Biografie
„Vždycky jsem miloval, miluju a budu milovat akci. Dobrá akce je v mých očích lepší než jídlo, lepší než sex, lepší než cokoliv. Srdce se mi rozbuší jen když na ni pomyslím. Pamatuju si každý detail každé dobré akční scény, co jsem kdy viděl v kině. Ve filmu neexistuje lepší moment než když se hrdina na všechno vykašle a začne nakopávat zadky.“
„Kdo odejde dřív než skončím, toho nakopu do prdele,“ řekl s úsměvem Kurt Wimmer studentům University of Texas v Austinu, když ji v roce 2005 navštívil, aby tu promítl trailer na svůj nový film ULTRAVIOLET. Když se ho později při debatě studenti ptali, co je na práci režiséra nejtěžší, odpověděl jim otázkou: „Kolik z vás si cení svou duši?“ Pouze čtyři studenti nezvedli ruce. A těm usmívající se Wimmer s otevřeností sobě vlastní vzápětí řekl: „Tak vy čtyři byste mohli být režiséři.“
Americký scenárista a režisér vystudoval dějiny umění na South Florida University a následně se přestěhoval do Los Angeles, kde se dvanáct let živil psaním scénářů. Od akčních a hororových béček jako DOUBLE TROUBLE s dvojčaty Paulovými nebo VLCI se dostal ke spolupráci na áčkových thrillerech jako Levinsonova KOULE („Byl jsem jen jedním z mnoha scenáristů, co na tom scénáři dělali a z mé verze do filmu prakticky vůbec nic nedali“), McTiernanova AFÉRA THOMASE CROWNA nebo Donaldsonův TEST.
„Jakou zásadní zkušenost jsem udělal jako začínající režisér? Vyhodili mě z prvního filmu, co jsem režíroval!“
V roce 1995 roztočil podle vlastního scénáře svůj režijní debut, béčkový akční film GRÁZL s populárním ex-fotbalistou Brianem Bosworthem, ale v průběhu natáčení byl vyhozen a film za něj dokončil někdo jiný („Nepochopil jsem totiž, že po mě nechtějí dobrej film, ale spotřební videobéčko.“). Za svůj režijní debut proto opakovaně uvádí akční sci-fi EQUILIBRIUM (2002), béčkový mix Bradburyho 451° Fahrenheita a Matrixu, který nazývá svým splněným dávným snem a asi tím nejčistším filmem, jaký byl a kdy bude schopen natočit.
Dvacetimilionová dystopie o totalitním světě budoucnosti odlidštěném emoce potlačující drogou Prozium (kombinace názvů tišících léků Prozac a Valium), sice nabídla na béčko celkem slušný příběh, impozantní vizuál a stylové přestřelky (pro které režisér vyvinul na svém dvorku vlastní bojový styl Gun Kata), ale jelikož se zaplatila už z prodeje do zahraničí, Miramax jí doma nasadil jen v omezeném počtu kin. „Tehdy mi to lámalo srdce, ale nezahořkl jsem. EQUILIBRIUM splnilo svůj účel – mohl jsem si natočit další film.“
„Střílení v Columbine mělo obrovský vliv na filmový průmysl. Dneska už nemůžete jen tak nacpat do traileru střelné zbraně. V traileru na Sin City jsem jich napočítal 23, ale nestřílelo se tam z nich.“
Tím byla v roce 2006 další akční sci-fárna ULTRAVIOLET s Millou Jovovich v titulní roli. Wimmer opět vsadil na motiv vzpoury a boje jedince proti totalitní společnosti ve světě budoucnosti, na okázalý, přefiltrovaný a přetrikovaný vizuál (který ale poněkud dojel na podfinancovaný třicetimilionový rozpočet) a na hromadu režijních nápadů, které nemusely být všechny nutně jeho. A opět se srazil s producenty, kteří jeho výtvor kompletně přestříhali a ani tentokrát z filmu nebyl žádný kasovní trhák, konkrétně u nás šel rovnou na DVD.
