Režie:
William LustigKamera:
Robert LindsayHudba:
Jay ChattawayHrají:
Joe Spinell, Caroline Munro, Abigail Clayton, Kelly Piper, Tom Savini, William Lustig, Sharon Mitchell, Carol Henry, Rita Montone, Hyla Marrow (více)Obsahy(1)
New York zaplaví strach. Krvilačný maniak po nociach zabíja ženy a odnáša si so sebou ich skalpy. Napriek tak nebezpečnej situácií nie sú niektoré miestne ženy dostatočne inteligentné na to, aby chodili ozbrojené, prípadne nechodili v noci von vôbec. A niektoré na to krvavo doplatia. Zdanlivo nepolapiteľný vrah je však tiež len človek so svedomím a s jednou traumou z detstva ukrytou hlboko vo vnútri jeho komplikovanej (rozum. psychotickej) osobnosti. A práve ona trauma môže byť preňho osudnou... (oli.G)
(více)Videa (2)
Recenze (81)
Studie psychopatického vraha s báječnými gore efekty mistra Toma Saviniho, který sám ve filmu zemře šplouchavě třeskutou smrtí... Líbilo se mi místy velmi pomalé tempo (mnohé dnešní diváky ale možná spíše otráví) - pronásledování v metru, neuvěřitelně dlouhá škrtící scéna (dnes to má oběť po pár sekundách za sebou) či zdlouhavé očekávání přepadení modelky Rity v jejím bytě. Jakási variace na Psycho a podobné filmy, fanouškům se jistě vybaví i o dva roky mladší Fulciho Rozparovač z New Yorku (že by se mistr inspiroval?). Zajímavé je také přivlastňování si žen pomocí figurin a skalpů, byť stále dokola každá z nich představuje pouze ženu jednu. Kromě masakrování obětí se dočkáme i pěkné záhrobní scénky a v závěru jedné snové brutální... Typické poctivé osmdesátky. ()
Velice dobře vyvážené horrorové drama, které nepokulhává snad v žádném směru. Sice dosti přímočaré, ale v rámci celkového děje skvěle vykreslující povahu a psychické vyšinutí sériového vraha, kterého skvěle zahrál Joe Spinnell. Tvůrci nezasypávají diváka samoúčelně goreefekty, ale pokud k některému dojde, je to řemeslná práce! V závěru filmu se již psychika vraha totálně rozpadá, výborně je však ale vykreslen kontrast, jak decentně a společensky se dokáže chovat, pokud to situace vyžaduje (návštěva fotografky v salónu). Maniak se povedl, je to opravdu výborné, dobře natočené, hutné horrorové dílko ... ()
No v porovnání s Joe Spinellem je Elajdža Dřevo (jakožto novodobý Maniak) fakt amatér, tenhle týpek je totiž úchylák už jen podle vzhledu, vážně, jeden nepotřebuje mít sílu dedukce Columba, aby v tomhle člověku rozpoznal maniaka... Toto je přesně ten typ filmu, který by si zasloužil víc než jen jednu projekci, protože přes to všechno gore (mimochodem skvěle vypadající a navíc vyhrocené scény výborně podtrhující, krvavé scény tu rozhodně nejsou samoúčelné) tady vidím fungující sondu do mozku jednoho vlastní matkou šikanovaného šílence. A sicejc se už budu opakovat, ale při scéně v metru jsem málem ani nedýchal- pecka! Tak co ještě vyzdvihnout... jo jasně- parádní hudba! ()
Na tento nepříliš známý osmdesátkový slasher jsem narazil zcela náhodou, když jsem o něm viděl zmínku v jednom dokumentu o Tomu Savinim. Jeho největší nevýhodou byl fakt, že v té době vznikala spousta podobných filmů a dost z nich bylo mnohem více kvalitních – z některých se staly kultovní záležitosti, zatímco Maniac uvízl v průměrných vodách. Přitom nejde vůbec o špatný film, alespoň co se míry brutality a výborných gore scén týče. Saviniho rukopis tu byl zřejmý a tento výborný „machr“ přes masky a speciální triky si sám střihl malou leč nezapomenutelnou roli v autě. Roli, která se stala vůbec nejlepší na celém filmu. Celkový děj už tak úchvatný nebyl, ale našla by se tu celá řada dobrých momentů (scén), kvůli kterým rozhodně stojí za to tento film vidět. Atmosférických okamžiků, při kterých se slabším povahám naježí chlupy na těle je tu taky dost (třeba taková scéna v metru a tamních záchodcích taky nebyla vůbec špatná). Zvlášť když se většinu času před kamerou pohybuje sám hlavní hrdina v podání Joe Spinella, který se slizkého schizofrenního vraha ujal velmi dobře. 60% ()
Lustigův první zářez do hororových tepen (předtím točil amatérská porna), a už takhle vyvedený. Co se týče atmosféry, ta je nesmírně tíživá, syrová a špinavá. Spinell je hnacím motorem celého, krví promazaného stroje, protože právě on je ústředním bodem filmu. Je to vlastně působivá sonda do chorého mozku "obyčejného" psychopata, který si celý život nese s sebou traumata z dětství způsobené vlastní matkou. Mezi nezapomenutelné momenty patří honička v metru finišující na dámských hajzlech, a samozřejmě slavná Saviniho poprava brokovnicí. Velká škoda, že režisér už sám sebe nedokázal překonat ani dalším maniakem, tentokrát v policejní uniformě. ()
Galerie (21)
Photo © Sony Pictures Home Entertainment (2020)
Zajímavosti (11)
- Ve scéně, kdy maniak pronásleduje svoji obeť v metru, vidíme z vagónu na nástupišti lidi. Při dalším pohledu ze stanice metra zde však žádní lidé nejsou. (giallo)
- Mimo to, že se Tom Savini ve snímku objeví v malé roli, podílel se i na speciálních efektech filmu. (pornogrind)
Reklama