Reklama

Reklama

Říjen 1957. „To" se probouzí a městečko Derry ve státě Maine už nikdy nebude jako dřív. Stephen King vdechl život ztělesnění veškerých dětských fóbií a obav a vystavil sedm dětí zlovolné síle, která na sebe bere nejrůznější podoby včetně klaunské tváře. Děsivý klaun (Tim Curry) žije v městské kanalizaci, odkud se vydává lovit a zabíjet. O mnoho let později se ti, kdo přežili, jako dospělí vrací skoncovat s další vlnou jeho bezuzdného vraždění – už jednou provždy. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (529)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Ten film se realisticky jen tváří, ve skutečnosti se metaforicky vypořádává se ztrátou dětství. Klaun není sériový vrah dětí, ani nadpřirozená hmota otálející pod městem. Klaun je To a To je dětství. Klaun zabíjí výhradně děti a dospělé nejenže nechává být, ale je pro ně celkem vzato neviditelný. Když černoch po třiceti letech svolává zbylých šest přátel, nikdo z nich si nemůže vzpomenout, protože na svůj dětský věk do jednoho jako kdyby zapomněli. Právě proto, že zapomněli, pracují všichni na velice slušných pozicích a daří se jim, třebaže v dětství patřili mezi otloukánky. Za hlavní zdroj problémů, které nás v dospělosti sužují, považuje Freud dětství. To ovšem všech sedm vytěsnilo z paměti, proto jsou úspěšní, jak dokládá počátek druhé poloviny filmu. Nikdo z nich ale nemá stálého partnera, natož rodinu. V prvé řadě nechtějí vychovávat potenciální oběti pro klauna, v druhé rovině jsou zamilovaní do sebe navzájem. Klaun je tedy figura ambivalentní. Na jednu stranu spojil celou partu dohromady a zprostředkoval všem sedmi sic nebezpečné, přece však dobrodružné dětské zážitky, protože jak říká King, dětství je ten nejhezčí věk v životě každého z nás; ten věk mezi 5 lety a 15 lety, mezi nabytím rozumu a objevením nedětských neřestí, mezi batolením a sexem (jak jednoho dne sexualita procitne, dětství tím nenávratně skončí). Na druhou stranu je nám klaun nucen dětství připomínat tím nejkrutějším způsobem – přes zabíjení dětí. Že zabíjí v pravidelných intervalech už stovky let, aniž to komukoliv přijde k podivu, dokládá, že dětství je pro dospělé dávno zapomenutou kapitolou. Našich sedm hrdinů ale nezapomnělo, a i přes oněch šest napjatých telefonátů uprostřed filmu - vzpomenou si, nevzpomenou? - se na dětství rozpomnělo. Pronikání nevědomých obsahů z dětství do vědomí nad sny zvítězilo a oni se probudili jakoby ze snu, jehož úkolem bylo chránit jejich spánek-dospělost. Sny, které se vyrovnávají s tělesnými podněty, jsou nejlepším dokladem Freudovy domněnky, že jedním z hlavních úkolů snu je automaticky přetváří tyto podněty do podoby, která se snaží naše vědomí uchlácholit a ponechat v nečinnosti. Dobrým příkladem jsou sny, ve kterých vykonáváme nezbytnou tělesnou potřebu na toaletě. Sen se nám při takové příležitosti doslova snaží namluvit, že můžeme klidně ve spánku pokračovat, neboť naše potřeba je právě uspokojována. Což nás přivádí k tomu, odkud klaun vstupoval do naší reality – ze sprch, umyvadel, z kanálů. Jak sprcha, umyvadlo nebo záchod odvádějí naší špínu do jiné dimenze, přičemž šokující je pro nás případný návrat tohoto, v některých filmech zpřítomněný kupříkladu vylévající se krví ze záchoda. Tato krev, tento návrat zmizelého, nás zpravidla děsí a znepokojuje. Film, potažmo kino se setmělým sálem a náhlou „záplavou" obrazů, je pak explicitoriem onoho. Některé filmy na to vsázejí. Například u scén vraha, čistícího krev po oběti, pak vyvstává, zda se divák, toužící nečistoty a krev vidět co nejdříve zmizelé, protože do naší reality nepatřící, s vrahem identifikuje, nebo zůstane v opozici na straně dobra. Mimochodem, v knize Tma 2.0 přichází Ondřej Neff s představou světa, ve kterém elektřina přestala fungovat jako technická síla, následkem čehož se navracíme před ´89 a kdesi cosi, ovšem co je zde pro nás podstatné, k moci se dostanou sanitární inženýři, hajzlbáby a žumpmani a jim podobní, protože co začne v této staronové civilizaci churavět nejprve, jsou ucpané hajzly. Stalo se prostě mánií ukrývat lidský tělesný odpad, jako by pouhý pohled na něj mohl člověka ochromit. V útrobách trubek se rozpadá řád světa, je v něm přítomno jakési nevědomé podsvětí, od něhož se obvykle chceme distancovat. A tak i klaun z filmu představuje exkrement, který k nám zavítal z jiné dimenze. Dimenzí je pak ono navracející se zapomenuté dětství, představující vpád reality do světa či Lacanovými slovy „symbolického řádu“, který udržuje a chrání trvání dospělosti. () (méně) (více)

