Reklama

Reklama

Epizody(8)

Obsahy(1)

Osmidílný komediální seriál je již šestou spoluprací dvojice PrušinovskýKolečko. V projektu, který si nadsázkou bere na paškál složitá témata, jakými jsou nesnášenlivost či xenofobie, si hlavní roli zahrál Martin Hofmann. Rámec seriálu tvoří příběh Luďka, kterého právě vyhodili z práce, bydlí v polorozpadlé barabizně, dluží, kam se podívá, má problémy s exmanželkou i se synem. A v tom nejhorším za ním přijde pošťák Ondra s pozváním do Pošty pro tebe (Česká televize)

(více)

Recenze (798)

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Po tom hajpu jsem to čekal lepší. Čekal jsem, že budu mít třeba problém jen s nějakýma nuancema. Čekal jsem, že to bude krok správným směrem, jen nedomyšlený. Ale je to přesně naopak maximálně obratné, jen teda s tím, že je to v jádru inherentně beznadějné (v tuhle chvíli fakt necítím potřebu udělat víc než jako argument ukázat prstem na Petra Kolečka), zachráněné pouze dobrou realizací a některými kusými gagy a scénkami, které vyvažují povrchnost premis. Seriál žene dopředu ze začátku především snaha legitimizovat co nejvíc kontroverzních vtipů. Což není moc velká výzva - když je celý vesmír koncipovaný tak, aby v něm vše ospravedlňovalo zvolený humor, tak ještě aby to nefungovalo. A ke konci se to mění v jakousi podivnou a nepřesvědčivou nápravu figur, o kterých víte, že by se v realitě nikdy na základě těchto věcí nenapravily. Jinak to asi bylo zajímavé jako fenomén, ale protože na to koukám ve chvíli, kdy už zájem utichl, tak je to jen normální. Nemůžu tvrdit, že jsem se párkrát nezasmál. To je za těch 6 hodin zhruba vše. PS: Opravdu nemám rád, když je děj "za pochopením" mezi někým marginalizovaným a marginalizujícím koncipovaný tak, že marginalizovaná osoba musí vykázat nekonečně trpělivosti, udělat vše správně, neúnavně usilovat o uznání - a když se jí ho pak opravdu dostane, tak to je koncipováno jako happy end a vše je tím uzavřeno. To je ta nejhorší, nejškodlivější věc, protože se tím vysílá vzkaz, že marginalizované osoby potřebují nějak získávat uznání idiotů a toto uznání by pro ně mělo mít nějakou hodnotu. A idiot je tu vždy napraven, aniž by pro to musel něco dělat (a nakonec jsou to rozumný popletený lidi, kteří změní názor, když jsou vyvedeni z omylu).Veškerá tíha se tu nakládá na oběti, od nichž se čeká, že si sjednají pořádek, a celý tento proces je zobrazovaný jako humorného a vlastně příjemného. V Mostu je to polovina dějových linií a já to fakt neberu. Postavy jako Dáša musí být napsané v podstatě jako nadlidi, kteří vždy říkají a dělají to správné - a to není dobré. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Jan Prušinovský, jeden z nejšikovnějších českých režisérů posledních let a Petr Kolečko, jeden z nejlepších českých scénáristů posledních let opět spojili síly a po výborném Okresním přeboru a velice fajn Trpaslíkovi servírují další výjimečný seriálový projekt, který ve finále není plný geniálních vtipů a gagů, ale především seriálovou peckou, která skvěle komentuje celkovou situaci nejen v Severních Čechách. A já to prostě musím říct: Průšo a Kolečko díky! Dorazil nejlepší český seriál od dob Okresního přeboru a daří se vám vůbec neklesat celou dobu seriálu. A i když se časem vydává trochu jinými směry, než by divák čekal, celý ten vývoj postav je tak přirozený a parádní, že vlastně ten odklon začne dávat parádní smysl. A především se vám daří diváka nejednou šokovat a vzít si ho huby věci na které na České filmové scéně nemá odvahu vůbec nikdo. MOST! by se automaticky měla stát kultovní věci. Nejen, že měla, ona se jí už totiž stala. Věřím, že ještě za nějakých 5-10 let se na seriál bude vzpomínat a