Režie:
J.J. AbramsKamera:
Dan MindelHudba:
Michael GiacchinoHrají:
Chris Pine, Zachary Quinto, Zoe Saldana, Karl Urban, Simon Pegg, John Cho, Benedict Cumberbatch, Anton Yelchin, Bruce Greenwood, Peter Weller, Alice Eve (více)VOD (4)
Obsahy(1)
V roce 2009 představil tvůrce J. J. Abrams (seriál Ztraceni, Star Wars: Síla se probouzí) novou filmovou podobu legendárního Star Treku. Celá sága se vrátila na úplný začátek, kdy se na palubě nejmodernější hvězdné lodi U.S.S. Enterprise setkala dvojice hlavních hrdinů, budoucí kapitán James T. Kirk (Chris Pine) se svým pozdějším prvním důstojníkem Spockem (Zachary Quinto). Moderní filmové zpracování v podobě výpravného intergalaktického dobrodružství se setkalo s vřelým diváckým přijetím a už o čtyři roky později se vesmírná posádka vrátila v dalším pokračování ve filmu Star Trek: Do temnoty. Jak napovídá samotný název, tentokrát se jedná o velmi náročnou a nebezpečnou misi. Posádka vesmírné lodi Enterprise dostává za úkol dopadnout záhadného vesmírného teroristu Johna Harrisona (Benedict Cumberbatch). Ten se po teroristickém útoku na archiv Hvězdné flotily ukrývá na nepřátelské klingonské planetě a hrozí, že se mu podaří rozpoutat ničivou válku, která může zničit celý vesmír. (Česká televize)
(více)Videa (36)
Recenze (1 552)
Hodnocení bude u mnohých odvislé od toho, nakolik - pokud vůbec - jsou obeznámeni s "přidruženými" texty (seriál, původní filmové verze, reboot z r. 2009, prequel komiksy a hra). Pokud by se nové dobrodružství posádky Enterprise mělo posuzovat jako samostatné dílo, jednalo se by se díky systematickému užívání různých způsobů návazností mezi záběry a scénami (kompoziční návaznost a linie pohybu odlišující či spojující jednotlivé vývojové vzorce) o stylisticky nesmírně důmyslný, ale jako vyprávění selhávající počin, jenž je ozvláštňován seriálovými postupy (cliffhangery, záchranami na poslední chvíli, zkracováním deadlinů)._____ Úvodní akt má pro nečtenáře Countdown to Darkness nejasné motivace postav a zatajované cíle, třetí a čtvrtý se spoléhá na existující universum, vůči kterému se ale distancuje stvořením a legitimizováním alternativní verze reality... a epilog se vztahuje k Abramsově "jedničce", neuzavírá "dvojku". (Druhý akt, od 35. do 60. minuty, má vše ostatní spojovat, ale přerušením záporákovy narativní linie a prací s volnými motivy a prezentováním mezer je ze všech zdaleka nejproblematičtější, protože retarduje vyprávění.)_____ Díky přepečlivému načasování a strukturování snímek na rozdíl od Abramsovy předchozí pastiše, SUPER 8, drží pohromadě, ačkoliv se s každým aktem změní uspořádání vyprávění i počet protagonistů. Je ovšem nutná alespoň rámcová sběhlost ve startrekovském a obecně sci-fi universu, rozprostírajícím(i) se napříč různými médii (kino - ST filmy, klasické a kultovní sci-fi let minulých; televize - seriál; knihy - prequel komiksy, románová sci-fi od Bradburyho ad. žánrově spřízněných spisovatelů; hra - oficiální a online verze). Pak pro Vás bude STAR TREK: DO TEMNOTY svým vyprávěním napříč několika mediálními platformami a motivovaností prvků na základě konvencí jiných uměleckých děl jeden z nejpozoruhodnějších blockbusterů několika posledních let. Minimálně od dob pokračování MATRIXU totiž nebyl v kinech tak komplexní počin._____ P. S. Téměř třicet minut bylo natočeno na IMAX kamery, následkem čehož je film na jednu stranu víc vtahující, na druhou nedosahuje takové míry kinetičnosti, jakou se vyznačovaly předchozí celovečerní Abramsovy počiny. Konverze do třetího rozměru se vydařila, protože se velmi důmyslně pracuje nejenom s výše zmíněnou hladkou návazností záběrů a scén, díky čemuž rychlejší střih stereoskopické projekci nevadí, ale i hloubkou ostrosti a přeostřováním mezi několika plány najednou. Více v kritice. ()
