Reklama

Reklama

Zítra vstanu a opařím se čajem

  • Velká Británie Tomorrow I'll Wake Up and Scald Myself with Tea
TV spot 2
Československo, 1977, 93 min

Kamera:

Jan Kališ

Hudba:

Karel Svoboda

Hrají:

Petr Kostka, Jiří Sovák, Vladimír Menšík, Vlastimil Brodský, Marie Rosůlková, Otto Šimánek, Valerie Chmelová, Slávka Budínová, Josef Větrovec (více)
(další profese)

Satirická komedie Zítra vstanu a opařím se čajem režiséra Jindřicha Poláka byla inspirována vědeckofantastickou povídkou Josefa Nesvadby. Ústředním motivem příběhu je pokus několika bývalých nacistů, žijících díky tabletám proti stárnutí v době, kdy je možné překonávat časoprostorové rozdíly, dopravit Hitlerovi vodíkovou bombu a změnit tak dějiny. Film je mimořádně náročný na trikovou stránku, v ději, několikrát se vracejícim z budoucnosti do minulosti a naopak, se setkáváme se stále přibývajícími dvojníky hlavných postav, především však dvojčat Jana a Karla Burešových, představovaných Petrem Kostkou. Jako agilní, ale přesto smolařšti nacisté se představí Jiři Sovák, Vlastimil Brodský a Vladimír Menšík. (Bontonfilm)

(více)

Videa (2)

TV spot 2

Recenze (437)

argenson 

všechny recenze uživatele

Práce s časovou smyčkou svádí k překombinovanosti a zvláště v novějších filmech se člověk často ztrácí v ději. Tady to ale funguje výborně, dějová linka je bez problémů sledovatelná - proč to šlo v 70. letech a nejde to dnes? Neotřepané téma, výborné triky a v neposlední řadě standardně skvělé herecké výkony. Jako vždy úžasná Marie Rosůlková, která z epizodní role dokáže vytěžit maximum (její překvapení, když se omylem ocitne ve Vůdcově hlavním stanu: "Jéé, Patri, podívej, to je Hitler!", nemá chybu). Ale asi mám osobní problém s Petrem Kostkou. Nepochybuji o jeho hereckých kvalitách, ale na můj vkus hraje vždy se stejnou rutinou a předvídatelností. Přestože mi úplně nesedí, nedokážu říct, jestli by dvojroli sourozenců Burešových někdo zahrál lépe. Co mě ale ruší, je moralizující závěr, který se objevuje i v jiných typově podobných filmech. Zasáhne Veřejná bezpečnost, zlo je potrestáno a všechno se vrací do poklidné socialistické reality. ()

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

Som priaznivcom sci-fi a veľmi rád si vychutnávam príbehy vystavané na myšlienke cestovania v čase. Dokonca sa dá povedať, že obľubujem aj staršie československé filmy. No v tomto konkrétnom prípade ma to však nijak zvlášť nechytilo, aj keď to obsahuje všetky tri spomínané atribúty. Herecké obsadenie bolo na vysokej úrovni a predsa ma to nedokázalo vtiahnúť do deja. Herci boli fajn, scenár tiež nebol špatný, ale pohorelo to najmä na práci režiséra, pána Poláka. Keby to sfilmoval niekto iný, mohla to byť celkom parádna sci-fi komédia. Jindřich Polák bol dobrý tak akurát na točenie sprostostí o nemom podivínovi menom Pan Tau. ** ()

