Reklama

Reklama

Babylon Berlín

(seriál)
Trailer
Německo, (2017–2022), 31 h 17 min (Minutáž: 42–62 min)

Předloha:

Volker Kutscher (kniha)

Hrají:

Volker Bruch, Liv Lisa Fries, Benno Fürmann, Lars Eidinger, Peter Kurth, Mišel Matičević, Leonie Benesch, Ronald Zehrfeld, Karl Markovics, Hannah Herzsprung (více)
(další profese)

Série(4) / Epizody(40)

Obsahy(1)

Berlín v bouřlivých dvacátých letech minulého století – metropole lidí s talentem a ctižádostí, těch, kteří se činí. Pod nablýskaným povrchem však chudý lid usiluje o lepší život. Je to doba organizovaného zločinu a politického extremismu. (HBO Max)

Videa (13)

Trailer

Recenze (156)

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Špinavá atmosféra neskutečně vtahující, stejně jako úžasná výprava. Ale už v půlce první série, mě přestalo zajímat, co se v příběhu děje a stejně ukradené mi byly i všechny postavy. A že jich není málo. Přál jsem si aby se mi to líbilo a opravdu jsem se i snažil, ale Babylon Berlin je přesně ten typ seriálu, který když vás tak do třetího dílu nechytne, už se mu to nepodaří. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Poučný a ilustrativní seriál z charismatického, důležitého a každopádně pozoruhodného období německých dějin, kdy kvasil vývoj vědy a techniky, přetvářelo se národní uvědomění, sebevědomí a cítění a zároveň se v souladu s celosvětovou dynamikou přepisovala pravidla pro nucený růst ekonomik a tedy i jejich dopad na žitou realitu lidí a jejich možnosti - a tím i provázanost spekulativní ekonomiky s vysokou politikou a dalšími mocenskými a vlivovými aparáty. *** Škoda jen, že se seriál sám neubránil tržní vypočítavosti, která se promítla do jeho struktury i slabin o poznání chabější třetí série. Zatímco první dvě osmidílné "série" - nabité jak dějem, tak historickými reáliemi, které stojí za to si připomenout a promyslet v dnešním kontextu, a osazené chytrou, o společnosti vrstevnatě vypovídající plejádou živě vykreslených a propracovaných postav - vyprávějí jediný příběh s finálním rozuzlením, a není tedy důvod jejich celek takto štěpit, a už vůbec pak nedává smysl, že na ně třetí série naopak téměř nenavazuje, jen oslími můstky, a jejích dvanáct epizod, do nichž je rozmělněna, je naprosto neopodstatněně vysoké množství, cílící jen na ekonomický zisk ze sledovanosti. První čtyři epizody jsou jen zbytečně roztahanou prázdnou expozicí, která by se bez problémů vešla do jediného dílu, a vyprávění je v třetí sérii celkově neuspokojivé. Hlavní zápletka se nakonec rozuzlí bez indicií zevnitř, externě, bez možnosti diváka se na rozuzlení podílet a na cokoli přijít, protože motiv nebyl součástí aktuálního příběhu, ale ležel v neusouvtažněné minulosti, banální epizodě, která se připomene až nakonec. Postavy působí bezdůvodně jako permanentně vyhozené z konceptu, zdrogované, tatam je jejich minulá charismatičnost a vzájemné dourčování, scény a výměny mezi nimi mají trapné, patetické, exaltované vyznění, které nenavazuje na dřívější chování a není čím je vysvětlit. Děj neplyne, nerozvíjí se kauzálně, vlastně celá série působí spíš jako protahovaná,, postupně se dourčující expozice s finálním vysvětlením obrazu, úplně chybí napětí z vyšetřování či pousování se v ději, budování postav, vztahů, ani závěr nepřinese žádné dovršení ani uspokojení. Řada vedlejších linek navíc zůstane ponechána ladem, nedozvíme se, jak to nakonec dopadlo s Wandtem (byl-li nejen nejmenován policejním prezidentem, ale také zatčen a obviněn a smrt popravené dívky alespoň pomstěna), co bude dál s (možná osleplou) Charlottinou sestrou a jejím mužem, ani s mladší sestrou, ze závěru úplně vypadne postava komunistické dcery generála Segerse a její směle započaté hry na špionku a revolucionářku, jak skončí celá aféra s Lufthansou a Stínovou armádou, nedozvíme se, jak reagovala matka Alfreda Nyssena a jestli se jí povedlo syna zbavit svéprávnosti, či zda na pádu burzy opravdu vydělal a co ona na to, nezjistíme, co bude dál se zatčenými a nezvěstnými postavami na celém tom tajném Wandtově seznamu atd. atp. - zkrátka se dočkáme formálního vysvětlení ústředního zločinu, nicméně veškerá završení a rozuzlení dotčených osobních osudů a životních příběhů zůstanou nevypořádána, divák cítí dluh a neuspokojené důvodné pohledávky. Navíc celá rámovací konstrukce s psychoanalýzou tady najednou působí jen jako sice povinná, ale naprosto nevyužitá kulisa, která už jen mate a překáží. *** A navíc mě v r. 2020 zklamala ta promeškaná příležitost, to, že teď, kdy už je (znovu) zřejmé, že celý ten podvodný koncept světové ekonomiky postavené na nekonečném růstu konzumu, produkce, spotřeby, odpadu a destrukce stále strměji a za každou cenu protežované na úkor solidarity, péče, udržitelnosti, svědomí a morálky se neudržitelně hroutí, na pokraji likvidace celé soudržné a spolupracující lidskoprávní humánní společnosti a na pokraji devastace pro rozvoj rozmanitého života nezbytné udržitelné ekologie celé planety, se tvůrci toho pro dnešní stav věcí tak zásadního ekonomického mezníku v roce 1929 dotýkají tak povrchně a bez ambicí ty souvislosti důkladněji ozřejmit. Celá série mi připadá jako promrhaná příležitost, stín, těžící z minulých úspěchů. -~ () (méně) (více)

