Svět po zániku

• USA The Day

Deset let po apokalypse se světem toulá pětice přeživších lidí, kteří se snaží najít bezpečné místo, kde by mohli začít nový život. Konečně by tak mohli přestat utíkat před kanibalskými kmeny, které jsou jim na stopě... (TV Prima)

Videa (8)

Recenze (122)

George Stobbart

Film začína ako príjemne temný post-apokalyptický kúsok s veľmi dobrou, špinavou atmosférou a štýlovým nasnímaním, takže spomenuté porovnanie s "The Road" sa mi tu naozaj celkom hodilo. "The Day" je však o niečom inom a jeho celková myšlienka je značne prízemnejšia. Skupinka putujúcich ľudí sa dostane na opustenú usadlosť, kde sa snažia nájsť útočisko a zásoby, no netušia, že padli do pasce miestnym kanibalom, ktorí si tu po nich prídu. Rozpory však vznikajú aj medzi nimi navzájom a tak nie je núdza o trápne "fuck you" hádky a nervozitu postáv, čo z nich postupne vytvára naozaj otravné osoby. Takže som sa iba tešil, keď nabehli záporáci a trošku ich tam prerieďovali. Prvá polovica filmu; síce pomalá, no atmosférická a napínavá, ma oslovila viac, než keď sa to v druhej časti prehuplo na akciu, občas až zbytočne exploitačne zaváňajúce scény a gýčovité interakcie medzi postavami. Ale napriek mnohým negatívam ma to oslovilo a hlavne zabavilo. ()

Ampi

Svět po zániku (The Day) jako by byl volným pokračovaní Cesty od Johna Hillcoata a Cormaca McCarthyho. Není vysvětleno, jestli za koncem byla jaderná válka, dopad vesmírného tělesa (doplň meteorit či kometa), nějaká pandemie či masivní sopečná činnost. Co je důležité, že člověk člověku je vlkem, popřípadě svačinou aneb kdo není vlkem je ovcí, která sice dokáže trknout nebo kopnout, ale občas jí to není co platné. Z některých vlků se mohou stát psi, ale i ti mohou být hladoví a pěkně kousat. Film si zajímavě hraje se světlem a barvami. ()

castor

Největší nepřítel člověka? Zase člověk. Tyhle apokalyptické kousky s mizernými vyhlídkami na dny příští mám rád. Jenže když se prvních třicet minut prakticky nic neděje a další desítky jen velmi málo, nastává problém. Pětice přeživších putuje „mrtvou“ krajinou, unavení, zoufalí, vzápětí nadšení, když najdou pár kusů plechovek s jídlem. Jenže jednou přeci jenom musí nastoupit nějaký příběh nebo alespoň něco, čeho by se měl divák chytit. Jenže tohle je mnohokrát omleté thrillerové přízemí, dějově jsme pak někde na úrovni libovolné epizody průměrného seriálu. Režisér, který stojí za pitomoučkým hororem Nurse 3D, toho jednoduše moc nevymyslel. Řada scén je navíc utopených ve tmě. A to žádný divák nevidí rád. ()

JohnCZ

Zajímavý nápad, ale až moc rutinní provedení. Příběh bych v tomto filmu nehledal, jde hlavně o skupinku přeživších, která se v tomto žánru již tradičně brání proti přesile těch zlých. Prostředí je skvěle depresivní, bojové scény náležitě brutální a herecké výkony též nejsou špatné. Za překvapivý konec přihazuji hvězdu navíc. ()

Gilmour93

Svět už zase není, co býval a v otázce: „Stavíš se dnes na oběd?“ je třeba hledat i trochu toho kanibalního sarkasmu.. Mírně nadprůměrný postapo dezert (i tak na Cestu ze škarpy vzhlížící), který si tu jednu hvězdu navíc, i s přihlédnutím na poměr rozpočet / kvalita, zaslouží. Tři prosté důvody. Snaha o psychologii postav není tak bolestná jako obvykle, ze dvou možných konců (obou dobrých) byl zvolen ten nejlepší a zombie z prvních verzí scénáře byly vyměněny za lidi, mnohem nebezpečnější to druh.. ()

Zajímavosti (13)

• Základna filmové pětice byla filmaři zbudována na místě starých koňských stájí. (Conspi)
  • V rané podobě filmového scénáře byly filmovými kanibaly zombie. (Conspi)