Režie:
Steven SpielbergScénář:
Richard MathesonKamera:
Jack A. MartaHudba:
Billy GoldenbergHrají:
Dennis Weaver, Jacqueline Scott, Eddie Firestone, Lou Frizzell, Gene Dynarski, Lucille Benson, Tim Herbert, Carey Loftin, Dale Van Sickel, Charles Seel (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Spielbergův film, který byl původně natočen pro televizi. V Evropě ho však uváděli v kinech. Obchodní cestující Mann jede po arizonské poušti na jednání se šéfem. Cesta probíhá poklidně do té doby, než se objeví cisterna řízená tajemným řidičem. Začne Manna vytlačovat ze silnice, chce ho dostat pod vlak, atd. Jaký má důvod? Spielberg natočil film s rozpočtem 350 000$ za dva týdny podle historky Richarda Mathesona z Playboye, který říkal že to sám zažil. (woody)
(více)Videa (1)
Recenze (394)
Skvelý žánrový film za minimum peňazí. Typický príklad pre filmové školy na prednášku budovanie napätia vo filme. Vodič je tu podobne neviditeľnou hrozbou, ako neskôr legendárny žralok Bruce. Scenár nie je ale nič extra a vyvrcholenie filmu ničím neprekvapí. Prepracovanejší scenár by ale bol iba na škodu veci, Spielberg sa iba zaúčal v onom zmienenom budovaní napätia. Toľko na jeho obhajobu, ak by tu niekomu chýbal priestor na hlbšie premýšlanie. ()
Kde: silnice arizonské pouště. Kdo: obchodní cestující v osobním voze vs. rezavá cisterna s motorem Kolocova tahače. Proč: to by mě taky zajímalo.. V budování napětí je Spielberg mistrem a zde si vystačí s minimem prostředků. Za volantem té cisterny seděl John Ryder, nicméně dravý styl jízdy ho připravil o řidičské oprávnění a byl tak donucen jezdit stopem. Ale to už je jiný příběh.. ()
Možná, že Duel pro něco takového není zrovna nejvýstižnější název (spíš Bitva o holý život nebo tak něco). Ale musím uznat, že je Duel až ohavně napínavý a dokonce i poměrně tajemný. Ačkoliv jsem celou dobu soucítila s řidičem červeného Plymoutha, stejně jsem fandila kamioňákovi (vždycky se budu hluboce klanět jeho řidičským schopnostem) a přála mu aby rozšrotoval tu červenou herku a jeho značku si přidal k těm ostatním. Já hraju na maso. ()
Duel se možná vysmívá neschopnosti muže střední třídy obstát tváří v tvář problémům a nějak je řešit, je při tom ale stejně nezajímavý jako jeho hlavní hrdina. Zápletka spočívá v setkání dvou mužů na silnici, přičemž jeden toho druhého provokuje - předjíždí, když mu ujede, tak na něj počká, občas do něj šťouchne. V závěru jej pak popadne amok a snaží se svého "soka" zabít. Nápad je to absurdní jako z nějakého béčkového hororu a odpovídá tomu i jeho realizace, která je plná nelogičností a podivných mezer. Spielberg samozřejmě nevysvětlí, co k tomu onoho agresivního řidiče vedlo, soustředí se pouze na dramatičnost... ehm, záběrů na za sebou jedoucí automobily podbarvené hudbou jako z Hitchcockova hororu. Osobně mi tedy pohled na jako sulc se třesoucího Ala Bundu nebo rozpadající se cisternu z 50. let, která i při 140 sedí jako přibitá (že by to byla předělaná Škoda 120?), adrenalin do žil nevhání. Jediným pamětihodným momentem je tak scéna s plačící stařenkou, jejímž zvířátkům ten zlý pán ublížil - jo, už tady Steven ukázal, co v něm je. ()
Spielbergův první celovečerní film je bravurní, místy skoro až nesnesitelně napínavý "silniční" thriller, který Mistr natočil za pár šupů, a i přesto, že se jedná původně pouze o tv snímek, se nakonec dostal i do kin - a tím se v podstatě rozjela neskutečná kariéra tohoto génia světové kinematografie. Jeho Duel je vlastně jen jedna velká honička, u které si ale ještě víc než oněch naháněcích scén vážím psychologicky skvěle vyhrocených a vygradovaných pasáží mezi nimi (Weaverovy vnitřní monology v motorestu a následná konfrontace s domnělým řidičem, uvízlý školní autobus). Učebnicový debut. 90 % ()
Galerie (68)
Photo © American Broadcasting Company (ABC)
Zajímavosti (31)
- Trofejních poznávacích značek na tahači Peterbilt je celkem osm. Jsou ze států Nevada, Wyoming, Idaho, New Mexico, Arizona, Montana (těchto šest je na předním nárazníku), California (pod předním nárazníkem a na přívěsu). Pokud budeme brát tu poslední jako patřící vozu, tak ta je WM 3227. (Robbi)
- V českom jazyku bol príbeh vydaný v zbierke poviedok s témou áut Smrt má kola, ktorú zostavil Peter Haining. Obsahuje i príbehy, podľa ktorých vznikli ďalšie filmy ako napríklad poviedka Stephena Kinga Kamióny, ktorá sa stala predlohou pre film Vzbura strojov alebo text Ibna Melchiora Jazdec, ktorý bol predlohou pre film Cesta gladiátorů 2000. (toi-toi)
- Při natáčení pádu kamiónu z útesu se porouchalo zařízení, které mělo náklaďák udržet v rovině, řidič proto zůstal do poslední chvíle v kabině a vyskočil před pádem. V záběru můžete vidět otevřené dveře. (HellFire)
Reklama