Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Nejstarší dějiny lidstva podle nejslavnější knihy všech dob. Velkolepé ztvárnění knihy Genesis od stvoření světa přes prvotní hřích Adama a Evy po patriarchu Abraháma... Rozkvět žánru historických a biblických eposů v 60. letech se příznačně na dlouhou dobu završil zfilmováním nejstarší části Bible. V hollywoodských studiích se tehdy začaly projevovat finanční problémy, protože výtěžek z distribuce v kinech často ani nedokázal pokrýt vysoké náklady na produkci těchto epických velkofilmů. Snímek Bible: Na počátku… byl sice původně koncipován jako první ze série filmů, které převypráví kompletní Starý zákon, na další pokračování už ale nedošlo. Ve spektakulárním snímku režiséra Johna Hustona se tak zhmotnily obrazy nejstarších příběhů z úvodní části knihy Genesis, která vypráví o stvoření světa a prvních lidech v podobě Adama a Evy, jejich prvotním hříchu a vyhnání z ráje. Pokračuje tragickým příběhem jejich nejstaršího syna Kaina, který zabije svého mladšího bratra Ábela. Následuje vyprávění o potopě světa a spravedlivém Noemovi, jemuž Bůh poručí, aby postavil archu na záchranu rodu a páru zvířat z každého druhu. Dále snímek zobrazuje známý příběh o Babylónské věži a zmatení jazyků. Na závěr přináší příběh patriarchy Abraháma, který je připraven obětovat Bohu dokonce i vlastního syna Izáka. V rolích významných biblických postav se zde objevily tehdejší přední herecké hvězdy jako Richard Harris, Stephen Boyd, Ava Gardnerová nebo Peter O’Toole. Pro zajímavost lze zmínit, že režisér John Huston ve filmu ztvárnil stavitele archy Noeho a zároveň v originálním znění propůjčil hlas samotnému Bohu. (Česká televize)

(více)

Recenze (46)

kinderman 

všechny recenze uživatele

Bůh není krutý, jak zde konstatuje jeden z uživatelů, Bůh je láska, proto už před stvořením připravil plán záchrany pro případ, kdyby člověk selhal (1. Petrova 1, 18- 20). Starý zákon je plný předobrazů ukazujících na Krista, ve filmu nejviditelněji působí symbol beránka. Toho měl podle nařízení obětovat Kain, aby Bůh jeho oběť přijal, toho jako zástupnou oběť poslal Bůh Abrahamovi, aby tento patriarcha plně pochopil plán spasení a kdo ve skutečnosti obětuje svého Syna. Potopa a zničení Sodomy pak demonstrují dovršení míry lidské zkaženosti, kdy Bůh musí zasáhnout. I v takovém případě však byla možnost záchrany- Noe stavěl archu 120 let a celou dobu mluvil o blížící se zkáze a potřebě pokání (1. Petrova 3, 20), v případě Sodomy byl Bůh ochoten při "smlouvání" s Abrahamem přistoupit i na deset spravedlivých. Otázka zní, kde se člověk nachází právě teď: je účasten na Božím spasení, nebo patří k posměvačům před archou? Soud nad sebou vynese nakonec každý sám. ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Podivně převyprávěná část biblické dějepravy, kterou jsem schopný přijmout jen jako "rodinný film" (v dobrém slova smyslu), protože v ní naprosto postrádám to, co nesmí v díle snažícím se celkově uchopit první kapitoly dějin světa, chybět, totiž: jednotnou ideu pozemského života, silnou, vitální osu, magneticky k sobě poutající pohyby kosmu i lidí, jejich snů i jejich děl, ale která může být interpretací (vyzdvihující pesimistické, nebo optimistické znaky) nejrůzněji vychýlena, deformována. Huston si hraje s příběhy, tu zesílí napětí expresivitou (patetickou, čili klidnou, nikoliv palčivou, čili vyvolávající otázky), tu odlehčí drama víry groteskou (při vstupu zvířecích párů do archy jsem se jen obával, aby si mezi sebou nezačaly povídat a vtipně glosovat situaci), ale jednotnou výpověď nepodává. Zůstává jen u vyprávění, ale na druhou stranu: i to má své kouzlo - a Huston vyprávět umí, což je nejpatrnější na Abrahamově příběhu (který je ve filmu také nejvíce psychologicky prokreslen a nejoriginálněji zkomponován). Poněkud paradoxně mi však intenzivnější spirituální zážitek zprostředkoval jeho film Heaven Knows, Mr. Allison než tyto stránky z dětské Bible. ()

