Režie:
Kurt WimmerScénář:
Kurt WimmerKamera:
Dion BeebeHudba:
Klaus BadeltHrají:
Christian Bale, Dominic Purcell, Emily Watson, Christian Kahrmann, Sean Bean, David Hemmings, Dirk Martens, Angus Macfadyen, Taye Diggs, Sean Pertwee (více)Obsahy(1)
Ve snaze skoncovat s válkami a nastolit mír se lidstvo rozhodlo zakázat vše, co vyvolává emoce – literaturu, hudbu i umění. Dohledem nad dodržováním zákona je pověřena zvláštní policejní jednotka, která likviduje všechny provinilce, kteří jej poruší. Když však jeden z nejvyšších ochránců pořádku vynechá pravidelnou dávku drogy potlačující emoce, začne si uvědomovat, že nic není tak, jak se zdá. (HBO GO)
(více)Videa (1)
Recenze (1 191)
Dle mého skromného názoru je tento film opravdovým uměleckým dílem, které by nemělo být nikdy zapomenuto. Někteří mohou namítat, že z Béčka se umělecké dílo stát nemůže, ale Kurt Wimmer dokázal, že i nemožné může se státi možným. Jeho vize Orwellovské budoucnosti může působit trochu přehnaně, nicméně i Bush s IQ pod 90 se stal prezidentem, takže všechno je možné. Bale a jeho non-emotivní scény na mě někdy působili opravdu mrazivě. ()
Equilibrium je navýsost efektní záležitost a má kromě skvělých výkonů ústřední čtveřice postav (na čele samozřejmě s Balem) i nějaké to poselství. Bohužel kromě bojových scén ať na dálku či na blízko - které jsou, jak píše Hitman, uměleckým dílem - nepřináší vůbec nic nového, scénář je místy dost děravý a ona myšlenka filmu je vyextrahována z podstatně hlubších a významnějších snímků; plus nějaké to obrazové připomenutí Metropolis, které ovšem bylo a je myšlenkově někde úplně jinde a odvolávka na něj slouží jen k dalšímu budování atmosféry odlidštěnosti společnosti, což rozhodně Langovy legendy znalého diváka pobaví. Jenže - forma pohltila obsah a já si tu hodinu a tři čtvrtě opravdu užil. A pak znova, a za nějaký čas znova, a tak vůbec;) Je to zcela jiných 80% než třeba u Irmy Vep, abych nechodil (komentátorsky časově) moc daleko, ale každé z nich je stejnou měrou zasloužené. PS: Až při několikráté repríze jsem si začal pořádně užívat i skvěle se hodící (i když nijak originální) hudbu Klause Badelta. ()
Hodně depresivní.. To je asi první věc, která napadne každého hned na začátku, kdy vzbouřenci pustí klasiku, před barákem zaparkuje černej sedan neurčité značky, a z něho vystoupí dva chlapíci v kabátu, se sveřepým výrazem v mrtvolně bledém obličeji. Wimmer natočil nečekaně kvalitní sci - fi, plné několika nezapomenutelných okamžiků (Byť místy hraničí až s Absurdnem - bitka kůli pejskovi), s fantastickým Christianem Balem (dle mého lepší než v Batmanovi), po vizuální stránce naprosto úchvatné (při scéně stojícího, sérem se dopujícího davu , kdy hrdina rozšláppne svoje ampulky, člověka zamrazí), hudebně více než na úrovni (Klaus Badelt tentokrát vykrádá jen trochu) a korunováno pointou, jakou by čekal opravdu málokdo. BOHUŽEL Měli tvůrci evidentně jen omezené finanční zdroje a na filmu je to občas až nepříjemně vidět. Narážím na občasné ploché (velice ploché triky) a místy nepříjemnou "televizní" kameru, která celkový dojem z filmu bohužel dost kazí. takže nakonec velice slušné 4 hvězdičky ()
Když vynásobím třetí odmocninu čísla 27,2 cotg. alfa, vyjde mi úhel beta, do kterého musím stočit zápěstí pravé ruky, abych zasáhnul toho týpky nalevo 2,5 cm pod pravé koleno... tak takovéhle šílenosti si uvědomují znalci matematického úhlozpytu s názvem Gun-Kata během setin vteřiny... poměrně originální prvek, který si svou atraktivitou zcela jistě přitáhne vaší pozornost. Film má svá pravidla, ponurou atmosféru, dobré herce a tak nějak si jde svojí cestou. A to se počítá. Finančně však naprosto propadnul. 20 miliónů dolarů(rozpočet)/5,5 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()
