Režie:
Elia KazanScénář:
Richard MurphyKamera:
Joseph MacDonaldHudba:
Alfred NewmanHrají:
Richard Widmark, Paul Douglas, Barbara Bel Geddes, Jack Palance, Zero Mostel, Tommy Cook, Elia Kazan, Tommy Rettig, Emile Meyer, Dan Riss, Alexis Minotis (více)Obsahy(1)
New Orleans. Ilegální přistěhovalec vyhraje v kartách příliš velkou částku. Gangster Blackie a jeho kumpáni proto muže zabijí a peníze si vezmou zpět. Netuší, že jejich oběť byla infikována vysoce nebezpečným plicním morem a že se od ní sami nakazili. Městu tím pádem hrozí katastrofální morová epidemie. Je třeba očkovat každého, kdo přišel se zavražděným a s dalšími nakaženými lidmi do styku. Lékař z Veřejné zdravotní služby Clint Reed a policejní kapitán Tom Warren mají osmačtyřicet hodin na to, aby našli vrahy a zabránili nejhoršímu. Musejí přitom tajit pravdu o hrozící nemoci. Panický útěk obyvatel z města by totiž znamenal katastrofu pro celé Spojené státy... Brilantně natočené černé kriminální drama o lovu na zločince a o závodu s časem je dalším dílem proslulého režiséra Elii Kazana. Film, natáčený na svou dobu nezvykle v reálných prostředích a nikoli v ateliéru, získal Oscara za scénář. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (44)
Vydařený noir s luxusním obsazením - Doktor Widmark, snažící se zastavit nákazu dříve, než zkosí celé New Orleans; zbabělý Zero "Producent" Mostel, který zde projevil svůj komický talent; a nakonec respekt vzbuzující Jack Palance, jehož potkat sám v temné ulici, raději bych mu odevzdal všechny peníze a poníženě se odplazil po čtyřech pryč. ()
Kazanova režie je opět nadprůměrně dobrá, ale něco přece jen drhne. Murphyho scénář prostě není drama Tennesseeho Williamse. Pokud chtěl natočit něco o moru, byl tu už "Mor" Alberta Camuse (1947), a to je jiný kafe - jen když porovnám oba doktory. Zde je řešením nalezení a zadržení gangstera (třeba se po injekci ještě zotaví), jde tedy o odstranění následku, u Camuse je to celková náprava společnosti, tedy odstranění příčiny. Pozn. 1: Krysí zábrany, na jedno z nichž ztroskotal i ganster Blacky ( (Jack Palance, filmový debut), se na lana začala instalovat bohužel až příliš pozdě. Pozn. 2: Že jde spíš o gansterský než humanistický film dokládá i kvalita zápletky; Blackyho touha po nalezení příčiny tak usilovného pátrání převyšuje pátrání samotné. ()
Atraktivní námět (hrozba vypuknutí epidemie moru v New Orleans) zručně zrežírovaný Kazanem především co se týče důrazu na realistického feeling. Autenticita lokalit - skladištní komplexy, přístaviště (připomene Kazanův majstrštyk V přístavu), druhořadé zaplivané resturace...žádná studiová strojenost. Tohle není jeden z těch noirů (nebo městských kriminálek s noirovým nádechem) působících dojmem odtržení od reality, naopak je v ní pevně zasazen díky vhledu do policejní práce a prostředí nižších (např. dělnických) vrstev. ()
Úúú tak tohle byla kvalita. Má to opravdu originální námět a netradičního hlavního hrdinu, jakéhosi epidemiologa. Richard Widmark byl opravdu sympaťák a opravdu jsem jeho postavě fandil. Při sledování honu na zločince, který dalece přesahoval jeho povinnosti, jsem uznale pokýval hlavou. Hlavní záporák je naprosto perfektní. Jack Palance je opravdu nezapomenutelná držka. Dlouhán s distingovanou mluvou posedlý utkvělou představou, že mu uniká legendární "kšeftík". K podtrhnutí jeho hrozivosti ho ještě schválně dávaj do záběru s trpaslíkem :) Vůbec celý film je vizuálně neuvěřitelně vymazlený. Hodně záběrů je v exteriérech a ne někde ve studiu a je fakt znát. Kolikrát jsem se přistihl, že uvažuji jak bych si nechal určité prinstcreeny zarámovat a měl bych stylový obraz. ()
Drsňák Jack Palance hledá to, co do New Orleansu přivezl imigrant, kterého předchozí noci zabil. Musí to být něco extra, když kvůli tomu policie obrací celé město naruby. Netuší, chudák, že už to dávno má, a že je to smrtelně nebezpečná a děsivě nakažlivá forma plicního moru. Přes řadu velmi dobrých momentů, přes zasazení do výborně zvolených exteriérů, film, na kterém už se zub času podepsal a tak dobrý dojem zachraňuje především Palance ve své roli padoucha, který rozhodne není jen nějakou černobílou figurkou, ale svým způsobem tragickou postavou. Nabízí se také zajímavá možnost srovnání například s tematicky podobným filmem Smrtící epidemie (1995), která ukazuje jak a kam se za těch pětačtyřicet let posunula kinematografie.. ()
Galerie (33)
Zajímavosti (4)
- Richard Widmark neskôr povedal o Jackovi Palanceovi: "Je to najtvrdší chlap, akého som kedy stretol. Bol to jediný herec, ktorého som sa fyzicky bál." (westerns)
- V scéne, kde Blackie (Jack Palance) zasiahne Reeda (Richard Widmark) pištoľou do hlavy, si to herci najskôr nacvičili s gumovou pištoľou, no keď sa začalo natáčanie tejto scény, Palance mal skutočnú zbraň. Widmark, po jeho údere zostal dvadsať minút v bezvedomí. (westerns)
- Režisér Elia Kazan se ve filmu objevuje jako asistent v márnici. (J.A.K.)
Reklama