stejně jako v případě Okresního přeboru (9 let) se dlouho bude čekat na seriál, který se dokáže vyrovnat. Budou u toho opět Prušinovský a Kolečko těžko říct? Asi by ale stálo za to rozebrat si, proč je MOST! naprostá peckou. MOST! je totiž nejenom dobře napsaná věc, a dobře zrežírovaná věc, ale především hrozně chytrá věc. Řadový divák možná neuvidí víc než bandu rasistů a xenofobů, kteří se prezentují jen tím jak jsou rasistickými a xenofobními hovady. Jenomže už na začátku příběhu je každá postava odlišná a zajímavá a dá s každou pracovat po svém. Hned v prvním díle je řečeno, že hlavní hrdina Luděk ,,Luďan´´ Říha není rasista, ale jenom pouhý debil. A právě on je tím ideálním hlavním hrdinou. Na první pohled looser, který hned začátkem seriálu přijde o práci, je rozvedený, dluží místnímu lichvařovi Romanovi, se synem Tondou moc nevychází a s jeho bratrem Pavlem se neviděl od pohřbu otce, jelikož Pavla nenávidí za to, že byl homosexuálem. Právě ona ústřední zápletka, že je Luďan vystavěný k soužití se svým přeoperovaným bratrem Pavlem/Dášou je hlavním srdíčkem seriálu a postupem seriálu formuje Luďanův charakter. Ze začátku seriálu má Luďan problém s Dášou jenom promluvit, postupem času už ale vůbec nemá problém k Dáše zajít o radu a hezky si s ní promluvit. Jedná se po scénáristické stránce perfektně vyladěný vztah dvou postav. A jedná se o životní výkon herce Martina Hoffmana. Pavla/Dášu ztvárňuje Erika Stárková a je v roli parádně obsazená. Herečka je to sice pohledná, není to ale zároveň žádná MISS modelka a člověk by jí tak především díky makeupu toho přeopravaného chlapa s klidem věřil. Především když člověk od samotné Stárkové slyší jak se na roli připravovala, je to v tom seriálu vidět. I když je to spíš o mimice a interakci, v seriálu je totiž předabovaná hercem Janem Cinou. Kromě Luďana u legendárního stolu v hospodě Severka máme i jejího majitele, drsného Edu. Toho ztvárnil Michael Isteník a je v roli hodně parádní. Především má o dost možná ještě zajímavější vývoj než Luďan. Ze začátku člověk, kterému se hnusí cigáni a homosexuálové všeho druhu, se zamiluje do Luďkovy přeoperované sestry a i když to nenese úplně lehce, ve finále se nechá emocemi ovládnout a rozhodne se, že jí skutečně miluje. Na začátku seriálu může Eda působit jako téměř potencionální hlavní záporák, ve finále se ale jedná o jednu z nejsympatičtějších postav i když najít si k němu cestu pár dílů trvá. Pak je tu Čočkin v podání Vladimíra Škultétyho. Čočkin je ve finále z hlavní party možná nejméně zajímavá postava, na druhou stranu si ale Škultéty tohoto zoufalce neskutečně herecky dává a především v závěru se z Čočkina stane velice podstatná část seriálu. Cyril Drozda poté ztvárňuje Faráře, který už ale ve skutečnosti dávno farářem není a postavy mu tak říkají jednoduše proto, že on sám se ještě za faráře považuje. Farář je možná nejtragičtější postavou celého seriálu, jelikož se stále není schopen srovnat s faktem, že už není božským poslem, platí prostitutkám ne proto aby ho uspokojili ale proto aby je mohl vyslechnout ze hříchů a většinou se utápí v alkoholu. Drozda jinak v jednom díle dokázal tak skvěle ztvárnit zklamání ze zavřené hospody a to tak, že dost možná jde o nejlépe ztvárněné zklamání ze zavřené hospody v historii filmového průmyslu. A hlavní Severskou partu uzavírá Franta alias Zdeněk Godla, Franta je srdíčkem celého seriálu, je menšina a většinou ho samotná hlavní parta nebere právě proto, že je cigán, kterých se oni hnusí. Franta ale tyhle nadávky bere s klidem a chápe rasizmus jako součást své existence. Jedná se o nejvtipnější postavu seriálu a dost možná o nejkladnější. Z herců jistě stojí ještě za to zmínit