Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Frank Galvin (Paul Newman) je právníkem potácejícím se v hluboké osobní i profesní krizi. Jeho specializací by údajně měly být žaloby o odškodné vůči nemocnicím a doktorům, kteří svým jednáním způsobili těžké zdravotní následky či dokonce smrt. Zatím však své zákazníky marně shání v pohřebních síních a své neúspěchy léčí alkoholem. Starý přítel a vzor Mickey Morrissey (Jack Warden) se ho snaží přimět k rozumnějšímu životnímu přístupu a sežene mu též po delší době první významnější případ. Frank má rázem pro co žít a odhodlaně se pouští do takřka beznadějného boje proti uznávané nemocnici, respektovaným doktorům a jejich týmu právníků v čele s velezkušeným Edwardem J. Concannonem (James Mason)... V hlavní roli se měl původně objevit Robert Redford, avšak nebyl spokojen s tím, že by si měl zahrát alkoholika. (Pohrobek)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (156)

Durix 

všechny recenze uživatele

Novohollywoodská nálepka 'Sidney Lumet' znamená střet charismatických antihrdinských sympaťáků s byrokratickými institucemi. Vyprávění je pak zakořeněno v dualismu pramenícím z rozporu mezi svébytně motivovanými jedinci a dogmaty řízenými společnostmi. Neviňátko Sonny a prostory brooklynské banky, Howard Bayle a nestoudnost zpravodajských praktik a nyní alkoholik Frank, zlovolná soudní moc a... alkoholik Frank. Podobně jako Psí odpoledne a Network, i Rozsudek nabízí pohled na výsledek axiologicko-deontického konfliktu obou entit, nicméně tak dělá daleko skromněji než jeho předchůdci. Frankův nejnebezpečnější nepřítel je totiž on sám a jeho jedinou zbraní je možnost vzchopit se.___ Z tohoto důvodu Lumet pracuje se žánrovým schématem soudního dramatu jakožto skeletem, jehož primární funkcí je udržet onu formální skládanku pohromadě. Pozadí v podobě soudní linie dominuje posílená subjektivita a existenciální tetelení ve stylu TAXI DRIVERA či ROZHOVORU; proces vyprávění nevyužívá komunkativnostní hry k dynamizování právnického souboje, neb zatajování informací je vázáno téměř výhradně na postavu Franka; osnova vyprávění se na místo řetězení zvratů a zodpovídání podurčených otázek týkajících se žaloby soustředí na vývojový vzorec Newmanovy postavy a centrem fabulovaných událostí je pouze minulost stále sympatičtějšího alkoholika.___ Vnitřní proměna Franka Galwina a její vnější ozvěny (sklenice whiskey měnící se v hrnek kávy, postupné shazování obleku coby kazajky, stále umírněnější herectví a nahrazení sevřenosti baru otevřenými prostory kanceláře) je k tomu všemu radost pozorovat, neb na rozdíl od cynictějších amerických filmů nabízí pozitivní rozuzlení. ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Stará dobrá scenáristická a herecká škola. V dnešnej dobe by bol možno tento námet rozomletý do momentálne ´´populárnych´´ tém, pričom by ale strácal na sile. Vďaka za to, že novodobá vlna podania filmov, trvá ( zatiaľ ) len pár rokov a v minulosti sa vedeli všetci bez rozdielu kochať skvelými filmovými produktmi. ()

Reklama

viperblade 

všechny recenze uživatele

Už začátek vás připraví na to, co příjde. Tento film totiž plyne neuvěřitelně pomalým, ale takovým kouzelným tempem. A možná vás překvapí, že v soudní síni se odehrává asi půlhodina, z těch dvou hodin. Ale pokud to člověk umí, tak proč ne. A pokud k tomu ještě má tak schopného herce, jakým byl Paul Newman, je úspěch téměř jistý. Právě za Paula zaokrouhluju směrem nahoru na pět hvězd. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Je to sice mastné i slané, ale taky od začátku zatraceně roztahaný. Paul hraje trosku, a daří se mu, Ramplingu bych vyrazil, ačkoliv její postava nakonec najde uplatnění. Tipoval jsem ale jiný směr vývoje, a to v okamžiku, než přiletí facka. Ono totiž kontrašpionáž taky funguje. Výborný dabing z Barrandova, dejte si pozor, patlalové z Primy potom stihli ještě dva zbytečné další. ()

Maq 

všechny recenze uživatele

Nevím proč, možná jsem ovlivněný faktem, že právo bylo kdysi moje profese, nicméně můj dojem z tohoto filmu je velmi mdlý. Je to hrozně naivní. --- Kdosi tady napsal, že to vypadá, že soudit se je největší americký koníček. Rád bych k tomu něco dodal. Anglosaské (a skandinávské) právo v zásadě připouští žalovat kohokoli za cokoli. Cítíte-li že vám někdo způsobil újmu, můžete to zkusit. Jako účastník procesu máte velkou míru svobody, jak soud/porotu přesvědčit o své pravdě. Logickým důsledkem je, že je to drahé a všichni lidé od práva se na tom dobře živí. --- Náš systém práva je jiný. Můžete žalovat jen takové újmy, které jsou popsány v zákoně, a jen vůči těm, u nichž to zákon připouští. Důsledkem toho je, že mnoho lidí se cítí něčím poškozeno, leč advokát jim musí říct: "Je mi líto, na to neexistuje žaloba." Nejlépe je proti takovým žalobám pochopitelně chráněn stát, protože - a to by měli lidé chápat - stát nedělá právo pro nás, ale pro sebe. Velmi často je to k vzteku, protože největším násilníkem a porušovatelem zákonů u nás je právě stát. --- Tolik na vysvětlenou, proč se u nás méně soudíme. Nemůžeme. Soudy smějí soudit jen to a tak, jak jim stát předepíše. ()

Galerie (51)

Zajímavosti (15)

  • Paul Newman si nechal kvůli roli trochu přerůst vlasy, aby jeho postava vypadala jako člověk, který je duchem nepřítomný a nedbá na to, jak vypadá. Kostýmér však zjistil, že Newmana nelze obléct tak, aby vypadal zanedbaně. Šaty mu vždy skvěle seděly. (Rocky62)

Související novinky

Pacino, Mortensen a Travolta v jednom filmu

Pacino, Mortensen a Travolta v jednom filmu

16.05.2023

Oznamování velkých projektů těsně před začátkem festivalu v Cannes pokračuje a po novince Rona Howarda tak dostáváme zprávy také o chystaném a poměrně unikátním filmu amerického režiséra a dramatika… (více)

Reklama

Reklama