Co je ale nejhorší, narozdíl od na internetu rychle zkultovnělého EQUILIBRIA nebyli tentokrát z Wimmerova nového filmu nijak nadšení ani diváci. Nicméně ani aktuální neúspěch ani neustálý boj s producenty Wimmer nevzdává, což je u béčkového akčního režiséra s takovým nadšením a tak výrazným rukopisem zatraceně dobře, protože něčím si čas zbývající do nového filmu Michaela Baye krátit musíme. Jak říká sám Wimmer: „Jako režisér jste vinný, dokud vám nedokážou nevinu. Když nejste silní, je po vás.“
Související novinky
Ctihodný občan se vrátí
Thriller Ctihodný občan z roku 2009 se loni v prosinci stal třetím nejsledovanějším filmem na Netflixu za čerstvě vydaným blockbusterem Red Notice a dramatem se Sandrou Bullock (Nebezpečná rychlost)… (více)
David Ayer natočí akčňák se Stathamem
Poslední snímky režiséra Davida Ayera (Drsný časy, Králové ulice) nebyly přijímány vůbec dobře. Sypat se to začalo už Sabotáží z roku 2014, následovala komiksárna od DC Sebevražedný oddíl, který se… (více)
Všichni chtějí Arnolda
Někteří přímo, druzí ho touží pouze remakovat. K těm prvním patří Robert Rodriguez, který prý předělávky nesnáší ještě víc než... než všichni ostatní, a jeho Predators pro studio 20th Century Fox by… (více)
Darabont a další oběť systému
Frank je má očividně rád. Prosté občany, kteří neudělali nic špatného, ale justiční systém si s nimi přesto důkladně vytřel... ehm, podrážky. Postava, kterou si v jeho psychologickém thrilleru Law… (více)
Scenárista
Filmy | |
---|---|
2024 |
Včelař |
2023 |
Expend4bles: Postr4datelní |
2021 |
Zmetci |
2020 |
Children of the Corn |
Kletba |
|
2015 |
Bod zlomu |
2012 |
Total Recall |
2010 |
Saltová |
2009 |
Ctihodný občan |
2008 |
Street Kings |
2006 |
Ultraviolet |
2003 |
Test |
2002 |
Equilibrium |
1999 |
Aféra Thomase Crowna |
1998 |
Koule |
1994 |
Relativní strach |
1993 |
Soused |
1992 |
Dvojitý úder |
Režisér
Filmy | |
---|---|
2020 |
Children of the Corn |
2006 |
Ultraviolet |
2002 |
Equilibrium |
1996 |
Grázl |
Herec
Filmy | |
---|---|
2006 |
Ultraviolet |
2002 |
Equilibrium |
Dokumentární | |
---|---|
2002 |
Filmové žánry (seriál) |
Producent
Kameraman
Seriály | |
---|---|
1978 |
Guglhupf |
Účinkující
Pořady | |
---|---|
2020 |
Paltrocast with Darren Paltrowitz |
Související novinky
Ctihodný občan se vrátí
Thriller Ctihodný občan z roku 2009 se loni v prosinci stal třetím nejsledovanějším filmem na Netflixu za čerstvě vydaným blockbusterem Red Notice a dramatem se Sandrou Bullock (Nebezpečná rychlost)… (více)
David Ayer natočí akčňák se Stathamem
Poslední snímky režiséra Davida Ayera (Drsný časy, Králové ulice) nebyly přijímány vůbec dobře. Sypat se to začalo už Sabotáží z roku 2014, následovala komiksárna od DC Sebevražedný oddíl, který se… (více)
Všichni chtějí Arnolda
Někteří přímo, druzí ho touží pouze remakovat. K těm prvním patří Robert Rodriguez, který prý předělávky nesnáší ještě víc než... než všichni ostatní, a jeho Predators pro studio 20th Century Fox by… (více)
Darabont a další oběť systému
Frank je má očividně rád. Prosté občany, kteří neudělali nic špatného, ale justiční systém si s nimi přesto důkladně vytřel... ehm, podrážky. Postava, kterou si v jeho psychologickém thrilleru Law… (více)
Fanklub
(45)- arcy666 režisér
- GaLaXy17 režisér
- QuentinVetinari režisér
- faktor_xx režisér
- corran režisér
- PokerStars režisér
- CisarMila režisér
- bad_key režisér
- Makita84 režisér
- parradoxx režisér
- jitrocel režisér
- japsa režisér
- Mike_BossO režisér
- spirit. scenárista
- finlay režisér
- torn666 scenárista
- mr.sonny režisér
- Doopleanger scenárista
- erikubicov režisér
- Igoriuss režisér