Reklama

classic 

všechny recenze uživatele

...Zaslúži si to môj čiastočný obdiv, pretože renomovaný (“Poklad na Sierra Madre”) am. režisér John Huston filmovo zmapoval udalosti siahajúce hlboko pred narodením „Spasiteľa ľudstva a Božieho Syna” (Ježiša Krista), a to až do obdobia = Stvorenia sveta, Adama a Evy, Veľkej potopy, Babylonskej veži a cetera, čiže môžem túto historickú etapu zaradiť do „kategórie” - STARÉHO ZÁKONA (St. zmluva), s tým, že sa i p. režisér skvostne herecky zhostil biblickej postavy Noea + jeho epochálnej stavby (archy), v excelentnej pasáži, so samými zvieratami na paľube, s naprosto vyčerpávajúcim vizuálnym stvárnením, kde si najlepšiu časť z filmu, jednoducho „ukoristil” sám pre seba, skrátka - je totálne najlepšia a najstrhujúcejšia, trvá najdlhšie, kde aj budúca sekvencia s Georgeom C. Scottom (Abrahám), presiakajúca v druhej polovici, má taktiež dobrý spád a vyvrcholenie, no tomuto nesiaha ani po členky. _ Má to pozoruhodnú d.p. rímskeho mága Giuseppeho Rotunnoa (patrí medzi mojich obľúbencov, ktorí sa nestihli zmestiť do prestížneho rebríčka...), ale VÝPRAVA vytvára presne také fascinujúce scenérie, bez ktorých by sa to nikdy nezaobišlo ! Špičkový strihač Ralph Kemplen sa s tým nemazlil, a naservíroval nám 3 hodinovú exkurziu do ďalekej minulosti, ktorá má síce čo ponúknuť, ale mňa osobne viac fascinuje portrét Ježiša, ktorý sa objaví až potom... I napriek tomu, som rád, že som si pozrel „starú Bibliu” ... ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Doslovné až otrocké stvárnenie udalostí v Starom zákone, no s veľmi kvalitnou výpravou a výbornou hudbou. Niektoré pasáže mohli byť kratšie, určite najmä Noe, ktorého stvárnil režisér sám a neviem prečo mu lepilo jedno oko, ako keby mu tam vošla mucha. V každom prípade na dobu vydania silné dielo, ktoré by dnes už neprešlo. Predstavte si, že by dnes niekto natočil Adama a Evu ako belochov. Ajajaj, to by ale bolo od sójových latečkárov škrekotu. ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,CHÁPANIE BOHA NIE JE NAŠIM CHÁPANÍM. A ČO SA PRIHODÍ A AKO TO BUDE DOCIELENÉ, NIE JE V NAŠEJ MOCI POCHOPIŤ. LEN S PRÍSĽUBU TOHO, ČO SA MÁ STAŤ, MÔŽEME MAŤ ÚSPECH." __ Aj keď je film líčením niekoľkých príbehov zo Starého zákona, celku nemožno uprieť koncept . A to je nespornou výhodou tohoto diela. Zaujímavé je aj rozloženie oboch polovíc filmu. Prvá začína samozrejme stvorením sveta a končí príbehom o Neomovi a veľkej potope; je menej výpravná (čo sa dá pochopiť), miestami krásne naivná a dominantné slovo má rozprávač, do úst postáv sú kladené len jednoduché dialógy, poprípade citácie z Písma. Tu ma oslovilo predovšetkým zaujímavé načrtnutie postavy Satana v Raji. Druhá polovica sa začína trocha zbytočnou vsuvkou o Babylonskej veži a zvyšok príbehu sa zameriava na Abraháma. Práve tu sa nájde niekoľko hlboko prepracovaných myšlienok a fantastická scéna v zničenej Sodome. Z hereckých výkonov určite zaujme Richard Harris ako Kain a vynikajúci George C. Scott v úlohe Abraháma. (88. hodnotenie, 8. komentár k filmu) ()

Galerie (34)

Zajímavosti (23)

  • Hoci film získal iba jednu nomináciu na Oscara (za najlepšiu pôvodnú hudbu), získal štyri ceny Davida di Donatella (najlepšia produkcia, najlepšia zahraničná réžia, najlepšia kamera a najlepší produkčný dizajn). Ceny Davida di Donatella sú považované za taliansky ekvivalent amerických „Oscarov“. (Arsenal83)
  • Oba ázijské slony na Noemovej arche nemajú kly, čo znamená, že sú samice. Kly majú iba samce ázijských slonov. (Arsenal83)

Reklama

Reklama