JJA včlenil do Star Treku také nějakou tu společenskou rovinu, především je jeho film ale opět tím vycizelovaným kouskem vyprávění, kde do sebe vše zapadne, což mě vede k myšlence, že nějaká ta disharmonie by občas neškodila. A příliš mnoho informací na začátku druhé třetiny filmu ubírá trošku na pozornosti. Jinak je to ale velmi osvěžující snímek i z toho důvodu, že v něm velmi jde o obyčejné chlapské přátelství. 90%. ()
Libec po všech stránkach! Technicky dokonale, skvěle zahrané a hlavne po celou dobu zábavné. Porad se něco děje, film se žene kupředu a nejsilnější strankou je skvělý scénář plny zvratu, ktere na rozdíl od vetsiny blogbusterů působí uvěřitelně a motivovaně. Ano, ukázky byly dost zavádějící a i kdybyste si je pustili milionkrát, nic moc se z nich o deji nedozvite. V porovnani s Oblicionem si film udrží nastavenou látku celou dobu a nejsou tu scény jak z blbych beckovych filmu a telenovel. Oproti prvnímu dílu je to více o Spockovi, ale s výtkami na citovou prázdnotu nemohu souhlasit. Prave ten kontrast mezi emocemi ovladanym Kirkem a emoce ovladajicim Spockem je nejlepší stránkou filmu. A kdyz i Spock se rozhodne trochu se odvazat, působí to nesmírně silně. Ma-li platit tvrzeni, ze film je tak dobry, jaky je jeho zaporak, tak tady to nemohlo dopadnout lepe. Sledovat Sherlocka, ktery je porad o krok pred ostatnimi, je uzasne a drzi to divaka v neustalem napeti. Z trojice velkých nedávno vedených filmu (Oblivion, Iron man 3, Star trek) vítězi Star trek na cele čáře a je jediným, který mám chuť vidět vícekrát. ()
Pokračování Abramsova pojetí Star Treku s podtitulem Do temnoty představuje zajímavý paradox, který tu různou formou zmiňuje více lidí. Jde stejně jako první díl o důsledně a chytře vystavěný film, nicméně pro jeho plné pochopení a docenění je nutná znalost předchozích star trekovských filmů, seriálů, ad. Při této znalosti si ale film užijete jen do té míry, že sice budete plně vnímat pohrávání si s modelem star trekovského universa a různými alternativami, ale nadšení z jedinečného, neočekávatelného a překvapivého řešení se vytratí. To si naopak zachová divák, kam řadím i sebe, Star Trekem více či méně nepolíbený, který ale zase nepochopí tu řadu odkazů a paralel. Tato ambivalence pak nabízí určitý argument, proč uvedeným způsobem filmy ze zavedených (a megaúspěšných) franšíz dělat. První skupina zainteresovaných se utvrdí ve fanouškovském statusu, ta druhá bude neodolatelně chytrým zpracováním sváděna a přemlouvána, aby se fanouškem stala také. ()
Tak ja jsem byl naprosto spokojenej. Sice tu uz trochu chybi takovej ten wow efekt ve stylu, tak tohle je ten novej Star Trek, protoze Abrams vam tu nic moc novyho neukaze a uvodni akce byla precejen vic osudovejsi v prvnim dilu, ale jinak film slape jak hodinky. Zadny zbytecny kecy, neustale se neco deje. Pribeh docela dava smysl, takze to neni zadnej letni vymletej blockbuster. Herci ne ze by hrali tak uzasne, ale vsichni jsou naprosty sympataci a Cumberbatch je skvelej zaporak, i kdyz z neho misty uz delaj zbytecne velkyho Supermana. Takze celkove dve hodiny svizny zabavny jizdy, ktera sice neprinasi nic moc novyho, ale ani na chvily nenudi a uprimne, ani jsem od tohohle filmu nic jinyho necekal. Takze slabsich 5*. ()
Galerie (149)
Zajímavosti (53)
- Ve scéně, kdy Khan (Benedict Cumberbatch) padá k zemi s lodí směrem k velitelství hvězdné pěchoty, srazí při pádu ze skály i pevnost Alcatraz. (ledofredo)
- Postava Khana (Benedict Cumberbatch) byla v původním seriálu z roku 1966 indické národnosti. (Lokitre)
- V scéne, kedy loď admirála Marcusa (Peter Weller) zasiahne loď kapitána Pikea (Bruce Greenwood), je vidieť robota R2-D2 zo série Star Wars. Spomínaný robot sa objavil v podobnej scéne s troskami už vo filme Star Trek (2009). (ČSFD)
Reklama