Režie:
Paul Urkijo AlijoScénář:
Paul Urkijo AlijoKamera:
Gorka Gómez AndreuHrají:
Itziar Ituño, Eneko Sagardoy, Ramón Agirre, Nagore Aranburu, Elena Uriz, Josu Eguskiza, Iñigo Aranburu, Iñigo Aranbarri, Patxi Bisquert, Kepa Errasti (více)Obsahy(1)
Sledujeme Irati (Edurne Azkarate), mladou dívku, která se vydá se skupinou křesťanských a muslimských bojovníků na cestu do starověkého mytologického světa, kde existuje vše, co má jméno, ve snaze získat ztracený poklad. (Hyperbolic)
Videa (10)
Recenze (17)
Začíná to legendární bitvou v průsmyku Roncevaux, která sice patřila spíše k těm průměrným bojovým sekvencím, ale jestli se nepletu, je to snad poprvé, co se někdo odvážil hodit jeden ze základů rytířské kultury na plátno. A to se cení. Jenže celkem záhy film sklouzl do klasické přetahované, kterou mezi sebou vedli křesťané s pohany. Sem tam se tu mihne nějaká mytologická potvora, divák nahlédne pod pokličku baskického folklóru a něco do sebe mají i exteriéry. Jenže marná sláva, připadalo mi, že se tu toho zase tak moc neděje. Hodně se tu mluvilo a Alijo především sázel na mystickou atmosféru, kterou se mu ale dost často nepodařilo navodit. Ani herecky mě to moc neoslovilo. Škoda. S vyšším rozpočtem a lepší produkcí to mohla být pecka. Takhle je to, bohužel, jenom průměr. 50% ()
Pěkná mytologicky laděná fantasy situovaná do zajímavé doby. Škoda, že o baskické mytologii česky nevyšla ani informační brožura, natož fundovaná podrobná studie. Kromě bájných či báchorečných (dříve se říkalo báječných) bytostí mě zaujala i zvířata, konkrétně třeba mlok, ať už byl skutečný nebo digitální. Živého mloka jsem v přírodě viděl jen jednou, když jsem si někdy v červenci 1970 ráno čistil zuby u jednoho horského potůčku v Krkonoších. Pamětliv toho, že jde o chráněného živočicha, jsem zubní pastu plival stranou, i když mě napadlo, že by modrozelená Fluora mohla zajímavě barevně kontrastovat s jeho černožlutým designem. – Filmový příběh končí docela smutně. Však i to pohanství křesťané převálcovali a inkvizice se svého času v Baskicku pěkně vyřádila. ()
Paul Urkijo Alijo má za sebou pohádkový pekelný horor Errementari a tentokrát se vytasil s temnou fantasy pohádkou, která se opírá o Baskický folklór a má nádech fantasy filmů z 80.tek a rozhodně jde o kouzelnou a netradiční podívanou. Píše se rok 778 a film se odehrává v bájném a mýtickém světě, kde jsou fantasy kreatury ( vodní víla, kyklop), křesťanství a muslimové, ztracený poklad, nádherné lesy a příroda, poutavá hudba, praktické efekty a zajímavé postavy. Hezky se na film kouká, jen si myslím, že potenciál onoho světa byl větší, těch stvůr zde mohlo být více a mohlo to být brutálnější i temnější. Nejlepší scéna je v jeskyni s Kiklopem, který vypadá správně creepy a atmosféra by se tam dala krájet a zaujme i úvodní středověká rubačka s rytíři- byť měla trochu divný střih. Finále jsem čekal epičtější. Rozhodně jde o zajímavý a nevšední film, který má své kouzlo a vyplatí se vidět, ale nemůžu se zbavit dojmu, že to všechno mohlo být ještě lepší. 6/10. ()
Viděno v originále (baskičtina) se španělskými titulky, vzhledem k mým znalostem jazyků jsem se orientoval částmi jen podle kontextu, ale většina mi smysl dávala. Solidní historický film s prvky fantasy (baskický folklór). Na velikost rozpočtu solidní CGI a herecké výkony. Přirovnání k Pánovi Prstenů se hodí, nádherné prostředí. Záběry lesů a hor opravdu epické, škoda, že je les Irati tak daleko, rád bych se tam podíval. (1. hodnocení a 1. recenze) ()
Po velmi nadějném začátku pojatém jako Píseň o Rolandovi z pohledu druhé strany zřejmě tvůrčí štáb zpronevěřil rozpočet na nákup dvou cisteren toluenu, pročež snímek velmi rychle zdegeneroval ve velmi neinvenční a lacinou hodinku a půl pyrenejské speleologie s poměrně nepříjemným Antrikristním odérem, takže pokud už náhodou budete mít chuť na nějaký ten legendární úsvit lokálních dějin, sáhněte raději po tomhle Hoffmanovi. ()
Galerie (30)
Photo © Filmax
Zajímavosti (6)
- Film bol vytvorený základe grafickej románovej trilógie, ktorú vytvorili Juan Luis Landa a Jon Muñoz Otaegi, vydanej v rokoch 1995 až 1997, pričom označuje sa aj ako "španielsky Pán prsteňov". (Arsenal83)
- Všetky magické alebo fantastické bytosti, ktoré sú vo filme, neboli vytvorené pre film, ale patria k baskickému folklóru. (Arsenal83)
- Paul Urkijo Alijo tvrdí, že okrem baskickej mytológie sa inšpiroval filmami ako: Excalibur, Statočné srdce, Kráľovstvo nebeské, Vikingovia, Bojovník, Robin a Mariana, Meno ruže, Vikingovia, Faunov labyrint, Pán prsteňov a Princezná Mononoke. (Arsenal83)
Reklama