Omnibus 

všechny recenze uživatele

Pennywise – the Dancing Clown. Jak se nám naše dětské strachy vysmívají i v dospělosti, převlečené za "kreténského klauna" z kanálu, a s vrčením na nás vycení zuby ze zrcadla třeba ráno při holení. Svého času jsem si tuhle dětsky nevinnou, civilní hrůzu pustil několikrát. A při sledování filmu za mnou v obýváku ze skříně vykukoval můj vlastní klaun a s úlisným úsměvem mi nabízel pestrobarevné balónky... To jsem se hned vystrašeně chytil za ušní lalůček a přeříkával si ten skautský slib z dětství (kecám, já chodil do Pionýra). Bohužel mě ale vždy při prožívání příběhu děsně naštval ten pitomý boj s ještě pitomějším pavoukem v závěru (ne, knížku od Kinga jsem nečetl, napravím). No jo, no. Nakonec však všichni navždy zvítězili nad hrůzou, ukrytou v zásvitech svých vlastních myslí? Pche, to bych chtěl vidět, jak porazili své dětské strachy! Leda tak prd. Například já sám teď jdu otevřít opatrně skříň a...       BALÓNEK ! ()

Reklama

B!shop 

všechny recenze uživatele

Na televizni horor docela slusna atmosfera, a jedno z lepsich zpracovani Kinga. Film se da v podstate rozdelit na dve poloviny - prvni, kdy vidime co se stalo, kdyz byla "sedmicka" mlada a jak se s Penywissem "vyporadali". Deticky hrajou celkem slusne a rozhodne lip, nez jako dospeli, kteri silne prehravaji. Na trikach je znat doba vzniku, a ze je film urcen pro televizi. Nevim jak to NOVA rozsekla ja to videl na dvd, takze v prvni polovine tu vidime jak se to vse stalo, kdyz byli jeste deti + kazdeho vzpominka na jeho setkani s klaunem, pote co jim jeden z nich, co z Derry neodesel zavola, aby dodrzeli slib a vratily se. V druhe polovine se pratele po triceti letech setkavaji a zjistuji, ze se klaun kazdych 30 let vraci a rozhodnou se ho natrvalo znicit. Tady uz je to s atmosferou trosku horsi. Celkove se mi to libilo a i pres svou 3 hodinovou delku to nenudi takze davam za 4. ()

akisha 

všechny recenze uživatele

Kniha od Kinga je naprosto skvělá. Udrží pozornost na celých 1000 a víc stránkách, nádherně napsané charaktery, skvěle zachycená hluboká dětská přátelství, traumata z dětství, šikana, první láska, odvaha atd., no prostě knížkou jsem byla unešená! A "To" vůbec není o tom klaunovi, "To" má v knize mnoho významů a bohužel do filmu se dostal jenom ten klaun. Sice ho hrál Tim Curry, ale i tak je to velká škoda. Spousta děsivých momentů z knížky se do filmu vůbec nedostala (např. popis požáru v černošském baru, útok pijavic z lednice, ubití gaye atd.) a strašně moc filmu ubírají ty debilní triky (jako ten pavouček na konci éééh, ten je děsivej ne zrovna tím žádaným způsobem). Hodně dobří jsou dětští herci, to teda klobouk dolů, přesně vystihli svoje knižní jmenovce. Naopak doslova otřesný byli jejich dospělé ekvivalenty. Jeden jako druhej (možná kromě toho černocha) jsou to neherecký paka, dřeva, nýmandi a ještě navíc i vzhledově stáli za prd. Kde je vyštrachali, ksakru?! No nic, rozhodně doporučuju si přečít knížku, je to zřejmě od Kinga jedno z nejlepších a nejvíc epických děl! Ta by si zasloužila velký plátno, schopnýho režiséra a mnohem větší rozpočet, dovedu si představit remake nebo tak něco, ale tohle je fakt hodně slabý. 40%. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Při srovnání s nejnovějším počinem mi tahle verze vychází o něco lepší. Jistě, současná je řemeslně perfektní, na tricích se nešetřilo. Jenže chybí tísnivá a mrazivá atmosféra, patřičné napětí, strach. TV film si vystačil s málem a při tom nabídl alespoň něco z geniální Kingovy knihy. Již úvodní scéna předvede v několika poetických obrazech zmizení holčičky, z něhož mrazí. Prádlo vlající ve větru, škleb, vítr, výkřik a převrácená tříkolka. Také si pečlivěji vybírá scény z knižní verze a méně si oproti předloze vymýšlí. Jistě, z košatého románu by mohl být seriál, proto srovnání s knihou zde téměř není možné. Zlo na sebe bere rozličné podoby, tou nejlepší je samozřejmě klaun. Tim Curry nemá konkurenci a jeho klaun baví i děsí současně. Hodnocení zvedám o jednu hvězdu nahoru. ()

Galerie (63)

Zajímavosti (44)

  • Ve scéně v čínské restauraci, když hlavní hrdinové rozbalují koláček štěstí, tak v něm má Mike (Tim Reid) nenarozené ptáče. To by se mohlo týkat scény v románu, když napadne mladého Mikea obří pták. (Delock)
  • Film se natáčel v Novém Westminsteru v Britské Kolumbii (Kanada) koncem roku 1989. (Delock)
  • Z první verze filmu s českým dabingem od firmy Warner Home Video bylo vystřiženo téměř 15 minut scén. Warneři prohlásili, že to bylo kvůli snížení finančních nákladů. Ve druhé dabované verzi od Novy, která byla rozdělena na dvě části, již k ničemu takovému nedošlo. (nanamarak1)

Související novinky

Kingův horor To konečně míří do kin

Kingův horor To konečně míří do kin

04.07.2016

Hororový román To už se dočkal tříhodinové televizní adaptace, studio Warner Bros. se jej ale od roku 2009 snaží poslat přímo do kin. O režii se chvíli zajímal Guillermo del Toro (Hellboy) a v červnu… (více)

Reklama

Reklama