Režie:
Miroslav MomčilovičScénář:
Miroslav MomčilovičKamera:
Miladin ČolakovičHrají:
Emir Hadžihafizbegovič, Radoslav Milenkovič, Nataša Ninkovič, Nikola Djuričko, Nikola Kojo, Mirjana Karanovič, Miloš Samolov, Branislav Trifunovič (více)Obsahy(1)
Osamělý hudební skladatel spáchá ve svém bytě sebevraždu. Výstřel z pistole zalarmuje obyvatele okolních bytů. Jako první do bytu dorazí soused Aca, který se coby svědek události rozhodne vyčkat příjezdu policie. Ochránci veřejného pořádku však vzhledem k dopravní zácpě stále nepřijíždí. Sousedé si tak čekání krátí, jak to jde, a v bytě se postupně vystřídá celá řada nejrůzněji v „případu“ zaangažovaných postav, z jejichž chování režisér nenápadně skládá mozaiku balkánské mentality i lidských charakterů obecně. Veškeré dění v pokoji je divákům zprostředkováno webkamerou, již skladatel před svou smrtí umístil na stativ a namířil doprostřed pokoje. Originální nízkorozpočtový snímek, vynikající trefnými dialogy, je celý natočen v jednom záběru. Režisér zvolenou metodu komentuje slovy: „Natáčel jsem příběh v jednom záběru, abych vytvořil hyperrealistický obraz doby a místa, v němž žiji.“ (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (1)
Recenze (26)
Smrtí nic nekončí. Sousedi vás dál budou pomlouvat, prolezou vám celý byt, sní pizzu, kterou jste si objednali... Miroslav Momcilović přichází s jednozáběrovou tragikomedií komentující s jistou dávkou cynismu, a především s neskutečnou upřímností, společnost, pro kterou není nic překážkou. Nakonec - i sebevražda je pouhou společenskou událostí, vzrušivým elementem v životě lidí, kteří nemají co na práci, možností, jak si popovídat o zemřelém sousedovi bez skrupulí, jak vytvořit plastickou fiktivní osobnost, kterou zemřelý mohl a nemusel být, jak poukázat na všechny odvrácené tváře lidí a vykreslit bez servítek a s netypickým humorem znuděnou, chladnou, sobeckou a chamtivou společnost věčně lačnící po senzaci. ()
Rozhodne zaujímavý film, ktorý sa celý odohráva pred "očami" skrytej web-kamery. V podstate úplne jednoduchá a nenáročná produkcia, ktorá v konečnom dôsledku slávi úspech. Celý film je v podstate postavený najmä na sledovaní správania a dialógoch prichádzajúcich ľudí do bytu zosnulého. V podstate je to tragikomédia a hoci sa všetci navzájom obviňujú z neúcty, každý pôsobil svojim spôsobom sebecky. Takže to celkovo zároveň vytvorilo akúsi sondu do ľudského podvedomia a správania v bezprostrednej následnosti po takejto tragickej udalosti. ()
Hned na úvod musím konstatovat, že jsem vděčný za zdejší kategorii Oblíbení, protože nebýt jí, vůbec bych o některých filmech nevěděl, a to by pro mě byla i v tomto případě škoda. Tahle záležitost byla opravdu zvláštní a hlavně minimalistická. Jedna místnost, kamera jakou znám jen z amatérských pornovideí, několik herců- to nezní moc lákavě. Jenže je tady taky solidní scénář, výborný neprvoplánový humor a hezky vykreslené charaktery jednotlivých postav. No, a pak je tu taky kvalitní práce režiséra, pod jehož vedením to všechno pěkně fungovalo. 4*+ ()
-4* i po deseti letech skoro neznámá absurdní komedie ze srbských končin, která stojí za pozornost nejen kvůli své originalitě. Sice je hodně minimalistická, řekl bych až komorní a nedivil bych se, kdyby její předobraz byl v divadelní hře, natož kdyby šlo částečně o improvizaci na jeden zátah. Přesto mi to nedá doporučit dál, zejména těm co mají rádi černý humor. Jen je mi líto, že tam můj oblíbený Nikola Kojo neměl větší prostor ;-) [ PŘÍBĚH: 1 /// SMYSL: 1 /// ATMOSFÉRA: 1 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 3 /// NÁLADA: 2 /// ART: 0 /// STYL: 1 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] - motto na závěr: lidová zábava ad absurdum ()
Originálne natočená a skvele vygradovaná smutno-smiešna sonda do mentality a zvykov ľudí na Balkáne. Je jasné, že na plátne je vidieť naozaj silný koncentrát ľudského sebectva, predstieraného záujmu a sileného zármutku, avšak napriek tomu si dovolím tvrdiť, že tento snímok nie je príliš odtrhnutý od reality. Počas celého sledovania som sa skvele bavil a herci, ktorý pracovali ako keby v divadelných podmienkach, boli skvelí. Úžasná bola najmä mozaika osobností a ich vyrovnávanie sa zo smrťou, postupný vývin a zlom, ktorý nastal pri objavení kamery. Pre mňa ide o veľmi príjemné prekvapenie, ktoré ma potešilo okrem myšlienky aj originálnym spracovaním. 85 % IFF Bratislava 2012 ()
Galerie (14)
Photo © 47. MFF Karlovy Vary
Reklama