Režie:
Simon LangtonScénář:
Andrew DaviesKamera:
John KenwayHudba:
Carl DavisHrají:
Jennifer Ehle, Colin Firth, Susannah Harker, Julia Sawalha, Alison Steadman, Benjamin Whitrow, Crispin Bonham-Carter, Polly Maberly, Lucy Briers (více)Epizody(6)
Obsahy(2)
Láska a nenávist k sobě mohou mít nečekaně blízko... Anglie, počátek 19. století. Ctihodný venkovský gentleman pan Bennet žije s rodinou v malebném Hertfordshiru a společně s prostomyslnou a přímočarou paní Bennetovou vychovává pět dcer. V rodině chybí mužský dědic, a proto by paní Bennetová ráda viděla své dcery co nejdříve pod čepcem. Když se na nedaleké panské sídlo Netherfield přistěhuje bohatý, mladý a svobodný pan Bingley, činorodá paní Bennetová neváhá a kuje železo, dokud je žhavé. A skutečně, zdá se, že nejstarší z dcer, půvabná Jane, mladíka zaujala a že zásnuby na sebe nedají dlouho čekat. Pana Bingleyho doprovází jeho přítel, bohatý a rovněž svobodný pan Darcy, který je ovšem považován za pyšného a nepříjemného člověka. Mezi druhorozenou dcerou Bennetových – bystrou a temperamentní Elizabeth – a panem Darcym vzniká zvláštní a rozporuplný vztah... Patrně nejznámější román anglické spisovatelky Jane Austenové (1775–1817) "Pýcha a předsudek" (1813) byl na filmové plátno poprvé převeden Robertem Z. Leonardem v roce 1940 s Laurencem Olivierem a Greer Garsonovou v hlavních rolích. Dočkal se i několika televizních zpracování a inspiroval nejen proslavený Deník Bridget Jonesové (2001), ale zejména romantický muzikál Moje velká indická svatba (2004). V roce 1995 se látky chopila britská veřejnoprávní BBC, v jejíž produkci podle scénáře Andrewa Daviese natočil režisér Simon Langton šestidílnou adaptaci v hlavních rolích s Colinem Firthem a Jennifer Ehleovou, která za své ztvárnění Elizabeth Bennetové získala prestižní cenu BAFTA. Tvůrci k románové předloze přistupovali s pokorou a úctou a vznikla tak velmi pietní adaptace, kterou lze již dnes směle označit slovem klasická. (Česká televize)
(více)Recenze (169)
Skvost. Možno je to tým, že práve takéto seriály majú pre mňa neuveriteľné čaro a možno je to naozaj výborná vec, ktorej sa nedajú uprieť kvality. To ma netrápi. Hlavne že som si to naozaj užívala. Krásnu angličtinu, dobovú atmosféru, kostýmy, hercov (krásne Lizzine oči a šarmantného Darcyho, krv mi pila neznesiteľne neznesiteľná tetka Bennet, sympatický stoik pán Bennet a milá a až príliš dobrá Jane Bennet), hudbu, prehnanú povinnú zdvorilosť, konverzácie a vlastne celý príbeh. Prvé štyri diely som si pozrela v rýchlom slede a mali na mňa najväčší účinok, aj tak každému, kto aspoň trochu pozná Austenovú musí dôjsť, ako sa to skončí, ale keď ja som to tým postavám tak priala. There there, indeed. (24.-25.5.2011) ()
Keira byla mnohem hezčí a živější Lizzie, Jennifer Ejhle :) připomíná portrét na starém porcelánu. Colin Firth je zase zajímavější Darcy než zádumčivý Matthew Macfayden. Mamka s taťkou jsou prima, ovšem Bingleyho jakékoli podobě bych bingla do hlavy kompletním vydáním Austenové, protože jeho naivita hraničí s lehkou mentální poruchou. Postavy jsou skoro bez výjimky nahastrošené do starých prostěradel a pokladů prababiččiny truhly, vyprávění je občas až příliš doslovné, ale dívá se na to hezky. A to v záplavě dramat, thrillerů a krimi někdy úplně stačí. ()
Drama série z dílny BBC je v mnoha ohledech věrnější duchu předlohy i době, do níž je zasazena, než novější americká adaptace. Filmu Joa Wrighta se nemůže rovnat ve smyslu budování dramatického oblouku a především režijním vedením. Je tu poměrně dost hluchých míst, kde se děj zastaví, aby se divák mohl dosytosti vynadívat na dobové kolektivní tance nebo kostýmy. Největší kámen úrazu představuje rutinní, mechanická střihová skladba (záběr - protizáběr, zejména frontální polo/detail), což vynikne zvláště v dialozích (a dialogových scén je samozřejmě většina). Naopak největší pozitivum představuje zachování mistrných austenovských dialogů, které brilatně pracují s podtextovou ironií nebo naopak obsahovou vyprázdněností květnatých frází, což činí ze sledování mimořádně soustředěnou podívanou. ()
Jeden ze seriálů, který je mou velkou srdeční záležitostí. Nejen, že se drželi téměř do písmene knižní předlohy, ale po herecké stránce byli pro mě Colin s Jennifer trefou do černého. Já jim to všechno do písmene baštila od začátku až do konce. Neskutečně jim to jako páru slušelo a tu chemii jsem cítila i přes ten monitor a proto mě vůbec nepřekvapilo, že jejich intenzivní a vášnivý vztah fungoval i nějaký čas mimo kameru v jejich soukromí. Zatím nejlepší adaptace románu od Jane Austen. ()
Fascinace Wrightovou filmovou prvotinou mě od opětovného přelouskání třísetstránkové předlohy přivedla až sem, ke klasice všech austenovských adaptací a modle vyznavaček kultu pana Darcyho. Srovnávat obě verze je podle mě naprosto mimo mísu, protože každá má svůj vlastní způsob interpretace knihy a tu dovedla k dokonalosti. BBC si zvolila cestu věrného ztvárnění, ne ale na úkor osobitosti. Jennifer Ehle jako Lizzie nemá chybu, Colin Firth u mě sice nevyvolal tytéž extatické stavy jako Matthew MacFadyen, ale to je z filmového hlediska zanedbatelný handicap a jinak zvládá všechny darcyovské atributy na jedničku. Dokonce i Bennetovic rodinka je přesně taková jaká má být, a tak mám pouze jednu poznámku: Co proboha všichni máte na té scéně u jezera? Jedna vykasaná košile a britské ostrovy se můžou zbláznit… ()
Galerie (53)
Photo © A&E Television Networks
Reklama