Tvůrci:
Steven KnightHrají:
Cillian Murphy, Sam Neill, Helen McCrory, Iddo Goldberg, Annabelle Wallis, Andy Nyman, Harry Kirton, Paul Anderson, Joe Cole, Natasha O'Keeffe, Hugh O'Brien (více)VOD (1)
Série(6) / Epizody(36)
Obsahy(2)
Veleúspěšná gangsterská sága vás přenese do Birminghamu 20. let minulého století. Rozvětvená rodina Shelbyových založí obávaný gang nazývaný Peaky Blinders. Jejich jméno odkazuje na zvyk nosit žiletky na svých kloboucích, což mnohé napovídá. Seriál vám představí krutou, krvavou, ale bezpochyby působivou kapitolu moderních britských dějin.
Výpravná gangsterská rodinná sága se skvělým obsazením včetně Cilliana Murphyho, Sama Neilla, Helen McCroryové, Annabelle Wallisové, Paula Andersona, Iddo Goldberga a Charlieho Creed-Milese. Obsazen byl i spisovatel a rastafariánský básník Benjamin Zephaniah. Příběh podle Stevena Knighta začíná v roce 1919 v chudých čtvrtích poválečného Birminghamu, kde žádné zákony neplatí. Navrátilci z války, noví revolucionáři a zločinecké bandy, ti všichni bojují o přežití v průmyslovém prostředí, které se zmítá uprostřed dramatických hospodářských změn. Zbraně propašované ze zákopů se dostávají do ulic a kdo je má, nezdráhá se je použít. Zatímco Churchill mobilizuje své jednotky zvláštního oddělení, ilegální bookmakeři vydělávají jmění v nelegálních sázkových kancelářích a traumatizovaní infanteristé zapíjejí svůj granátový šok v hlučných hospodách. Na okrajích má město stále ještě vlídnější tvář, tam cikáni a loďkaři obchodují s koňmi a věští budoucnost, avšak na vrcholu této průmyslové džungle se usazuje rozvětvená rodina Shelbyových, jejíž četní sourozenci, bratranci a strýcové tvoří ten nejkrutější gang ze všech - 'Peaky Blinders'. Svůj název si vysloužili zašíváním žiletek do kšiltů svých čepic a peníze vydělávají sázkami mimo závodiště, vybíráním výpalného a loupežemi.
(Filmbox)
Videa (30)
Recenze (494)
Britští Sons of Anarchy: Thomas Shelby a jeho rodina jsou stejně jako američtí motorkáři Kurta Suttera styloví, neberou si servítky, přitom jsou sympatičtí, jejich příběhy dokážou dojmout a v neposlední řadě jsou i stejně rockandrolloví. Rodina pro ně znamená první a poslední, kořeny mají také v Irsku a v jádru jsou to taky féroví chlapi. Snad by jen neškodilo trochu jasněji ukázat, že kolem toho dobráckého jádra je pořád skořápka nekompromisních gangsterů, kteří nikdy žádnými andílky nebudou. Na druhou stranu mají ale tito Birminghamští floutci navíc společnou historii z Velké války a současnost plnou vzletných ideálů a velkých osob. Díky střízlivější délce taky působí mnohem lépe, než na první pohled podobný Boardwalk Empire. Především závěr první série mě trefil přesně tam, kam chtěl. Její pokračování naopak naprosto válí celých osm dílů, kterým není co vytknout, jen ten závěr naopak ani přes už stabilně perfektní práci s kamerou, mizanscénou, hudbou ani dokonalému Cillianu Murphy želbohu nezapůsobil tolik, jako se to o rok dříve podařilo odjíždějící Grace. Ten posun v čase pak sice kvůli odsunu některých postav zamrzí, co se samotného děje týče je to však parádní krok otevírající dveře dalšímu skvělému ději (ve kterém je sporadická ůčast Toma Hardyho nečekaně příjemná třešnička). Stejně jako oba zmíněné seriály jsou také zaštítěni velkou autorskou personou, takže jsou Peaky Blinders vlastně sázka na jistotu - nedělají nic, co by tu už dříve nebylo, ale své starší bratříčky napodobují prvotřídně a po jejich letošním uzavření je stejně tak dobře i nahrazují. A minimálně díky hudbě se jim v mých očích nejednou podařilo je i překonat. On the gathering storm comes a tall handsome man in a dusty black coat and a red right hand. ()
