Reklama

Reklama

Sirotek: První oběť

  • USA Orphan: First Kill (více)
Trailer 1

Příběh zlovolné dívky Esther z hororu Sirotek dostává novou kapitolu. Vyšinutá žena Leena Klammer je pro dobro světa zavřená v ústavu pro duševně choré kdesi v Estonsku. Vysoce inteligentní, promiskuitní Leena je zlo v lidské podobě, trpí řadou psychických poruch a ve svých třiceti letech vypadá jako dítě. Jednoho dne se jí brilantním způsobem povede z blázince utéct a rozhodne se naplnit svůj neméně perfektní plán. Vydává se do Ameriky, kde se vydává za ztracené dítě Esther ze zámožné rodiny. To se jí podaří, ale její zmanipulovaný a vysoce spokojený život obyčejného děvčete se nečekaně zvrtne. Esther je následně vhozena do nervy drásajícího souboje se svou novou matkou, která je připravená udělat cokoliv a svou rodinu před vražedným dítětem ochránit. (Bontonfilm)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (204)

kingik 

všechny recenze uživatele

Leena neboli Esther, dospělá žena v dětském těle, je znovu zpět na hororové scéně! Její další štace je vlastně její první, neboť se jedná o prequel předchozího filmu. Její vražedné trampoty začínají v Estonsku, konkrétně v psychiatrické léčebně, odkud se ale po jejím útěku rázem přesuneme do nové rodiny v USA, která už nějaký čas postrádá svoji nejmladší členku. Esther využije své vnějškové podoby s pohřešovanou holčičkou a vloudí se do přízně trojčlenné rodiny, ovšem to ještě ani zdaleka netuší, jak se celé rodinné štěstí rázem od ní brzy odvrátí. Isabelle Fuhrman zřejmě navždy zůstane v myslích a očích diváků vražednou sirotou zaraženou ve vývoji. No, když se zeptáte na jméno této herečky a na nějaké její účinkování ve filmu, tak nebude moc těch, kteří s určitostí budou vědět, o koho se jedná. V rámci její kariéry byl návrat po letech k postavě, která ji proslavila, tedy dobrým krokem i tahem. Tvůrčí tým doznal podstatných změn. Scénář nově dodal David Coggeshall, pro něhož to byla doposud nejambicióznější zakázka. Režisérský post zaujal hororový specialista William Brent Bell. A distributor tentokrát neotálel a film poslal i do českých kin. Předchozí film měl lepšího režiséra Jaume Collet Serru, jehož výsadou jsou vytříbené obrazové kompozice. Nutně to ale neznamená, že Bell je ve všem horší. Je režijně jiný, pochopitelně, dodržuje však důstojně nastavená kritéria prvního filmu, přičemž má v rukou trumf v podobě zásadního zvratu uprostřed filmu, který rozpoutá i charakterové rozčlenění členů nové rodiny, do té doby velmi fádně vystavěné. Jestli vám chyběla Julia Stiles, můžete s ní oslavit její comeback, potažmo návrat k zapamatovatelné roli. Prequel vládne zdárným průběhem, má náboj a nějaká ta krevní konzerva také vyprázdní svůj obsah na scéně. Jen ta finální část nebyla úchvatná. Diváci znalí předchozího dějství si dokáží spočítat vývoj finálního střetu, dokonce převažoval nemilý fakt, že finále není ničím výjimečné a kreativní. Nadále ovšem platí, že vražedné choutky vražednici Esther neskonale sluší a její případné další vražedné výlety do nových rodin můžou ještě v budoucnu zvednout její vražedný sexappeal. 8/10 ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

