Režie:
Václav VorlíčekScénář:
Miloš MacourekKamera:
František UldrichHudba:
Karel SvobodaHrají:
Vladimír Menšík, Jiří Sovák, Iva Janžurová, Michal Kocourek, Ondřej Hach, František Filipovský, Ivana Maříková, Petr Přívozník, Stella Zázvorková (více)Obsahy(1)
Hrdiny bláznivé komedie plné krkolomných absurdních zápletek, záměn, zmatků a rozuzlení jsou meloucháři Jarda Zemánek a Franta Liška, kterým nic není svaté. Sotva se dostanou z vězení, kde se ocitli kvůli nepodařené krádeži lihu, už jedou v další levotě. Oba výtečníky si totiž najme majitel kosmetického salónu Netušil, spolčený s docentem Mlejnkem z výzkumného ústavu, kde právě vynalezli přístroj k regeneraci starých dojnic. Netušil chce získat přesnou kopii přístroje, která má bohatým paničkám vracet ztracené mládí. Má to ale háček. Kdo chce léčebnou kúru podstoupit, nesmí v kritické době jíst špenát, který účinky přístroje znásobuje… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (357)
Podobně jako většinu starších českých komedií, které jsou velmi oblíbené, jsem doteď přehlížel. Nevyhledával jsem je a tak tu mojí oblíbenost si budují velmi pomalu. Až vlastně nyní přesně vím o co tam šlo a ona je to opravdu vydařená komedie. Chuť na špenát ale ve mě stejně nevyvolá. :-) Slabší čtyři. ()
Jeden z najlepších komančovských filmov. V tej dobe ešte asi nevedeli, že obsah železa v špenáte "bol pomýlený" o jednu desatinnú čiarku. Mnoho detí, vrátane mňa, sa mohlo z toho pogrcať. Fuj, doteraz mi znie v ušiach babkina hystéria za to, že som potajomky hádzal špenát za kuchynskú lavicu. Ešteže som mal vtedy vedľa seba bratranca, čo obkukal odo mňa moje zlepšováky, tak som to mal aspoň na koho zvaliť.. Pesnička od Schelingra je výnimočná, škoda, že jeho posledná. Po tom, čo nahral v Bratislave soundtrack sa opil a skočil zo Starého mostu, kde jeho dalšie piesne pohltil Dunaj.. ()
Tenhle film vnímám spíš jako zprávu o své době, než jako nadčasovou komedii. Tudíž nepřekvapí, že tam v podstatě každý druhý krade, aby si přilepšil, že kuřecí kung pao bylo něco vybraného/exotického, co si člověk mohl dát v nóbl hotelu (kde ale stejně tak vařili i obyčejného vrabce s knedlíkem), nebo že ústředním motivem, který uvede vše do pohybu, je snaha zlepšit dojivost krav (jejich "regenerací"), což je stejný motiv, který se objevil už 11 let před tím ve starším Vorlíčkově snímku Kdo chce zabít Jessii?, v němž šílená vědkyně vpraví krávě speciální roztok, aby jí upravila sen, v němž ji obtěžují ovádi, a tím jí zlepšila psychiku a dojivost (a dojivost krav se rovněž řeší ve Slunce, seno, jahody z r. 1983). A osobně mi ten macourkovský humor zas tak vtipný nepřijde, a někdy mi přijde i poněkud nucený, například i co se týká samotného názvu, protože ta replika číšníka nedává smysl - jaksi "ústřední" složkou toho jídla je přece moravský vrabec, který se tradičně podává se špenátem a bramborovým knedlíkem, a každý normální Čech by si takové jídlo objednal slovy, že si dá "vrabce", a ten špenát (a knedlíky) by vůbec nezmiňoval, protože to je přece samozřejmé, a stejně tak číšník by to takto i nabídnul hostům - zda si nedají vrabce - ale filmový číšník zde místo toho pronese: "Což takhle dát si špenát?", a teprve PO vyvolání zájmu hostů (který je sám o sobě překvapivý, protože samotný špenát sám o sobě jen těžko tehdy mohl někoho tak zaujmout) dodá: "S bramborovými knedlíky a s vrabci samozřejmě", a ještě je to celé podbarveno napínavou hudbou, aby i ten poslední debil v publiku pochopil, že se jedná o zásadní dějový zvrat. A takových momentů je ten film plný - děj se kupříkladu nijak neobtěžuje vysvětlit, jaktože dětským (ale i těm seniorským na konci') verzím Lišky a Zemánka zůstaly dospělé hlasy (ale hlavně, že to působí komicky!), o trapném vtipu s "rozbitými" dveřmi na fotobuňku nemluvě, vydávat Somra se Zázvorkovou v parukách za Španěly působí jako špatný vtip, a takto by se v tom šlo pitvat asi ještě dlouho. Navíc jsem vždy nesnášel i tu příšerně ohranou Schelingerovu píseň, takže se asi nelze moc divit, že když jsem dostal chuť si to po letech osvěžit, byl jsem z toho spíš zklamaný. ()
"Mám tu nemluvně, které říká, že je doňa Izabela Lopézová, toho času hotel Imperiál, pokoj číslo 212". Áno, skutočne dobrá crazy komédia musí obsahovať vety, ktoré sú akoby vystrihnuté zo surrealisticko-automatických "Magnetických polí" od Bretona a Soupaulta. Tento film ich obsahuje viac (táto je moja zďaleka najobľúbenejšia), no kvalitatívne stojí rozhodne o čosi nižšie než päťhviezdičkovo-diadémový opus "Pane, vy jste vdova!". ()
Skvělá sci-fi komedie nabitá humorem, absurdními situacemi, neomšelými triky a snad těmi nejlepšími herci oné doby. Vladimír Menšík, Jiří Sovák, Iva Janžurová, František Filipovský, Petr Nárožný, Petr Kostka, Čestmír Řanda a Stella Zázvorková předvedli bravůrní herectví jim vlastní. Závěr filmu je hardcore nejen na tuzemské poměry. Špenát nesnáším, ale tuhle komedii si kdykoli s gustem dopřeji. 85%. ()
Galerie (15)
Zajímavosti (27)
- Zemánek (Vladimír Menšík) říká: „Pokud nechcete, aby se o vás psalo v Soudní síni...“ Soudní síň byla rubrika v novinách věnována soudním případům. (sator)
- Pretože išlo o náročný trikový film, odohrávajúci sa väčšinou v prostredí medzinárodného hotela s množstvom nereálnych prvkov, natáčanie niektorých scén bolo zvažované realizovať v zahraničných lokáciách. Jiří Purš, normalizačný riaditeľ Barrandova, navrhoval angažovať do jednej z rolí zahraničného herca, prípadne časť filmu a niektoré scény realizovať na Kube. (Raccoon.city)
- V rozhovoru Iva Janžurová uvedla, že inspiraci pro Marcelku čerpala od svých dcer, které byly v době natáčení batolaty. (valinka)
Reklama