Režie:
George A. RomeroScénář:
George A. RomeroKamera:
Michael GornickHudba:
Donald RubinsteinHrají:
John Amplas, Lincoln Maazel, Christine Forrest, Tom Savini, George A. Romero, Roger Caine, Michael Gornick, Nicholas Mastandrea, Sara Venable (více)Obsahy(1)
Tento málo známý a jen vzácně uváděný film je pronikavým portrétem odcizení a zároveň důmyslnou dekonstrukcí žánrových konvencí spojených s filmovými upíry. Je Martin jen sexuálně narušený mladík, anebo, jak tvrdí jeho pověrčivý bratranec, bájný Nosferatu? To je jen jedna z provokativních otázek, se kterými si Romero pohrává. Reprezentují černobílé pasáže Martinovu minulost, anebo jen jeho médii živené představy? I tato otázka zůstává otevřená. Ovšem ať už je Martin mytickým netvorem, nebo současným psychopatem, cítí potřebu zabíjet a pít krev. Nemaje upíří zuby ani nadpřirozené schopnosti, musí se spoléhat na vlastní vynalézavost a speciální nástroje, jako jsou injekční stříkačky a žiletky. Scény, ve kterých sleduje svou kořist, evokují extrémní napětí, které uvolní až ironický humor v pasážích, kdy se se svými sklony svěřuje rozhlasovému hlasateli. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (47)
Romera mám rád hlavně za jeho snahu o žánrovou inovaci a i tady se nám jí dostává vrchovatě. Martin je skvěle natočená a značně atmosferická záležitost s velice nejasným vyzněním a geniálním koncem, jenže jí celou dobu hrubě táhne ke dnu NAPROSTO debilní chování některých postav (u druhého mordu a těsně před závěrem je to doopravdy markantní). Po formální stránce tedy Romero opět boduje, ale popravdě doopravdy nevím, jestli budu mít potřebu tohle někdy vidět znovu. 50% a zaokrouhlení nahoru díky skvělým posledním minutám. ()
Neviem to vysvetliť, ale ja som sa od tohoto filmu nevedel odtrhnúť. Upírskej tématike som nikdy veľmi nepodliehal a tiež nie som skalným fanúšikom Romera. Asi je to jeden z tých fakt dobre natočených filmov. Hlavne scény s vraždami. V každej je napätie vygradované tak vysoko, že som ledva dýchal. Ale je to aj dobre zahrané, so zaujímavým vývojom postáv. Našťastie sa nejedná o klasickú upírčinu. Film je veľmi čudný. Prevláda skôr depresívna, smutná atmosféra. Občas tu vidíme čiernobiele fleshbacky z minulosti Martina. A k tomu to bolo aj vymietanie, čo mám veľmi rád. Proste musím ohodnotiť takto. ()
Rok pred Usvitem natocil Romero komorni pribeh o chlapci, ktery si mysli, ze je upirem...nebo si to jen nemysli? Pribeh je pomerne jednoduchy, ozvlastneny predevsim cernobilymi flashbacky, ktere jsou do filmu skvele vkladany. Postavy jsou celkem nezajimave, samozrejmne krom Martina a predevsim jeho silne vericiho strycka, ktery se vsemozne snazi ze sveho synovce dostat zlo. Moje vytky smeruji predevsim k hodne rychlemu, i kdyz skvelemu konci, je trochu skoda, ze to Romero tak uspechal. Uvodni titulkova scena ve vlaku je naproti tomu nadherna. Rozhodne zajimava a netradicni upirina. ()
Velmi překvapivé. Romerův film bourá skoro celou upírskou filosofii a uvádí diváka do nejistoty. Martin je velmi zvláštní. Já sám jsem po skončení nevěděl, co si mám myslet, a dal jsem proto tři hvězdy. Ale teď, když jsem si to nechal v hlavě rozležet, musím přihodit čtvrtou hvězdu. Náhlé zakončení filmu si asi budu ještě nějakou dobu pamatovat. A bylo opět zábavné vidět i pozdějšího mistra speciálních efektů Toma Saviniho ve vedlejší roli. ()
Romero sa preslávil zombíkmi, no na svojom konte má aj málo známy, no veľmi dobrý a hlboký zárez do témy upírov - tým je Martin, comming out dráma šmrncnutá gialom, hororom a trochou romerovsky svojskej psychológie: takto nejako by mal vyzeraž dobrý žánrový synkfetizmus, takto nejako sa posúvajú hranice hororu (prenikajú) aj do "vážnejších" filmov/tém; ()
Reklama