Reklama

Reklama

V Londýně řádí sériový vrah žen, jehož poznávacím znamením je pánská kravata, kterou zanechává pevně utaženou kolem hrdla svých uškrcených obětí. Policie je samozřejmě v pohotovosti, všechny stopy však naneštěstí vedou k nevinnému muži. Ten bude svou nevinu muset dokázat, nejlépe tak, že skutečného vraha vypátrá sám... Zběsilost je předposledním filmem mistra filmové hrůzy Alfreda Hitchcocka. Při jeho natáčení se po více než dvaceti letech, strávených v Hollywoodu, vrátil do Londýna, v němž prožil dětství a mládí a kde vznikla díla, jež ho proslavila. Scénář příběhu o londýnském škrtiči napsal Anthony Shaffer podle knižní předlohy Arthura La Berna. Před natáčením Hitchcock strávil více než šest týdnů vyhledáváním zajímavých a působivých londýnských lokalit, z nichž ve filmu uvidíme například Covent Garden či Newgateské vězení. Hlavní roli bývalého letce, obviněného ze série vražd, ztvárnil Jon Finch, který začínal jako divadelní herec a v době natáčení Zběsilosti měl za sebou již první výrazný filmový úspěch v Polanského Macbethovi. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (190)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Čím více Hitchcockových filmů vidím, tím víc mě zpětně mrzí, že jako první (a na dlouhou dobu také poslední) film, který jsem si od něj pustil, muselo být zrovna hororové Psycho, z něhož jsem zůstal více vyděšen a na konci i zklamán, než jakkoliv pozitivně nadšen. Ale tento britský krimi thriller ze staré školy, který jsem před chvilkou dokoukal, jsem si vážně vychutnal. Děj o nemocném zběsilém vrahovi a pátrání po něm má zde sofistikovanější charakter, jednotlivé motivy odhalení viny, nespravedlivého odsouzení či rafinované pomsty ze strany nejlepšího kamaráda dokážou udržet napětí po celý čas i přesto, že vrahovu totožnost dobře známe. Tento thriller sice jen velmi málo vyjde do exteriérů, ale když už tak činí, stojí to vážně za to, ať už jde o jednu výbornou noční pasáž v poštovním voze či vůbec ten silný realismus, jaký ze scén z pouličního tržiště ovoce a zeleniny dýchá. Také mě zaujal způsob, jakým Hitchcock natočil některé děsivé scény vraždy či naleznutí mrtvoly s tím, že zabírá jen statické prostředí mimo místnost tohoto dění (chodba, schodiště či pohled na budovu), ale stejně z toho díky atmosféře a dobře vystavěným předchozím scénám dokáže sálat obrovský kus napětí. Tady klapalo všechno skvěle bez hluchého místa až do samotného závěru. Herci, které vůbec neznám, se zhostili ústředních rolích výborně a humorná odlehčení zejména kolem figurky starého mládence komisaře a jeho kulinářské matinky mi rovněž dobře vpadla vhod. [90%] ()

jojinecko 

všechny recenze uživatele

Vynikajúce krimi, okorenené poriadnou porciou čierneho humoru a na Hitcha v celku netypickou dávkou zobrazeného násilia. Niektoré scény patria k tomu naj čo kedy maestro natočil (scéna v nákladiaku)...Skvelý casting, najmä psychopat sa podaril:))) Nie je to síce perla typu "Vertigo", no Frenzy radím bezpochyby k tomu najlepšiemu čo Hitch natočil. ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Frenzy je přepisem románu Goodbye Piccadilly, Farewell Leicester Square (1966, český překlad nevyšel) Arthura La Berna. Hitch si tu vyhrál s londýnskými klišé, citoval Jacka Rozparovače, Agathu Christie a sám nabídnul napínák o kravatovém vrahovi. Zábavné jsou různé postavy civilistů odkazují na to či ono, co divák velmi dobře zná, stejně jako onu pověstnou londýnskou mlhu. Nechybí chytrá manželka vyšetřujícího, která má podivný koníček vyvářet šílené blafy pod skvělými zahraničními názvy, nebo příšerná sekretářka z místní sňatkové kanceláře nebo konečně dvojice, která vzešla právě z onoho seznámení na inzerát. Figurky dobré, krimi dostatečně napínavá, Londýn jako na dlani, žádný problém. ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Frenzy je jedním z posledních filmů Alfreda Hitchcocka a přestože se jedná spíše o krimi thriller věřte, že by klidně mohl konkurovat většině italských giallo. Sám velký Alfred si tímto kouskem opět navýšil svůj kredit, protože spousta jeho fanoušků se již začala smiřovat s tím, že poslední dobou točil jen velice průměrné filmy, které už ztráceli lesk jeho největší slávy. A čím, že si je Hitchcock opět získal? Rozhodně tím, že pořádně přitvrdil na pilu a divákům nabídl spoustu opravdu skvostných záběrů v kombinaci s velkou dávkou černého humoru. Přesně tak jak to mají lidé rádi. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Patrně nejkvalitnější snímek Hitchcockovy pozdní režijní kariéry, který se poněkud vymyká jeho nejznámějším klasickým filmům. Thriller o pátrání po bezohledném vrahovi žen má nejen klasickou hitchcockovskou rovinu člověka nespravedlivě obviněného ze zločinu, ale je navíc doplněn prvky černého humoru, má slušné tempo a kvalitní herecké obsazení. Celkový dojem: 80 %. ()

Galerie (110)

Zajímavosti (12)

  • Anthony Shaffer obdržel od Hitchcocka nabídku psát scénář po telefonu během silvestrovského večera. Nejprve se domníval, že se jedná o vtip, později ale zjistil, že mu skutečně volá Alfred Hitchcock. (ČSFD)
  • Scéna, kdy kamera projíždí pod Tower Bridgem, musela být přesně načasována, neboť most se zvedá pouze dvakrát denně. K vytvoření této iluze bylo zapotřebí mnohonásobného zoomu, jelikož letadla mají přísně zakázáno pod mosty létat. ((mOnkey))
  • Scéna, v ktorej je Richard (Jon Finch) na večeri s manželkou (Barbara Leigh-Hunt), je podfarbená skladbou "Poem" od Zdeňka Fibicha. (ČSFD)

Reklama

Reklama