MŮŽE OBSAHOVAT SPOILERY. Jako nenapravitelný romantik mám tenhle příběh strašně moc ráda a je mi úplně jedno, kolik je toho v něm nelogického. Depresivní začátek zahrnující společnost, kde každý muž, žena i dítě mohou v klidu žít svoje identické životy, kde neexistují žádné filmy, hudba, obrazy na stěnách nebo hry pro zábavu a nad tím vším bdí klerik, který nikdy není zasažen a sám vždy trefí cíl, dokáže vycítil myšlenky ostatních, nikdy neselhává a nikdy se na nic neptá, to všechno navodí tak hutnou atmosféru, že právě ta sorta lidí jako já, která by se určitě dala k narušitelům, by si nejraději šla hodit mašli. Jenomže pak přichází něco, co právě "nám" hraje na strunu, a to prosté selhání lidského elementu, protože lidé zkrátka nemohou žít jako kopie. A na nikoho se při tom selhávání nekouká tak krásně jako na Christiana. Všichni ostatní herci zůstávají naprosto v jeho stínu. Prestona vybavil takovým charismatem a kouzlem, až to snad ani není možné. Ze začátku možná působí chladně a odtažitě, stejně jako boční zbraně, které nosí za každých okolností v rukávu. V jeho tváři se zřídkakdy pohne jediný sval a neustále ulízaný účes drží tvar za všech okolností, postupně ale začínáme tušit, co se za těmi svaly děje, co v sobě skrývají ty šedé oči. A když se nám po velkém finále i sám veliký klerik John Preston na malou chvíli usměje, moje srdce plesá tak hlučně, jako když se mlátí naběračkou do radiátoru ústředního topení. Stylizace filmu připomíná Matrix, i prvek lidstva ovládaného a zbaveného "svobody" není nepodobný, přesto má Equilibrium jinou atmosféru. V Matrixu jde jen o bombastické pohledné scény a jakousi "coolovost", ale Equilibrium hraje víc na city, což je při pálení obrazu Mony Lisy nebo při střílení bezbranných psů zcela zjevné, na diváka, nebo alespoň na mě, to ale funguje. "Nadbojová" Gun kata taky hodně připomíná Neovo řádění s agenty, celá ale působí daleko víc skutečně a člověk při sledování věří, že je něco takového možné. Mě osobně zaujalo daleko víc než matrixové souboje. Bojových scén je ve filmu docela hodně, a někdo říká, že jich je tam až příliš a že pohřbívají příběh, mně ale ta rovnováha vyhovuje. Člověk spolu s klerikem začíná chápat, že city občas bolí a že jinak než přes násilí to stejně nakonec nejde. Cena je vysoká, ale stojí to za to. Hudba je pěkná, melodická, působí stejně rozervaně jako obraz a neruší jej, ba naopak, pěkně doplňuje, strohé kostýmy "zfetované" společnosti a její matematický styl jsou v hlubokém kontrastu s přeplácanými pokojíčky "obránců citu", naplněnými voňavými doplňky a bachratými taburetkami jako z pracovny profesorky Trelawneyové z Harryho Pottera. A už dost, nebo ještě Eq začnu připodobňovat k bibli a tvrdit, že ho předpověděl Nostradamus. Zkrátka, co vám mám říkat, Equilibrium je prostě můj oblíbený film, a pokud mi na něj někdo sáhne, tak mu urazím ruku. Ale stejně ještě musím dodat, že na rozdíl od (své zjevné knižní inspirace) 1984 dokáže probuzení hlavního hrdiny zobrazit přesvědčivě a bez ponižování ostatních lidí, a že ačkoliv se věnuje převážně mužům, nemá potřebu tvrdit (na rozdíl snad od všech kultovních dystopických románů dvacátého století), že by ženy byly podřazeny mužům a že by všechny bez rozdílu vrozeně byly nebo nebyly schopny některých věcí. ♥♥♥ -"Mně, chudému, zbyly jen sny, které jsem k tvým nohám položil. Našlapuj opatrně, neb šlapeš po mých snech." () (méně) (více)
Galerie (79)
Zajímavosti (45)
- Práce Hugha Ferissa, výtvarníka z 20. storočia, boli inšpiráciou na vytvorenie mesta Libria. (Greenpeacak)
- Navzdory všeobecnému přesvědčení nebyly ve filmu použity absolutně žádné dráty. Všechny kaskadérské kousky vzdorující gravitaci byly prováděny konvenčními prostředky. Například backflip z motocyklu byl proveden trampolínou. (veronikajel)
- Rasa psa, kterého John Preston (Christian Bale) zachrání před utracením, je bernský salašnický pes. Zvuky, které ve filmu pes vydává, však nenahrál on, ale herec, který umí psí štěkot napodobit. (Narcis)
Reklama