představitele Luďanova syna Tondy, Filipa Červenku. Pro Filipa jde o první roli v kariéře a v té roli je skvělý. Sympatická postava, která je přesným opakem svého otce a i matky a nejvíc si začne rozumět se svým strýcem/nyní tetou. A i ta Jitka Čvančarová jako fiflenecká máma funguje. Na celém seriálu je mimochodem zajímavý fakt, že chybí nějaké slavnější herecké jméno. A to je na tom paráda! Chybí jména jako Ondřej Vetchý, Karel Roden nebo Marek Vašut. Ale je to vlastně dobře, jelikož by tak úplně k seriálu nesedli. Tady s méně známými tvářemi působí seriál více autenticky a přirozeněji. Velký klad. První díl je především úvod a má diváka seznámit s Mostem, postavami a nastavenou situaci. Luďan je pozván do Pošty pro tebe kde se setká s Dášou a jedná se o ikonický moment seriálu, který vlastně nastartuje celé následující dění. Druhý díl je především o to, že se musí Luďan smířit s faktem, že nyní u něj bydlí nová sestřička a ve finále si uvědomí, že možná ona je to co ve svém životě potřebuje. V třetím díle se Luďan nakrátko stane vymahačem pravděpodobně hlavního záporáka Romana v podání Leoše Nohy (který si záporáckou polohu neskutečně dává) než aby v závěru především díky zásluze své sestry došel vykoupení. Jedná se o perfektně gradovaný vývoj seriálu, který zakončuje první výrazně klidnější ást. A od té druhé se dějou věci! Z Tondy se totiž ve 4. díle stává skinhead poté co má zlomené srdce a ve své zoufalosti si dovolí na romské obyvatele Chánova. Naštěstí zrovna v tu chvíli popelářským vozem přijíždějí Luďan a Franta a pravděpodobně by to skončilo tím, že Luďana a Tondu obyvatelé Chanova roztrhají kdyby Franta nepřišel se lží, že je Luďan zástupce organizace Snědá tíseň, která pomáhá romům zlepšit situaci v Mostě. A romové na to skočí tak moc, že poprosí Luďana o spolupráci a ten pod strachem smrti se rozhodne, že na celou šarádu přistoupí. A právě tohle Snědá tíseň posouvá seriál do velkého komentáře sociální situace. Most! je celou dobu dobře napsaná věc a výborně řemeslně zvládnutá, od čtvrtého dílu se ale navíc ukáže, že jde o neskutečně chytrou věc. Celé ty sociální komentáře, přesně prodané témata a i když se může zdát jako hrozně rasistická věc, ve skutečnosti je MOST! rasistický jenom z hlediska realičnosti a dokáže i romské spoluobčany ukázat v dobrém světle. Časem se navíc stává seriál větším a větším dramatem a od druhé půlky 6. dílu se začíná více protlačovat ta dramatická stránka. Někomu tak může přijít škoda, že těch gagů a vtípků není tolik, ve skutečnosti se ale jedná o chytrý a inteligentní vývoj seriálu. 7 a 8 epizoda jsou navíc ještě více dramatičtější a i když některá smutná témata prodávají humorem sobě vlastním, úplně k smíchu nejsou. MOST! od druhé půlky střídá žánry černé komedie a dramatu a míchá je tak výborným způsobem, že to snad ani není možné. Není se vůbec čemu divit, že seriál MOST! byl, je a bude fenoménem, tento titul mu totiž právem náleží. Jan Průša a Péťa Kolečko natočili parádně napsanou, dokonale zpracovanou a perfektním způsobem chytrou věc, že si člověk snad za posledních 5 let opravdu nevzpomene na lepší český seriál. Finále je možná nejslabším dílem seriálu, to se ale tak často stává, pořád je ale finální díl parádně natočená epizoda a parádní závěr seriálu. Mrzí mě fakt, že druhá sezóna MOSTU! nebude?! Na jednu stranu ano. Na druhou stranu jsem ale možná i rád, jelikož by se i MOST! mohl časem ohrát. Nepotřebuji 3000 dílů jako v případě seriálu Ulice, stačí mi 8 parádních epizod, které si můžu v iVysílání pouštět kdykoliv zachci. A Průša a Kolečko můžou do pár let jistě natočit další seriálovou nebo rovnou filmovou pecku. Těším se na to a Dycky Most! () (méně) (více)

