Reklama

Reklama

Říjen 1957. „To" se probouzí a městečko Derry ve státě Maine už nikdy nebude jako dřív. Stephen King vdechl život ztělesnění veškerých dětských fóbií a obav a vystavil sedm dětí zlovolné síle, která na sebe bere nejrůznější podoby včetně klaunské tváře. Děsivý klaun (Tim Curry) žije v městské kanalizaci, odkud se vydává lovit a zabíjet. O mnoho let později se ti, kdo přežili, jako dospělí vrací skoncovat s další vlnou jeho bezuzdného vraždění – už jednou provždy. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (529)

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Vzhledem k hrůzným adaptacím většiny Kingových knih, vzpomeňme jen na katastrofálního Trávníkáře, Schwarzeneggerovského Running Mana či v poslední době komerční zrůdnost Pavučinu snů, je toto televizní dílko poměrně zdařilým pokusem o přenesení jednoho z nejlepších Kingových románu do filmové (televizní) podoby. Skvělý Curry jako Pennywisse je opravdu děsbudící a film je až do opravdu velmi televizního finále - ta maketa je opravdu příšerná poměrně zdařilý ()

Okara 

všechny recenze uživatele

Ke knize: Můj první přečtený horor, dokonale jsem se bál už po první kapitole, podle mě nejlepší Kingovka a horor vůbec. Takže jsem se na film samozřejmě těšil - a dočkal se jednoznačně největšího zklamání všech dob !!!!!! Jak už zde někdo trefně poznamenal, měl by King toho "režiséra" zažalovat! Absolutní trapárna, jsem znechucenej. 10% ()

