Reklama

Reklama

Ústav

  • Velká Británie Asylum
Trailer

Obsahy(1)

Edgar Stark (Martin Csokas), je talentovaným sochařem, momentálně pacientem ústavu s maximální ostrahou, odsouzený za zohyzdnění a vraždu své manželky. Při práci v areálu se seznámí s ženou ředitele ústavu Stellou (Natasha Richardson), která se do něj zamiluje, propadne nepřekonatelné vášni a pomůže mu k útěku. Bez psychiatrického dozoru se u Starka začíná opět projevovat jeho chronická žárlivost, která ho již jednou přivedla k vraždě. Podaří se Stelle ho přesvědčit, aby ji věřil nebo ji čeká stejný osud jako jeho bývalou ženu? (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (31)

marvan 

všechny recenze uživatele

Za scénářem filmu stojí současný světový dramatik Patrick Marber, škoda že tuto zásadní skutečnost neuvedl i distributor. Je vůbec s podivem, že filmy do distribuce připravují diletanti, kteří nejenže nic neví o samotném filmu, ale často jim zřejmě chybí i základní vzdělání. David Mckenzie to od českých distributorů schytal důkladně. Film Young Adam přeložili jako Adamovo tajemství, čímž nejenže zcela překroutili smysl původného názvu, ale nový název je vlastně naprostý nesmysl, vzhledem k obsahu filmu. Na obálce DVD je pak uvedeno, že film se odehrává v 30. letech, ačkoli se odehrává v letech 50., což je docela zásadní vzhledem k tomu, že je to film o pocitu beat generation. Zdá se, že distributorům se zcela spolehlivě podařilo Mckenzieho pro české publikum na dlohou dobu odstřelit. Kladu si otázku, zda někteří menšinoví autoři tak nejsou pro publikum ztracení nikoli pro svou intelektuální náročnost, ale proto, že je na trh uvádí lidé, kteří jim nejenže nerozumí, ale zřejmě jsou jim i zcela ukradení. I taková maličkost, jako když vystřižené scény nejsou označeny jako Vystřižené scény ale jako Film o filmu, cosi vypovídají o řemeslné etice a (ne)schopnosti zaměstanců distribuce. Ale to by bylo na delší úvahu, zpátky k filmu. Patrick Marber kromě dramat vynikl také jako scénárista, adaptoval pro film svou hru Closer (česky Na dotek), poté román Asylum (česky poněkud zavádějící překlad Ústav), dále Notes on a Scandal (Zápisky o skandálu, opět podle vlastní hry) a Love You More. Jeho rukopis je velmi výrazný a pro vyznění filmu určující. Přestože je řazen do coolness dramatiky, patří sem spíš generačně a pocitově, než přísně formálně. Excesy ve stylu Kaneové nebo cynismus a vulgarita Ravenhilla jsou mu cizí. Jeho prostředky jsou subtilnější, přesto tvrdost sdělení zůstává věrná coolness nasranosti a je o to účinnější, že používá tradiční výrazové prostředky. Jeho hra s divákem je rafinovaná: vrství na sebe několik významových vrstev, přičemž každá z nich nese zcela odlišný pohled na význam událostí. Nejlépe jeho styl vystihl řežisér Nichols (Closer), Mckenzie zůstal s Asylum na půl cesty. Přestože k textu přistoupil s respektem, některé roviny mu unikly. Pokud jeho film vyznívá jako tragická lovestory, původní předloha nabízela pohled, kdy celá tragédie byla zinscenována Starkovým lékařem, který si tak uvolnil cestu ke kariérnímu růstu a k získání ženy, po které toužil. Celá tragédie se tak přenáší do roviny úvah o tom, nakolik jsou naše životy manipulovány a zneužívány v cizí prospěch. Ale i tak tu zůstává z Marbera to podstatné, deziluzivní pohled na lidské nitro. A když už pro nic jiného, tak pro procítěný výkon Natashy Richardson stojí tenhle film za shlédnutí. A co se týče distributorů, volně ocituji Willieho Starka (Všichni královi muži): "Dejte mi hřebíky a kladivo a já ty šmejdy za vás ukřižuju!" ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Pochopiť chovanie hrdinky počas celého filmu nie je jednoduché, avšak ako hovorí šovinistický klasik, Boh vie, čo sa odohráva v ženskej hlave. Výkon Natashy Richardson je vvynikajúci, takže negatíva nevierohodnosti by som hladal inde. Film mohol skĺznuť do čistého béčka, mohla sa z neho stať psychologická štúdia, aby nakoniec vzniklo niečo medzi tým, podporené navyše množstvom zvratov rozbíjajúcich plynulosť rozprávania. Čo je večná škoda. ()

Reklama

rockwoman 

všechny recenze uživatele

Tohle smutné drama jsem si emočně prožila od začátku až do konce. Natasha Richardson v roli Stelly byla fascinující,cítila jsem všechny její střídavý nálady a tu vášeň mezi ní a Martonem Csokasem. .............. "Chci abys věděla co tě teď čeká. Ten šok, ten přejde a místo něj přijde zničující smutek. Časem si plně uvědomíš cos udělala a budeš strašně,strašně smutná. A ten smutek tě bude provázet až do konce života.".....Jak snadný hodit všechno jen na jednoho. Možná kdyby manžel Stelly nebyl takový studený psí čumák nemuselo jim to oběma zničit rodinu. A jak některým dělá dobře když druzí trpí. Ian McKellen tady hraje pěknou krysu i jemu se zachtělo okusit vdanou paničku. ...."Tohle není můj obyklý přístup k pacientkám,to mě tak znenadání posedlo. Bylo by necitlivé chtít abys mě milovala. Ale věřím že v současné době mě potřebuješ a to by časem mohlo přerůst v lásku určitého druhu."....Pan doktor krysa si chtěl ten poslední zbytek urvat sám pro sebe jen trochu nedomyslel že za prstýnek si lásku ani vášeň nekoupí. Konec mě dostal až mě u srdce zabolelo. ()

klukluka 

všechny recenze uživatele

To bylo silný. Mám k tomu jedinou výhradu: zájem doktora Cleava (Ian McKellen) o Stellu v závěru filmu byl pro mě tak nečekaný, že jsem ho podezíral z nějakých postranních úmyslů. Mít tu možnost, tohle finále bych změnil a doktora bych dál nechal dělat svoji práci. Nechápu, proč se jim do toho měl přimotat..? Těch vyústění se i bez něj nabízela celá řada. Ale síla lásky/vášně ohromující. ()

Nick Tow 

všechny recenze uživatele

Preboha, ľudia, od tohto ruky preč! Absurdné zvraty v scenári museli autorovi diktovať samotní zverenci Ústavu. A možno, že dotyční zverenci do toho kecali aj rejžovi. Celkom isto strihačovi. Ako sa v tomto gigantickom, telenovelovom potrate ocitol Gandalf McKellen mi zostane záhadou. Hm, zrejme ani v Británii prachy nesmrdia. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (1)

  • Natáčení probíhalo v Leedsu v Anglii a v Dublinu v Irsku. (rafix)

Reklama

Reklama