Reklama

Reklama

Říjen 1957. „To" se probouzí a městečko Derry ve státě Maine už nikdy nebude jako dřív. Stephen King vdechl život ztělesnění veškerých dětských fóbií a obav a vystavil sedm dětí zlovolné síle, která na sebe bere nejrůznější podoby včetně klaunské tváře. Děsivý klaun (Tim Curry) žije v městské kanalizaci, odkud se vydává lovit a zabíjet. O mnoho let později se ti, kdo přežili, jako dospělí vrací skoncovat s další vlnou jeho bezuzdného vraždění – už jednou provždy. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (529)

T2 

všechny recenze uživatele

na TV produkciu výborná práca, či už po príbehovej stránke, kde dobre ladí rodinný hravý motív s prechodom do tej drsnejšej krvavej stránky, rovnako tak trikovo na úrovni, dobré masky a nechýba slušná dávka napätia, trošku na škodu je ta minutáž, veselo sa mohla spraviť aj kratšia verzia ale ináč spokojnosť /70%/ ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Ten film se realisticky jen tváří, ve skutečnosti se metaforicky vypořádává se ztrátou dětství. Klaun není sériový vrah dětí, ani nadpřirozená hmota otálející pod městem. Klaun je To a To je dětství. Klaun zabíjí výhradně děti a dospělé nejenže nechává být, ale je pro ně celkem vzato neviditelný. Když černoch po třiceti letech svolává zbylých šest přátel, nikdo z nich si nemůže vzpomenout, protože na svůj dětský věk do jednoho jako kdyby zapomněli. Právě proto, že zapomněli, pracují všichni na velice slušných pozicích a daří se jim, třebaže v dětství patřili mezi otloukánky. Za hlavní zdroj problémů, které nás v dospělosti sužují, považuje Freud dětství. To ovšem všech sedm vytěsnilo z paměti, proto jsou úspěšní, jak dokládá počátek druhé poloviny filmu. Nikdo z nich ale nemá stálého partnera, natož rodinu. V prvé řadě nechtějí vychovávat potenciální oběti pro klauna, v druhé rovině jsou zamilovaní do sebe navzájem. Klaun je tedy figura ambivalentní. Na jednu stranu spojil celou partu dohromady a zprostředkoval všem sedmi sic nebezpečné, přece však dobrodružné dětské zážitky, protože jak říká King, dětství je ten nejhezčí věk v životě každého z nás; ten věk mezi 5 lety a 15 lety, mezi nabytím rozumu a objevením nedětských neřestí, mezi batolením a sexem (jak jednoho dne sexualita procitne, dětství tím nenávratně skončí). Na druhou stranu je nám klaun nucen dětství připomínat tím nejkrutějším způsobem – přes zabíjení dětí. Že zabíjí v pravidelných intervalech už stovky let, aniž to komukoliv přijde k podivu, dokládá, že dětství je pro dospělé dávno zapomenutou kapitolou. Našich sedm hrdinů ale nezapomnělo, a i přes oněch šest napjatých telefonátů uprostřed filmu - vzpomenou si, nevzpomenou? - se na dětství rozpomnělo. Pronikání nevědomých obsahů z dětství do vědomí nad sny zvítězilo a oni se probudili jakoby ze snu, jehož úkolem bylo chránit jejich spánek-dospělost. Sny, které se vyrovnávají s tělesnými podněty, jsou nejlepším dokladem Freudovy domněnky, že jedním z hlavních úkolů snu je automaticky přetváří tyto podněty do podoby, která se snaží naše vědomí uchlácholit a ponechat v nečinnosti. Dobrým příkladem jsou sny, ve kterých vykonáváme nezbytnou tělesnou potřebu na toaletě. Sen se nám při takové příležitosti doslova snaží namluvit, že můžeme klidně ve spánku pokračovat, neboť naše potřeba je právě uspokojována. Což nás přivádí k tomu, odkud klaun vstupoval do naší reality – ze sprch, umyvadel, z kanálů. Jak sprcha, umyvadlo nebo záchod odvádějí naší špínu do jiné dimenze, přičemž šokující je pro nás případný návrat tohoto, v některých filmech zpřítomněný kupříkladu vylévající se krví ze záchoda. Tato krev, tento návrat zmizelého, nás zpravidla děsí a znepokojuje. Film, potažmo kino se setmělým sálem a náhlou „záplavou" obrazů, je pak explicitoriem onoho. Některé filmy na to vsázejí. Například u scén vraha, čistícího krev po oběti, pak vyvstává, zda se divák, toužící nečistoty a krev vidět co nejdříve zmizelé, protože do naší reality nepatřící, s vrahem identifikuje, nebo zůstane v opozici na straně dobra. Mimochodem, v knize Tma 2.0 přichází Ondřej Neff s představou světa, ve kterém elektřina přestala fungovat jako technická síla, následkem čehož se navracíme před ´89 a kdesi cosi, ovšem co je zde pro nás podstatné, k moci se dostanou sanitární inženýři, hajzlbáby a žumpmani a jim podobní, protože co začne v této staronové civilizaci churavět nejprve, jsou ucpané hajzly. Stalo se prostě mánií ukrývat lidský tělesný odpad, jako by pouhý pohled na něj mohl člověka ochromit. V útrobách trubek se rozpadá řád světa, je v něm přítomno jakési nevědomé podsvětí, od něhož se obvykle chceme distancovat. A tak i klaun z filmu představuje exkrement, který k nám zavítal z jiné dimenze. Dimenzí je pak ono navracející se zapomenuté dětství, představující vpád reality do světa či Lacanovými slovy „symbolického řádu“, který udržuje a chrání trvání dospělosti. () (méně) (více)

