak tudíž říká něco v tom smyslu, že obrazy sami jsou beze smyslu, tudíž do nich musejí filmaři napouštět emoce přes lidské tváře a přes hudbu. Není to tedy tak, jak se občas říká, že obrazy jsou vyprázdněné nebo povrchní. Situace je mnohem radikálnější – obrazy být naplněny ani nemohou. Obrazy sami jsou k nám zcela netečný a lhostejný, tudíž se neobejdou bez lidských tváří a bez hudby. Proto vždycky když nám třeba někdo podsouvá hezké obrázky přírody, měli bychom mít na paměti, že příroda je ve skutečnosti kruté divadlo, v němž všechna svítání, západy slunce a další „scénické triky“ tvoří jen pozadí pro permanentní vraždění na zemi, pod zemí, ve vzduchu i v moři. Maniak svým vizuálem zaměřeným na dokonalý, ale temný město ukazuje v podstatě totéž. Jediný emoce tu obstarávají lidské tváře a hudba. Zbytek je deprese. Je zároveň docela kuriózní, že na rozdíl od většiny hororů, které s opravdovým hororem a hrůzou nemají nic společného a jsou spíše zábavné, je tento skutečně nepříjemný, protože dosti zřetelně ukazuje, že být vrahem není zrovna dvakrát zábavné. A přesto má přísnější ratingy než většina zábavných hororů, které nijak odstrašující nejsou, natož aby filozofovaly o lhostejných a netečných obrazech. () (méně) (více)

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Nebohý pane Frodo, vítejte v klubu Normana Batese a Seymoura Skinnera! Počínání sériového vraha snímané POV stylem sice přiblíží, jaké je to být v kůži psychicky narušeného maniaka (vyděšené pohledy naháněných žen, Žihadlo v akci, vzpomínky na prostopášnou maminku), ale po čase Kabinet doktora Franka nabízí jen stereotyp, který nenaruší ani „romantická“ linie s fotografkou z Evropy, Bach se Schubertem či Rob žhavící synťáky ve stylu Cliffa Martineze. Jestli by Maniak trval o půl hodiny míň, nebo o půl hodiny déle, je úplně jedno, vše podstatné víte po pár minutách. Že LA umí být docela bezútěšná díra. Že být vraždící stvůrou je řehole, kterou nemůže dělat kdekdo. Nebo třeba, že místo skutečných partnerek je lepší mít doma figuríny z výkladů s nastřelenými skalpy obětí. Neutratíte tolik za kadeřnice, kosmetičky a nehtová studia a na odhánění nápadníků postačí Raid ve spreji.. Ne, že bych byl nějaký pedant na manikúru a pěstěné ruce, ale Elijah Wood si od putování do Mordoru ještě nevyčistil nehty, prase jedno.. ()

Galerie (60)

Zajímavosti (13)

  • Figurína manažérky má iné vlasy, ako keď ju Frank (Elijah Wood) oskalpuje. (Carol Pifková)
  • Příběh je zasazen do ulic a podchodů Los Angeles. Původní verze z roku 1980 se ovšem odehrávala v New York City. (Zdroj: ČSFD)
  • Režisér filmu Franck Khalfoun chcel dosiahnuť, aby sa divák cítil ako uväznený v tele maniaka. (sWONDER)

Reklama

Reklama