S existenci nového Sirotka je to tak trochu složité. Znalci původního solidního Sirotka od Jaume Colleta-Serrru mají problém nejen v tom, že již při prvním sledování zaznamenali stěžejní zvrat, ale samotný původní Sirotek jim dal jasné odpovědi, jak skončí právě avizovaný prequel Sirotka. Pokud nového Sirotka uvidí znalci nepolíbení originálem, háček je naopak v tom, že již úvodní synopse či trailery jasně naznačí to v čem spočíval největší zvrat původního Sirotka. Pro Jauma Colleta-Serru nicméně první Sirotek zajistil slušnou hollywoodskou kariéru (NON-STOP, Expedice: Džungle, chystaný Black Adam), prequelu Sirotka se poté místo něj chopil William Brent Bell, který je zodpovědný za dvojicí filmů The Boy. Návrat Esther tak velké naděje nevzbuzoval, i proto vlastně výsledek není tak smutný. Tenhle návrat si přesto svou existenci obhájit dvakrát nedokáže.   Od původního Sirotka z roku 2009 sice utekla víc než dekáda a Isabelel Fuhrman už dávno není 11-leté děvče, Isabelle Fuhrman je přesto zpátky. I díky trocha toho digitálního pudru, optickým efektům dětským kaskadérkám. Snaha poté možná byla v tom, aby Isabelle Fuhrman jako z oka vypadla sobě samé z původního filmu, i přes očividnou snahu ovšem Fuhrman vypadá nevyhnutelně starší a především je poznat, že jí v záběru zrovna někdo zaskakuje. Minimálně ovšem pořád dokáže výkon Fuhrman vyvolat husinu, přesto to celé působí dojmem, že si měl někdo komerční potenciál případného navázání na původního Sirotka uvědomit mnohem dříve.   Už původní Sirotek přitom dokázal naznačit, že by o pozadí Leny Klammer šlo natočit solidní nepříjemný psychologický horor. Tento prequel ovšem jen do jisté míry naplňuje formuli původního filmu, kdy se ovšem ukazuje, že měl Collet-Serra svého času mnohem lepší práci s atmosférou, audiovizuálním pojetím i hereckými výkony. V uchopení Bella moc nefunguje atmosféra, audiovizuál působí lacině a Julia Stiles toho - na rozdíl od Very Farmigy z původního filmu - nemá tolik co hrát. Ze Sirotka: První oběti tak vůbec nejde pocit, že se k ní někdo vrátil, protože v prozkoumání titulní záporačky viděl ještě nějaký potenciál. Vypadá to jako laciný pokus navázat na něco, co kdysi fungovalo pouze proto, že návraty k hororovým sériím jsou v posledních letech k módě. Což nutně neznamená, že jsou všechny šik.   Potěší fakt, že se další Sirotek alespoň částečně vydává vlastní cestou, přesto to celé vlastně dvakrát tolik nefunguje. Celé se to vydává velmi očekávaným směrem, jeden zvrat nepůsobí tak silně jako v originálním filmu a po závěru je alespoň snadné vydechnout, začít žít v tom, že žije pouze jeden Sirotek z roku 2009 a říkat si, že na další žádné navázání již nedojde. A pak se objeví informace, že se nejen jedná o třetím dílu, ale mohlo by dojít i na několik dalších filmů. Tady je i srovnávání s kopáním do mrtvoly příliš mírné.   Film, který vyvolává nesrovnalosti vůči originálnímu filmu a především dokazuje, že některé hororové filmy by měli skončit bez jakýchkoliv navázání. Původní Sirotek Jaume Colleta-Serry dodnes funguje jako solidní mrazivý horor, existence První oběti (kdy navíc podtitul tak trochu nedává smysl) je ovšem víceméně omyl..... () (méně) (více)

Reklama

ricci.s 

všechny recenze uživatele

Do poslednej chvíle som rozmýšľal, či mi ten kinozážitok za to stojí, ale tak keď už som vyhodil minulý týždeň peniaze za takú pičovinu ako Arthur, malédiction, tak som vedel, že horšie to byť určite nemôže. A napokon som sa prekvapivo bavil. Porovnávať to s prvou časťou nemá zmysel – tú totiž považujem za jeden z najlepších psychologických hororov všetkých čias. V „dvojke“ ubudlo napätie, pribudlo logických dier, ale aj humoru. Až mi bolo tej Esterky ľúto, namaskovať sa dokáže dokonale, ale zubnú protézu si poriadne upevniť nevie, takže jej to sem tam vyletí a je z toho odrazu komédia. Twist v polovici filmu nebudem chváliť ani kritizovať, proste sa tak rozhodli, a ja to beriem. Vlastne aj chápem, pretože bolo jasné, že v závere sa prekvapenia nedožijeme. Napriek všetkým nedostatkom mi našťastie Esther ako psychopatka a záporáčka stále príde dostatočne zaujímavá. Horor roka z toho nebude, ale ani prepadák, a kto nič nečaká, bude spokojný. ()

Ryuuhei 

všechny recenze uživatele

Říkal jsem si, s čím může tento prequel přijít. Pravdu už známe, půjde tak o prvoplánové dojení tématu? Vůbec ne! Role se zde obrací a ze záporačky je psychopatická protagonistka, která musí čelit nečekanému zvratu událostí hatícímu její původní plány. Závěr se díky „pokračování“ dal očekávat, ale i tak snímek naservíroval skvělé napětí a atmosféru, která by se sem tam dala krájet. Nakonec jsem s filmem velice spokojen, pořád jde o vysoce nadprůměrný horor, který své téma pojímá dobře a hlavně jinak. ()

kajas 

všechny recenze uživatele

K mému zklamání patří prequel mého oblíbeného hororu bohužel do škatulky naprosto zbytečných filmů parazitujících na úspěchu původního snímku. Isabelle Fuhrman se sice vrátila do titulní role, která ji proslavila, ale logicky už jí v 25 letech malé dítě věří málokdo (a nepomůže ani makeup a počítačové omlazování). Ostatní herci, snad až na Juliu Styles, nepředvádějí nic světoborného, a ačkoli scénář opět nabídne jeden zajímavý zvrat, nic to nemění na faktu, že ději chybí jakékoli napětí a divák nemá jediný důvod fandit "kladným" postavám. Těžká bída. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (9)

  • Aby se Isabelle Fuhrman co nejvíce podobala Esther z předchozího Sirotka (2009), pokusili se jí tvůrci „omladit“ kombinací make-upu, souborem triků a prací s hloubkovou kamerou. Navíc měl štáb k dispozici dvě malé dublérky. (Robbi)
  • Začátek filmu se odehrává v Estonsku v psychiatrickém ústavu v roce 2007, pak krátce v Rusku a zbytek v nejmenované vesnici v Connecticutu na východě USA. (noelcoward73)

Související novinky

Srpen se ponese v duchu velkých premiér

Srpen se ponese v duchu velkých premiér

01.08.2022

Měli jste pocit, že letošní léto bylo, alespoň co se nabídky v kinech a na streamovacích službách týče, doposud poněkud chudé? Pak vás nejspíš potěší zpráva, že srpen v tomhle směru ledacos napraví.… (více)

Reklama

Reklama