Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Akční
  • Komedie
  • Drama
  • Dokumentární
  • Animovaný

Poslední recenze (219)

plakát

Planeta opic (1968) 

Planeta opic je na povrchu už zestárlé sci-fi, které svými tehdejšími kostýmy je lehce pro smích, na druhou stranu to je také promyšlený film, který počáteční výsměch sklízí ze stolu a konečný zvrat vysvětluje vše. Během prvních deseti minut jsem byl filmu otevřený, bohužel však jsem se nemohl ubránit dojmu, že je to všechno až moc hloupé. Lidé putují vesmírem a někde v roce 3000 dorazí na planetu podobné Zemi. Tato planeta je posetá pouštěmi, lesy, džunglemi či vodními plochami, stejně jako Země, plus tu je dýchatelná atmosféra. Na této planetě však žijí mluvící opic, které se projíždějí na koních, mluví anglicky a používají střelné zbraně silně se podobajícím těm lidským. Celé toto sledování tohoto světa je prostě přitroublé, ale nezkušený divák, jako já, to sleduje a hledá v tom to, co film dělá tak ikonickým. Ono, tím, že je film tak starý, tak jsem si při něm jenom říkal, že je to starý film, měli malý rozpočet, a proto si nedovolili prořídit něco futuristického či něco, co by se od té lidské společnosti trochu lišilo. Naprosto jsem ignoroval tyto dílčí detaily v domnění, že to tehdy kvůli penězům a tehdejší době nešlo, a proto to vypadá tak hloupé. Jenže ono to všechno bylo úmyslné a já si uvědomil, jaký idiot jsem byl, že jsem si to všechno neuvědomil. Doslova a do písmene do očí bijící vysvětlení všeho je přesto tak neviditelné. V průběhu sledování filmu jsem měl pocit, že je to poměrně dobré sci-fi a že v té době bylo daleko lepší, prostě už zestárlo. Jenomže jak přišel zvrat, tak veškeré námitky, které jsem k filmu ve spojitosti s worldbuildingem a idejí, že lidé v budoucnosti bojují na jiné planetě s opicemi, měl, tak byly pryč. Neříkám, že je to dokonalé sci-fi, přece jen mu drtivou kritiku odpustíte až s příchodem zvratu, což je na jednu stranu dobře, ale i lehce chyba. Film se drží lepšího průměru a každou minutou se to zlepšuje, bohužel však divák sleduje poměrně dobrý film a až na konci tento film vyskočí o level víš, a divák si uvědomí, že to špatný film není. Sice tu vychvaluji pouze a jen zvrat, který všechno zachránil, ale on i ten příběh filmu není k zahození´. Ano, může se to zdát všechno už moc staré a k smíchu, ale třeba scéna ze soudní síně patří mezi nejlepší části filmu. Člověk tu nemá žádné práva a vše, co řekne, je otočeno proti němu, což můžeme trošku vidět i dnes. Jednotlivé dialogy, kde už jde do tuhého a řeší se tu osud našeho hrdiny, tak jsou zajímavé, ale vše vyvrcholí až ten dokonalý zvrat, který film povyšuje. Děj je sám o sobě celkem dobrý potažmo i dialogy, ale vše stojí na tom zvratu, který, jak říkám, vše vyzdvihuje a bez něj by to byl pouze celkem dobrý film. Na druhou stranu příběh je konzistentní a dokáže stát sám o sobě, akorát ten zvrat tomu dává to, co příběh zpětně nakopne. Přesuneme se k hereckým výkonům, kde asi jediná chvála pochopitelně půjde Charletonovi Hestovi, který tu dokázal předvést beznadějného a agresivního člověka, který se z planety za každou cenu musí dostat. Z technické stránky se vrhneme na výpravu, kde musím tvůrce pochválit za občasně pěkné scenérie. Kamera tu je místy kvalitní a zaujme. To samé platí i o hudbě s tou výjimkou, že je po celou dobu velmi dobrá a ne jen výjimečně. Chvála musí jít i maskám, kde se maskéři opravdu vyřádili a toho Oscara si zasloužili. Vím, dnes už tyt masky vypadají směšně, zvlášť když by se dnes použilo cgi, které by vykouzlilo daleko lepší výsledek. Jenže tenkrát bylo cgi v plenkách a maskéři tuto pozici zastávali místo nich. Na tu dobu se jedná o opravdu kvalitní práci maskérů, kterou chválím. Celkově se jedná o ikonické sci-fi, které se v průběhu reflektuje, jako „jen“ dobré sci-fi, které však s příchodem zvratu vše objasňuje a většina mé kritika šla s tímto zvratem pryč. Btw se podle mého názoru jedná o jeden z nejlepších filmových zvratů historie. Známka: 8/10

plakát

Fallout (2024) (seriál) 