Reklama

DJ Obelix 

všechny recenze uživatele

DYCKY MOST! O Mostu! byly popsány už tuny papíru a hlavně internetového prostoru. Spousta lidí začíná seriál ostentativně nenávidět jen z důvodu toho, že je prostě "všude". Ale mně to nedá. Musím chtě nechtě přispět svým shrnutím, protože by byla nesmírná škoda, aby pár ublížených křiklounů shazovalo tohle dílko jen proto, že jsou na něj "moc cool". To, že mám rád tvůrčí dvojici Prušinovský + Kolečko, je známá věc. Dosud jsem za jejich nejsilnější počin považoval jejich prvotinu Okresní přebor, kde se krásně snoubil "buranský" humor s perfektně vykreslenými postavami a často krásně melancholicky laděnou atmosférou. V našich končinách něco nevídaného. Ten jsem proto hodnotil řečí čísel čistými 5/5, i když se samozřejmě díky dlouhé řadě našlo i pár slabších dílů. Po přechodu na ČT (která je původně s Okresním přeborem vyhodila - HA!) si oba tvůrci připsali další dva velmi podařené zářezy v podobě Čtvrté hvězdy a Trpaslíka. U obou mi však cosi chybělo. Ač se na to dobře koukalo a tvůrci si (zvlášť u Trpaslíka) sympaticky zaexperimentovali, neměl jsem potřebu si ani jeden seriál pustit okamžitě znovu. No a pak přišel Most! Když jsem si už před drahnou dobou četl synopsi, o čem tohle dílko zhruba bude, docela jsem trnul, jestli si P+K neukousli trochu velké sousto. Ale oni to kluci tak výborně "zakamuflovali", že strhli přes milion pravidelných diváků. A to včetně těch, kterým se seriál na první dobrou zdánlivě vysmívá. Jenže není všechno tak, jak se může zdát. Most! je v první řadě precizně vysoustružené televizní dílo od začátku až do konce. Funguje zde naprosto všechno. Od skvěle vybraných herců (i neherců), nahláškovaného scénáře, pozoruhodného vývoje i "nevývoje" některých postav až po tradičně ÚŽASNÝ písničkový doprovod. To vše zabaleno do úhledného osmidílného balení, které je světelné roky před drtivou většinou současné tuzemské (nejen) televizní tvorby. A co se týká společenského přesahu? Asi takhle. Pár lidem to možná otevře oči a něco si z toho vezme. Ale nedělám si iluze. Kdo v tom vidí "sluníčkářskou agitku", tomu nepomůže ani svěcená voda. A kdo z toho pro změnu dělá jen obhroublou zábavu pro burany, tomu asi taky není pomoci. Most! je totiž v první řadě televizní perla, která dokáže pobavit, dojmout a jako bonus navíc i rozproudit diskuzi v takovém měřítku, o které se nejspíš ani samotným tvůrcům nesnilo. A budiž jim to přáno. Aspoň máme naději, že nás budou nadále zásobovat kvalitní zábavou. #Don'tStopBelievin' ()

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

Tak jsem si dal pauzu, abych nehodnotil hned po konci a nedával tomu pět hvězdiček z aktuálního nadšení, jenže... Ono to nadšení vůbec nevyprchalo, pořád je to geniální záležitost, která jako bonus na několik týdnů dokonale rozhodila média v celé republice a v pozdějších dílech rozhodila spoustu lidí ohledně ustupující kulometné komedie do něčeho mnohem víc hořkosladkého, což je ovšem něco, co se u Kolečka/Prušinovského objevuje skoro vždycky a hrozně to pomáhá výsledku. Sbírka exotů je tu ukázková (a nenechte se mýlit, exoti se dají najít jak v Mostecký hospodě, tak třeba v Plzeňský čajovně, takže jde jen o tom, jací přesně to exoti jsou, zdravím své spolučajpijáky!) a práce s nimi jednoznačně skvělá a herecký ansámbl plný skvělých, ale ve velkých rolích neokoukaných, herců je perfektně složený a nedovedu si tu představit žádné velké jméno ala Trojan, Langmajer, nebo třeba Krteček. Ono fakt nemá smysl psát, prostě je to skvělý. Jo a - "Je suis Čočkin." ()