Někde mezi 3 a 4.. Sice mě to docela bavilo, ale je to točené tak moc na efekt až to občas sklouzává do karikatury. Jedním příkladem za všechny je Brodyho variace italskoamerického gangstera který je se svým párátkem v hubě, gestikulací a kloboukem sraženým až absurdně do čela, souborem těch nejprimitivnějších klišé které ve výsledku působí až komicky (nehledě na to jak kvalitně hajzlovsky je ta postava napsaná).. Faktem taky je, že opravdu napjatý jsem začal být až v průběhu čtvrté série. Do té doby mi to bylo tak nějak jedno a vlastně jsem neměl o nikoho strach (jednak jsem věděl, že se z toho vždycky nějak vysekají a druhak bylo fakt těžké vytvořit si vztah k postavám které jsou v zásadě banda dementů bez hodnot).. Zde často zmiňovaný Boardwalk Empire je o několik levelů výše.. U Peaky Blinders jsem za celou dobu vlastně ani nerozluštil o čem to jako celé vlastně je. Jakože jasně, že chápu děj, ale nějaký ucelující motiv s přesahem, něco co by tomu celému dalo smysl, co by mě připoutalo k obrazovce a donutilo držet postavám palce..to jsem tam nenašel.. Ale Murphy, Hardy, Anderson, Wallis a pár dalších s podporou Cavea a PJ to tahají nahoru a nakonec tomu člověk ledasco odpustí.. Takže vlastně dobrý.. EDIT: Pátá série pořád s přehledem drží standard.. Zase ale platí, že jde o hodně poutavý příběh, vyprávěný skrz pozérské obrazy.. ()
Nehoráznej nářez. Pokud Boardwalk bylo - co se týče gangsterek - pecka, tak tohle je zatracená dužina, protože ač jsem tomu nevěřil, tak ta atmosféra britskýho Birminghamu spolu s "chuligánským" přízvukem některých postav mi sedne daleko víc a vzhledem k menšímu rozsahu jednotlivých sérií to má daleko větší tempo prošpikovaný naprosto nečekanýma zvratama. Samozřejmě to mocně táhnou postavy - hlavně bratři Shelbové jsou herecky i charakterově skvělý a zábavný, nemluvě o Hardyho Potulným Židovi, kterej je snad jednou z nejlepší seriálových postav, co jsem kdy viděl. A ještě navíc je to audio-visuální orgáč, ve kterým je rocková muzika k dokonalosti prolnutá s perfektní kamerou. ()
Špičková záležitost. Srovnání s Boardwalkem Empirem se tady opravdu nabízí, proč ho nevyužít k zajímavějšímu komentáři. Stejné období, stejná tématika, velmi podobné zpracování, lišící se však ve dvou zásadních ohledech. Za prvé, Peaky Blinders se dívají na vznik rodinného organizovaného zločinu ze spoda, z ulice, hospody a malých sousedstvích. Hrdinové se nepohybují v nejvyšších patrech businessu a politiky, jako spíš v prostředí špinavých ulic válečnými veterány zaplaveného, zločinem prolezlého města. Řeší se tady spíše mezilidské vztahy, než politika a zkorumpovaná bureakracie. Přesto je to, minimálně ze strany scénáře Stevena Knighta, velice otevřeně politické dílo. Za druhé jsou Peaky Blinders mnohem drzejší a volnější (ne však nevěrní) v přístupu zachycení dobové atmosféry. Tam, kde Boardwalk podkresluje dobovými jazzovými motivy Cola Portera, pouští tvůrci Blinderů White Stripes a Nicka Cavea. Mnohem více se tady hraje na cool efekt - párátka mezi zuby, brokáda v podpaží, pětice mužů v kabátech kráčející v zpomaleném záběru v kaluži, za nimi vybuchují ohně pece, takové věci. Vzhledem k tomu, že takový přístup v zásadě nijak neubližuje snahám tvůrců poctivě zachytit charakter doby, je to myslím to, v čem budou Peaky Blinders zábavnější (lepší) než na opačné straně Atlantiku točený Boardwalk Empire. Ve většině ostatních ohledů jsou si podle mého názoru seriály rovny a za viděnou rozhodně stojí oba. 90% ()
viděl jsem hodně opožděně první dva díly a musim říct že ačkoliv mám rád podobné střižené kousky,ne úplně mi to sedlo.První řadu se pokusím dokoukat,ale moc nálady na ní není...zatím 60% za soundtrack a Murphyho edit : po shlédnutí všech řad tam tu čtvrtou dám,nicméně pořád bude platit,že jsem čekal trošku víc...80% ()
Galerie (660)
Zajímavosti (70)
- V epizodě si zahrál menší roli slavný irský fotbalista Robbie Keane. (Punisher)
- V seriáli zaznejú piesne skupín ako Nick Cave and the Bad Seeds alebo White Stripes. (Wooke)
- Seriál se natáčel v Birminghamu, Bradfordu, Dudley, Leeds a Liverpoolu. Železniční scény se natáčely mezi Keighley a Damems. Vlakové soupravy zapůjčily železniční muzeum v Ingrow a organizace Lancashire and Yorkshire Railway Trust. (Maulincio)
Reklama