Reklama

anais 

všechny recenze uživatele

Kdysi dávno se mi to líbilo hodně, zpětně musím nadšení trošku snížit. Zápletka je geniální, ale mám pocit, že stálo premisu s Hitlerem trochu dohrát, a ne ji jen tak naťuknout. Stejně tak Polákova režie - hraje spíš na jistotu, ale bojí se odrazit k nějaké větší stylizaci - celý film působí spíš šedě a monoliticky - televizně? Jako by se Polák s klasicky macourkovsky crazy námětem nedokázal Vorlíčkovi a Lipskému vyrovnat... I přesto se jedná o totální klasiku, a rozhodně o jeden z nejlépe zpracovaných scifi námětů v Československu. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Je asi trochu zvláštní, že 8 let po vzniku Zabil jsem Einsteina, pánové... šel do kin další film, v němž se cestuje do minulosti, aby se tam ovlivnila budoucnost (a v obou navíc hraje jednu z hlavních rolí Sovák), ale jinak mi oba filmy přijdou dostatečně svébytné a odlišné, aby to "ospravedlnilo" vznik tohoto Polákova "epigona". Má to výtečné obsazení, hraje tam příjemně pohodová Svobodova hudba, potěší tam vidět dobovou Prahu (rozhodnutí točit několik scén na střeše Kotvy - která je zde vydávána za terasu bytu - mi ale přijde jako bizar, jehož smysl nechápu), stejně jako krásný exemplář vozu Mercedes-Benz 220 D [W115], v němž se prohání Menšík, a udiví i výskyt telefonu v nákladním voze Škoda-Liaz 100.47, který ve filmu řídí Nárožný. Po stránce humoru mi to ale moc vtipné nepřijde, a od chvíle, kdy se Kostka/Bureš poprvé vrátí do současnosti, to sice začne být nejzajímavější, ale současně to nedává smysl, protože se tam nedodržuje princip, že změny v minulosti ovlivní budoucnost (např. Sovák/Abard je v minulosti zabit, ale přesto se v přítomnosti opět vyskytuje, a takových nesmyslů je tam víc), ty scény s Hitlerem v bunkru jsou strašně trapné (Hitler například mluví dokonale česky, ale jeho vojáci pak už mluví normálně německy), a celkově mi přijde debilní i to, že se ve filmu cestuje do minulosti stylem vesmírné turistiky, tedy tak, že raketa normálně letí ze Země do vesmíru a postavy mají na sobě skafandry, a až ve vesmíru najednou raketa zmizí do minulosti, aniž by se film jakkoli obtěžoval ten mechanismus vysvětlit. Takže když si shrnu nepůvodní námět, nevtipný humor a nelogický děj, vyjde mi z toho nakonec jen dost slabá komedie, které si osobně moc necením, a opět jsem si potvrdil můj odvěký názor, že Češi sci-fi nikdy moc neuměli. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Knihy Josefa Nesvadbu mám rád a niekoľko z nich ostalo v mojej knižnici aj po opakovaných čistkách. Predchádzajúce nemôžem povedať o Jindřichovi Polákovi, ani o Petrovi Kostkovi. Moje sklamanie z filmu, ktorý som si opakovane pozrel iba pre potvrdenie pôvodných dvoch hviezdičiek, bolo naplnené. Považujem ho za bezvýznamný film, ktorý sa iba obtrel o tematiku sci-fi a na komédiu by musel obsahovať násobky vtipných dialógov a situácií, než v skutočnosti obsahuje. Naďalej obhajujem právo, ktoréhokoľvek užívateľa udeliť tomuto filmu ľubovoľný počet hviezdičiek, aj keď takýto počin nedokážem pochopiť. ()

Galerie (26)

Zajímavosti (54)

  • Petr Kostka (Jan a Karel Burešovi) mal pocit, že sa v jeho trojúlohe diváci nevyznajú, a preto sa zamýšľalo, aby Karel hovoril chrapľavým hlasom. Návrh nakoniec zamietli. (Raccoon.city)
  • Admirál Karl Wolff (Štěpán Bulejko), který po zásahu hibernačního spreje zezelená a doktor (Jan Přeučil) mu ulomí nohy, byl ve skutečnosti Karl Friedrich Otto Wolff (13. května 1900–17. července 1984). Byl to německý funkcionář SS, který sloužil jako náčelník osobního štábu Reichsführer-SS a spojka SS s Adolfem Hitlerem během druhé světové války. Válku ukončil jako nejvyšší velitel SS a policie v okupované Itálii a pomohl zařídit brzkou kapitulaci sil. Unikl stíhání v Norimberském procesu, ale v roce 1962 byl odsouzen za deportaci italských Židů k 15 rokům ve vězení. Propuštěn byl v roce 1971 kvůli špatnému zdraví a zemřel o 13 let později. (sator)
  • Jestliže je biorozpouštěč schopen rozpustit mrtvolu Karla (Petr Kostka) ve vaně, stejně jako nádobí ve dřezu, nemůže být možné se jím beztrestně potřísnit, jak se to stalo Janovi (Petr Kostka) při úklidu v koupelně, protože by se mu musela rozpustit ruka. Stejný nesmysl platí i pro vlastní dřez, který by byl zlikvidován stejně, jako nádobí v něm rozpouštěné. (pjotri)

Související novinky

František Peterka 1922 - 2016

František Peterka 1922 - 2016

25.11.2016

Ve věku 94 let zemřel herec František Peterka. Narodil se do rodiny bankovního úředníka a modistky. Narozdíl od svých kolegů, kteří museli v rodině bojovat o své místo na divadelních prknech, u něj… (více)

Reklama

Reklama