Reklama

Angelopul 

všechny recenze uživatele

Škoda že se v průběhu dílů seriál úplně rozpadne. Jak příběhově, tak i žánrově. A tak v prvních dílech sledujeme mysteriózní noir detektívku ta se ale s přibývajícími díly mění v historické konspirační drama, které se ke konci přetransformuje do přihlouplého akčňáku. Jako kdyby scénáristé přecenili své síly a nevěděli nakonec jak z toho vybruslit. Přesto je Babylon Berlin jedním z nejlepších seriálů posledních let s úchvatnu atmosférou a zpracováním a jeho shlédnutí je naprostou nutností pro lidí, co se zajímají o německou kulturu, nebo historii. ()

3497299 

všechny recenze uživatele

Dobře to vypadá, jelikož retro je ve všeobecné oblibě. První série je ovšem spíše prostě jen polovina vyprávění, jelikož nastolené morální konflikty se nikam zásadně neposunou. Teprve i po zhlédnutí druhé řady se množství konfliktů patřičně vyvine a cynismus námětu, v němž jsou na třech úrovních vždy ti špatní vlastně dobří v konfrontaci s těmi na úrovní následující, dostane patřičný tvar. ()

angloumene 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Němci ukazují své nejlepší já a předvádí, že i oni patří mezi seriálové velmoci. Téma meziválečného Berlína rozhodně stojí za zpracování. Jenom škoda, že tvůrci nezvolili trochu jednodušší cestu a rozvíjeli řadu pro děj ne až tak důležitých linií. Přesto se jedná o kvalitní zážitek, který hlavně s druhou sérií začíná pořádně gradovat. Celkově podařené krimi v oldschoolovém kabátku s řadou moderních a hlavně fungujících prvků. Super. ()

Galerie (545)

Zajímavosti (19)

  • V první sérii Rusové používají samopal M1921 Thompson s vertikálním předpažbím a bubnovým zásobníkem typu „C“ na 100 nábojů. Děj seriálu se odehrává v roce 1929. Ve skutečnosti bylo Sovětskému svazu od listopadu 1941 do dubna 1942 dodáno 75 000 kusů a používán byl v letech 1938–1971 převážně americkými složkami. (Rascal_)
  • Dne 30. září 2018, kdy na německé obrazovky vstupoval cyklus Babylon Berlin, uvedly tři rozhlasové stanice Westdeutscher Rundfunk, Radio Bremen a rbb osmidílný rozhlasový cyklus „Der nasse Fisch“ („Mokrá ryba“), inspirovaný románem Volkera Kutschera. (Přemek)
  • V epizodě se objeví letadlo Ju 52. Děj se odehrává v roce 1929, ale toto letadlo vzlétlo poprvé až 13. 10. 1930 a zařazeno do služby bylo až v následujícím roce. (schwalbe)

Související novinky

VOD tipy na konec srpna

VOD tipy na konec srpna

19.08.2023

S příchodem druhé poloviny srpna se nám léto pomalu přehouplo do své finální fáze, a pokud už vám příležitostné deštivé počasí narušuje plány na rozverné venkovní aktivity, nemusíte klesat na mysli,… (více)

TOP 2017 dle nejoblíbenějších uživatelů

TOP 2017 dle nejoblíbenějších uživatelů

31.12.2017

Hrstka nejoblíbenějších uživatelů ČSFD.cz tradičně vybrala osobní trojku nej filmů, uvedených do české a slovenské distribuce nebo na filmových festivalech v roce 2017. A někteří dali hlasy taky svým… (více)

Reklama

Reklama