Přichází další herní adaptace ve formě seriálu. K většině těmto herním adaptacím nemám ten fanouškovskej vztah, což jim ode mne celkem dost ubírá na hodnocení. Například The Last of Us jsem si užil, ale chybělo mi, že nejsem fanouškem hry. Teď však tu máme Fallout, jednu z mých nejoblíbenějších herních sérií, legendu mezi postapokalyptickými herními světy. S Falloutem jsem měl velkou obavu, jak to tvůrci pojmou, protože Fallout má takový charakter, že je velmi těžké jej celý obsáhnout a zachytit vše, co dělá Fallout Falloutem. Byla také výzva v tom, jak seriál vyprávět, kdo bude také hlavní aktér atd. Dále také, jestli bude seriál adaptovat nějaký díl, nebo bude stát mimo. Tyto všechny otázky mi běžely hlavou, když jsem o Falloutu slyšel. Z celého seriálu jsem měl velký strach, jestli se potencionál naplní. Recenze však seriál chválili, což mě lehce uklidnilo k tomu, abych se na něj podíval. Myslím si však to, že je seriál trošku nadhodnocený. I když jsem velký fanouškem Falloutu, tak jsem si u většiny epizod říkal, že by to chtělo o trochu víc. Jednotlivé epizody jsou kvalitní, zábavné, ale vždy tomu chyběla špetka něčeho navíc. Jinak celý koncept, kde sledujeme čtyři příběhy, které jsou nezávisle propletené, tak funguje. Každá z těchto postav vráží do seriálu jiný a zajímavý příběh. Max nás nechá nehlédnout do Bratrstva oceli, u Ghoula sledujeme stylovou westernovku osamělého jezdce, s Lucy zas sledujeme naprostého nováčka putujícího Pustinou a čtvrtý příběh je z Vaultu 33, kde zas sledujme z počátku dokonalý svět obyvatelstva tohoto bunkru. Obsahu je tu spousta a tvůrci zatím jenom uždíbli kousek tohoto obrovského potencionálu. Co tvůrci udělali dobře, tak bylo to, že seriál neadaptuje žádný díl, ale stojí ve stejném světě, ve stejné době, ale nic čistě neadaptuje, což jim dalo větší volnost a nemuseli tolik dbát na fanouškovské představy. Příběh jako takový je dobrý, povedl se jim a zvolili si asi tu nejlepší cestu k vytvoření několika sezónového seriálu, který ani zdaleka nevyčerpal svůj potenciál. To nejlepší na seriálu asi je to, že po zhlédnutí vám už ten růžový svět, ty kýčové předměty spojené s Vault-Tec nebudou připadat tak uhozené a vlastně naprosto otočí charakter tohoto světa. Ta růžová představa o žití v dokonalém Vaultu tak růžová zas tak není, jak to po celou dobu vypadalo. Přesunu se k postavám, kde každá silně zaujme. Poslední dobou je trend, že se tvůrci snaží kvůli genderové vyrovnanosti obsazovat do hlavních rolí ženy. Tady jsem měl k tomu pádné obavy, že to nebude fungovat, protože všichni víme, jak to poslední dobou s tímto nuceným obsazování žen do rolí vypadá. Tady to však tvůrci nezvorali. Lucy tu charakter má, je prokreslená a baví na maximum. To však platí i o všech hlavních postavách, mají prokreslenou minulost, jasně daný charakter, který se opracovává s příchodem událostí a jsou zajímaví. K příběhu ještě dodám, že velmi pomáhají i jednotlivé flashbacky, kterými nás Cooper provází a postupem dovysvětluje a uvádí nás do toho, proč a jak se to stalo. Z hereckých výkonů tu zmíním hlavní tři aktéry, kteří odvedli skvělý výkon. První je Ella Purbeklová, která tu neměla roli nějaké drsňačky, zato křehké, nezkušené, mírumilovné dobrodružky, pro kterou je realita světa cizí. Ella tuto roli zvládla s přehledem a těším se na to, až jí v příští sérii uvidím. Koho dalšího rád uvidím, tak je Aaron Moten, který v roli rytíře Bratrstva také zaujmul a jde vidět, že Moten hrát umí. No a posledním důležitým tu byl i Walton Goggins, kterému role kovbojského Ghoula sedla jako ulita a je jednomyslně také díky jeho hereckému výkonu nezapomenutelnou postavou. Z technické stránky tu samozřejmě musím pochválit hudbu, bez které by to nebyl Fallout. Dále vypíchnu výpravu, masky a kostýmy, které se tu vyřádili, jak na zničeném fallouťáckém světě, tak i na jednotlivých postavách. Jednotlivé cgi tu není dokonalé, ale očekával jsem ho daleko horší, na druhou stranu se za něj animátoři a grafici stydět nemusí. Co bych přihodil k záporům seriálu, tak mi přišlo, že si tu k sobě postavy vždy náhodně našli cestu, kam už mířili, tam vždy dorazili. Dále, jak už jsem říkal, tak mi chybělo, aby jednotlivé epizody byly dotažené, ať už to bylo příběhově, nebo nevodit více emocí či napínavosti, vždy tomu něco málo prostě chybělo. Celkově se jedná o povedenou herní adaptaci, která snad nic silně nepokazila a má před sebou bohatou seriálovou budoucnost. Výhoda je, že i obyčejnému divákovy by se mohl tento seriál líbit, protože to čistě fanouškovský seriál není, navzdory tomu, že má téměř vše, co fanoušek chce. Známka: 8/10

plakát

Uteč (2017) 