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Na seriálu je nejlepší to, jak dokazuje, že právě oním "nekorektním" a relativně realistickým způsobem se mnohem lépe "spojuje národ", než jednostrannou propagandou z té nebo druhé strany. Samozřejmě z obou táborů se ozvou ti největší idioti, kteří si budou stěžovat tu na deadnaming, tu na vulgarity, tu obecně na nekorektnost, tu na dehonestaci církve, tu na příliš správné cigány a rutinně zlé skiny. Jo, je to spíše sluníčkářská propaganda, jak píše Dadel, ale udělaná výtečně tak, že osloví široké vrstvy, a to z obou stran, z nichž mnozí se mohou chytnout třeba i za nos, a to z obou stran. Ne jako třeba pořad 168 hodin, který se akorát utápí ve své bublině a každý druhý týden přináší srdceryvný příběh o dalším geniálním Romovi, nebo naopak různá prohlášení jednoho nejmenovaného parlamentního hnutí o popírání romských koncentračních táborů a vyzívání k deportaci do nějakého nově zbudovaného státu. To jsou postoje a snahy, které akorát rozdělují a nic nevylepší. Most! je trochu jiný. Ale nemyslím, že by to byla úplně jednostranná propaganda. Problémy se tu ukazují ze všech stran, nikdo tu až na výjimky není svatý a opět téměř nikdo tu není úplně zlý. Jako v životě. Seriál si stejným způsobem dělá legraci z "lepší" husičky Blanky (která je samozřejmě rozkošná) a stejně tak z rasistického a homofobního primitiva Edy. Všichni básní o Zdeňku Godlovi, jeho postava ale zrovna celkem jednostranná je. Pro mě je vrcholem Luďan Martina Hoffmana. Postava, na kterou člověk změní názor v každém díle dvakrát a přitom je dokonale uvěřitelná, hluboká a bravurně ztvárněná. Zdá se skoro, že sociální přesah Mostu okázale ční nad jeho samotným obsahem, ovšem i ten je velmi dobře koukatelný. Zábavný a přitom dramatický. Mostu jsem nevěřil, stejně jako obecně nevěřím podobným hypům, ale získal si mě. ()

Galerie (111)

Zajímavosti (81)

  • Město Most požádalo Českou televizi o svolení používat hlášku „Dycky Most!“ na propagaci společenských a kulturních aktivit města. Ta souhlasila. (Duoscop)
  • Slavná hláška „Dycky Most“ se zrodila až později. První verzí byl citát „Most forever“ a poté ještě „Navždy Most“. (cheyene)
  • Podtitul seriálu zní: „Mají se rádi, ale ještě o tom nevědí.“ (SONY_)

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

27. Český lev – výsledky

27. Český lev – výsledky

07.03.2020

Letošní 27. ročník cen České filmové a televizní akademie Český lev se tradičně udílel v pražském Rudolfinu. Večer, inspirovaný tradičním českým cibulákem, plný největších hvězd českého filmu… (více)

Nominace na Ceny české filmové kritiky 2019

Nominace na Ceny české filmové kritiky 2019

03.01.2020

Padesátka českých filmových kritiků oznámila své nominace pro Ceny české filmové kritiky 2019. V čele seznamu stojí film o pomstě Staříci a komedie Jiřího Havelky Vlastníci, oba filmy mají po pěti… (více)

PF 2020

PF 2020

31.12.2019

Tak Le Mans ’66 nakonec v celkovém hodnocení uživatelů ČSFD.cz porazil i oceňovaného Jokera. Není to zas až tak překvapivé, jedná se přeci jen o pozitivnější film, a to máme rádi. Což dokazuje i… (více)

Reklama

Reklama