Reklama

TheRaven 

všechny recenze uživatele

Zas takový děs to není. Jako připomínka poměrně vydařené kingovky to funguje dobře. Škoda, že v navozování atmosféry funguje pouze první (dětská) polovina filmu (4*), dospělci už působí poněkud neumětelsky a i díky tomu příběh tak trochu ztrácí dech (2*). Curry jako Pennywise dokonalý! Jinak, přepsat vice jak tisícistránkové To na plátno je v zásadě nemožné a po tvůrcích by to snad v tak krátkém čase nikdo nemohl ani chtít (zvlášť závěr, který je zcela nezfilmovatelný). Proto dobře, že místy byla kniha spíš jen volnou inspirací. ()

Omnibus 

všechny recenze uživatele

Pennywise – the Dancing Clown. Jak se nám naše dětské strachy vysmívají i v dospělosti, převlečené za "kreténského klauna" z kanálu, a s vrčením na nás vycení zuby ze zrcadla třeba ráno při holení. Svého času jsem si tuhle dětsky nevinnou, civilní hrůzu pustil několikrát. A při sledování filmu za mnou v obýváku ze skříně vykukoval můj vlastní klaun a s úlisným úsměvem mi nabízel pestrobarevné balónky... To jsem se hned vystrašeně chytil za ušní lalůček a přeříkával si ten skautský slib z dětství (kecám, já chodil do Pionýra). Bohužel mě ale vždy při prožívání příběhu děsně naštval ten pitomý boj s ještě pitomějším pavoukem v závěru (ne, knížku od Kinga jsem nečetl, napravím). No jo, no. Nakonec však všichni navždy zvítězili nad hrůzou, ukrytou v zásvitech svých vlastních myslí? Pche, to bych chtěl vidět, jak porazili své dětské strachy! Leda tak prd. Například já sám teď jdu otevřít opatrně skříň a...       BALÓNEK ! ()

Phobia 

všechny recenze uživatele

Pravděpodobně nejlepší román Stephena Kinga, z mého hlediska zatím nejlepší horror, s jakým jsem kdy měla čest v literární podobě (až na ten pomrvený závěr, ten se fakt nepovedl)... Ovšem o filmovém zpracování se totéž říct v žádném případě nedá. Tvůrci se sice jakž-takž drželi předlohy, pochopitelně v notně osekané verzi, ale atmosféru neustálé plíživé hrůzy a všudypřítomného zla se prostě vybudovat nepodařilo. Okamžiky, které měly děsit, byly odfláknuty záběrem na rozšklebenou držku klauna se zkaženými zuby. Když jsem knihu před 15 lety o letních prázdninách četla, moje fantazie mi nabídla podstatně působivější podívanou a opravdový strach. Nad filmem jsem se o nějaký ten rok později pohrdavě ušklíbla - další Kingova nepovedená adaptace. Mohlo to dopadnout i hůř a neznat knihu, možná bych hodnotila 3*, takhle však můžu filmaře jen pochválit za snahu a výběr obstojných dětských herců, nic víc. 41% ()

Galerie (63)

Zajímavosti (44)

  • Film se natáčel v Novém Westminsteru v Britské Kolumbii (Kanada) koncem roku 1989. (Delock)
  • Počas volebného obdobia 2016 v USA sa v rodnom meste Stephena Kinga (Portland, štát Maine) začali objavovať propagačné materiály, na ktorých tvorca uvádza ako kandidáta klauna Pennywise (Tim Curry). (Marceloo)
  • Z první verze filmu s českým dabingem od firmy Warner Home Video bylo vystřiženo téměř 15 minut scén. Warneři prohlásili, že to bylo kvůli snížení finančních nákladů. Ve druhé dabované verzi od Novy, která byla rozdělena na dvě části, již k ničemu takovému nedošlo. (nanamarak1)

Související novinky

Kingův horor To konečně míří do kin

Kingův horor To konečně míří do kin

04.07.2016

Hororový román To už se dočkal tříhodinové televizní adaptace, studio Warner Bros. se jej ale od roku 2009 snaží poslat přímo do kin. O režii se chvíli zajímal Guillermo del Toro (Hellboy) a v červnu… (více)

Reklama

Reklama