Režijní debut Jordana Peeleho přináší do hororového žánru zase něco svěžího a nekonvenčního, co jsme ještě neviděli. Dnes je Jordan Peele známý tvůrce, který si do svých filmů převážně obsazuje černé herce. A toto byl film, který nakopl jeho kariéru režiséra. Jedná se o kvalitně zpracovaný a nekonvenční horor, který šťouchá i nějakou tou kritikou. Chtěl jsem napsat, jak je zápletka jednoduchá, ale ona zrovna jednoduchá zas tak není. film má propracovaný scénář, detaily budují zeď pro konečný zvrat, který naprosto šokuje. Začnu právě s tím zvratem, který je příručkou toho, jak se mají zvraty dělat. Vše, co vidíme, veškeré detaily napovídají k vysvětlení celého příběhu, ale přesto je zvrat i tak šokující a perfektně vymyšlený. I když si film zkouknete několikrát, tak pokaždé dojdete k názoru, že je ten zvrat povedený, protože vše do sebe zapadá a dává smysl. I po několikáté má film silný účinek, a i když už se po opětovném sledování nedá čistokrevně spoléhat na kvality zvratu, protože víte, jak to dopadne, tak přesto vše funguje na jedničku a jedná se pořádně propracovaný a chytrý horor. Peele je již znám svým obsazováním černých herců do svých filmu a pokaždé si neodpustí nějakou tu kritiku. Tady nám připomíná staré časy, kdy byli černí otroky, na druhou stranu je příležitostně i vyzvedává, což místy vypadá komicky, ale filmu to sluší. Jednotlivé dialogy jsou mistrně zvládnuté, dokáží posouvat děj, ale zároveň se zastavovat a rozebírat detaily, které dokáže Peele barvitě vyjádřit. Sice nechci nijak spoilerovat, ale dotknu se lehce kritiky. Ta se týká zvratu, kde můžeme vidět, že Chrisova přítelkyně Rose, která po celou dobu vztahu s Chrisem naprosto tají její úmysly, což je v realitě trošku mimo, to by ani agent nevydržel. Ale tohle je jen menší poznámka, jinak tohle hraje zvratu do karet a myslím si, že předtím než se k tomuto zvratu s odhalení Rose schylovalo, tak nikdo z vás neměl pomyšlení na tuto možnost, nebo ano? Scénář je jako celek špičkový, a to jak na poli dialogů či prokreslení postav, tak i dějově se tu bavíme o filmu, který s přehledem toho Oscara za scénář dostal. Z hereckých výkonů tu nemám kritiku k nikomu. Odpustím si chválu k vedlejším postavám, jako byli rodinní členové, Chrisův kámoš či Chrisova přítelkyně. Především tu pochválím Daniela Kuluuyau, který v každém svém filmu odvádí strhující výkon a tady tomu není výjimkou. Vůbec se nedivím, že za tento výkon toho Oscara dostal. Z technické stránky se tu bavíme o kvalitní filmařině. Jednotlivé lekačky a napínavé scény se tu zdají všední a nijak zvláštní, ale opak je pravdou. Lekačky, i když je člověk čeká, tak jsou díky skvělé kameře, střihu a zvuku opravdu efektivní. Nejedná se o lekačky, že bych vyletěl ze sedačky, to ne, spíše to jsou takové, u kterých se duševně leknete. Zase to ale není horor, který by stál výhradně na těchto lekačkách a strašení. Film si spíše jen doplňuje prostor těmito lekačkami. Většinu pozornosti soustředí na budování atmosféry a paranoi. Ostatně pak kamera zabírá přesně pod tím úhlem, aby záběr měl co nejlepší sdělení. S kamerou hraje druhé housle i nasvícení, které i v temných scénách přesně takové, jaké má být. Další zmíněnou techničností je zvuk, který tu také má své místo a to jednak v lekačkách, tak i třeba v detailech, jako je hlazení lžičky po hrníčku. Hudební doprovod tu je také povedený a celkem i nekonvenčně sladěný. Máme tu houslové skřípání, ale také relaxační a omamující hudbu, která dané momenty opravdu vyzdvihuje. Celkově se jedná pro Peeleho o úspěšný vstup do režisérské kariéry, a to díky nekonvenčnímu hororu, který je propracovaný do posledního detailu. Jedná se o jeden z nejlepších novodobých hororů s jedním z nejlepších zvratů. Známka: 8-8,5/10

Poslední hodnocení (954)

Furiosa: Sága Šíleného Maxe (2024)

23.05.2024

Šílený Max: Zběsilá cesta (2015)

22.05.2024

Šílený Max: Dóm hromů (1985)

21.05.2024

Šílený Max: Bojovník silnic (1981)

19.05.2024

Šílený Max (1979)

19.05.2024

Clarksonova farma (2021) (seriál)

17.05.2024

Kaskadér (2024)

11.05.2024

Království Planeta opic (2024)

10.05.2024

Válka o planetu opic (2017)

04.05.2024

Reklama