Reklama

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Copak mi jen tohleTO přípomínalo? Ano... TohleTO mi přpomínalo neškodného čuníka, vykračujícího si do paštiky, aniž by jedinkrát kvíkl... Toto zpracování Kingova nápadu totiž postrádá jakoukoli atmosféru, děsivost, o hrůze ani nemluvě. Spíš než o horor šlo o pohádkový příběh, který byl tak zahlazen a zjemněn, že se divák pomalu nedočká žádného překvapení, vzrušení či nějaké.... mrtvoly - o "jinačích" věcech, o kterých se King v knize rozepisuje, ani nemluvě :-) V mnoha momentech je film nechtěně komický - ať už hereckými kreacemi dospělých Smolařů, či vyvedením některých klíčových událostí - viz např. do očí bijící a šedý zákal způsobující závěr, jehož "triková exhibice" diváka přesouvá až někam do béčkových filmů padesátých let a vyvolává cukání koutků úst. Že jde o televizní film není omluva... Celý film působil dokonale sterilním dojmem. Režisér se i přes logické a nutné střihy Kingova vyprávění snažil jakž takž držet původní předlohy, ale zapomněl na to podstatné - což je myšlenka a duch příběhu. A když navíc rezignoval na použití účinnějších filmových prostředků, pak výsledkem prostě musí být tento bezkrevný a nepovedený kus, který ve svých stodvaadevadesáti minutách zaume opravdu jen párkrát - a většinou na tom má zásluhu Tim Curry, který je jako Pennywise vynikající! ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Na televizni horor docela slusna atmosfera, a jedno z lepsich zpracovani Kinga. Film se da v podstate rozdelit na dve poloviny - prvni, kdy vidime co se stalo, kdyz byla "sedmicka" mlada a jak se s Penywissem "vyporadali". Deticky hrajou celkem slusne a rozhodne lip, nez jako dospeli, kteri silne prehravaji. Na trikach je znat doba vzniku, a ze je film urcen pro televizi. Nevim jak to NOVA rozsekla ja to videl na dvd, takze v prvni polovine tu vidime jak se to vse stalo, kdyz byli jeste deti + kazdeho vzpominka na jeho setkani s klaunem, pote co jim jeden z nich, co z Derry neodesel zavola, aby dodrzeli slib a vratily se. V druhe polovine se pratele po triceti letech setkavaji a zjistuji, ze se klaun kazdych 30 let vraci a rozhodnou se ho natrvalo znicit. Tady uz je to s atmosferou trosku horsi. Celkove se mi to libilo a i pres svou 3 hodinovou delku to nenudi takze davam za 4. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Ten film se realisticky jen tváří, ve skutečnosti se metaforicky vypořádává se ztrátou dětství. Klaun není sériový vrah dětí, ani nadpřirozená hmota otálející pod městem. Klaun je To a To je dětství. Klaun zabíjí výhradně děti a dospělé nejenže nechává být, ale je pro ně celkem vzato neviditelný. Když černoch po třiceti letech svolává zbylých šest přátel, nikdo z nich si nemůže vzpomenout, protože na svůj dětský věk do jednoho jako kdyby zapomněli. Právě proto, že zapomněli, pracují všichni na velice slušných pozicích a daří se jim, třebaže v dětství patřili mezi otloukánky. Za hlavní zdroj problémů, které nás v dospělosti sužují, považuje Freud dětství. To ovšem všech sedm vytěsnilo z paměti, proto jsou úspěšní, jak dokládá počátek druhé poloviny filmu. Nikdo z nich ale nemá stálého partnera, natož rodinu. V prvé řadě nechtějí vychovávat potenciální oběti pro klauna, v druhé rovině jsou zamilovaní do sebe navzájem. Klaun je tedy figura ambivalentní. Na jednu stranu spojil celou partu dohromady a zprostředkoval všem sedmi sic nebezpečné, přece však dobrodružné dětské zážitky, protože jak říká King, dětství je ten nejhezčí věk v životě každého z nás; ten věk mezi 5 lety a 15 lety, mezi nabytím rozumu a objevením nedětských neřestí, mezi batolením a sexem (jak jednoho dne sexualita procitne, dětství tím nenávratně skončí). Na druhou stranu je nám klaun nucen dětství připomínat tím nejkrutějším způsobem – přes zabíjení dětí. Že zabíjí v pravidelných intervalech už stovky let, aniž to komukoliv přijde k podivu, dokládá, že dětství je pro dospělé dávno zapomenutou kapitolou. Našich sedm hrdinů ale nezapomnělo, a i přes oněch šest napjatých telefonátů uprostřed filmu - vzpomenou si, nevzpomenou? - se na dětství rozpomnělo. Pronikání nevědomých obsahů z dětství do vědomí nad sny zvítězilo a oni se probudili jakoby ze snu, jehož úkolem bylo chránit jejich spánek-dospělost. Sny, které se vyrovnávají s tělesnými podněty, jsou nejlepším dokladem Freudovy domněnky, že jedním z hlavních úkolů snu je automaticky přetváří tyto podněty do podoby, která se snaží naše vědomí uchlácholit a ponechat v nečinnosti. Dobrým příkladem jsou sny, ve kterých vykonáváme nezbytnou tělesnou potřebu na toaletě. Sen se nám při takové příležitosti doslova snaží namluvit, že můžeme klidně ve spánku pokračovat, neboť naše potřeba je právě uspokojována. Což nás přivádí k tomu, odkud klaun vstupoval do naší reality – ze sprch, umyvadel, z kanálů. Jak sprcha, umyvadlo nebo záchod odvádějí naší špínu do jiné dimenze, přičemž šokující je pro nás případný návrat tohoto, v některých filmech zpřítomněný kupříkladu vylévající se krví ze záchoda. Tato krev, tento návrat zmizelého, nás zpravidla děsí a znepokojuje. Film, potažmo kino se setmělým sálem a náhlou „záplavou" obrazů, je pak explicitoriem onoho. Některé filmy na to vsázejí. Například u scén vraha, čistícího krev po oběti, pak vyvstává, zda se divák, toužící nečistoty a krev vidět co nejdříve zmizelé, protože do naší reality nepatřící, s vrahem identifikuje, nebo zůstane v opozici na straně dobra. Mimochodem, v knize Tma 2.0 přichází Ondřej Neff s představou světa, ve kterém elektřina přestala fungovat jako technická síla, následkem čehož se navracíme před ´89 a kdesi cosi, ovšem co je zde pro nás podstatné, k moci se dostanou sanitární inženýři, hajzlbáby a žumpmani a jim podobní, protože co začne v této staronové civilizaci churavět nejprve, jsou ucpané hajzly. Stalo se prostě mánií ukrývat lidský tělesný odpad, jako by pouhý pohled na něj mohl člověka ochromit. V útrobách trubek se rozpadá řád světa, je v něm přítomno jakési nevědomé podsvětí, od něhož se obvykle chceme distancovat. A tak i klaun z filmu představuje exkrement, který k nám zavítal z jiné dimenze. Dimenzí je pak ono navracející se zapomenuté dětství, představující vpád reality do světa či Lacanovými slovy „symbolického řádu“, který udržuje a chrání trvání dospělosti. () (méně) (více)

Galerie (63)

Zajímavosti (44)

  • Film se natáčel v Novém Westminsteru v Britské Kolumbii (Kanada) koncem roku 1989. (Delock)
  • Jarred Blancard (mladý Henry Bowers) nerad nazýval Marlona Taylora (mladý Mike Hanlon) "negrem" a často se mu omlouval před i po natáčení za nadměrné používání této urážky jeho postavou Henrym Bowersem. (Rico96)
  • Film se odehrává v období 1960–1990. V knize se odehrává v letech 1957–1985. (Delock)

Související novinky

Kingův horor To konečně míří do kin

Kingův horor To konečně míří do kin

04.07.2016

Hororový román To už se dočkal tříhodinové televizní adaptace, studio Warner Bros. se jej ale od roku 2009 snaží poslat přímo do kin. O režii se chvíli zajímal Guillermo del Toro (Hellboy) a v červnu… (více)

Reklama

Reklama