Režie:
Gareth EdwardsHudba:
Hans ZimmerHrají:
John David Washington, Madeleine Yuna Voyles, Gemma Chan, Allison Janney, Ken Watanabe, Ralph Ineson, Marc Menchaca, Sturgill Simpson, Amar Chadha-Patel (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Uprostřed války v budoucnosti mezi lidskou rasou a silami umělé inteligence je Joshua (Washington), zocelený bývalý agent speciálních jednotek, který truchlí nad zmizením své ženy (Chan), naverbován, aby vypátral a zabil Stvořitele, nepolapitelného architekta pokročilé umělé inteligence, který vyvinul záhadnou zbraň s mocí ukončit válku... a lidstvo samotné. Joshua a jeho tým elitních agentů se vydávají přes nepřátelské linie do temného centra území okupovaného AI... jen aby zjistili, že zbraň, která má zničit svět, je AI v podobě malého dítěte. (Falcon)
(více)Videa (6)
Recenze (426)
První blockbuster, jehož scénář kompletně napsalo AI? The Creator rozhodně zaujme působivou vizuální stránkou se zasazením do podmanivých lokací a místy výtečnou kamerou, jenže příběhově jde o amalgám všech možných sci-fi motivů a prvků (District 9, Chappie, Short Circuit, Terminator, Avatar atd.), až mi přišlo, že zde není k nalezení snad žádný originální nápad. První cca půl hodina je famózní, ale pak se to rychle rozmělnění do nekonečné cat-and-mouse naháněčky plné klišé a přešlapování na místě, což na konci vyústí tím nejpředvídatelnějším způsobem. Film se snaží být emocionální, ale ani trochu to se mnou nehlo, a to mi v posledních letech stačí fakt málo a většinou mě tyhle otec/dítě vztahovky dokážou namotat. I přes všechna negativa řadím film mezi nadprůměrné počiny v rámci slabé konkurence posledních let a rozhodně doporučuji si jej užít na plátně – IMAX umocní vizuální kvality a zaručí uspokojivý průtokový zážitek, který však každým dalším dnem od projekce víc a víc vyprchává. ()
Stvořitel je jedním z těch filmů, v němž formální stránka vítězí nad tou obsahovou: Z vizuální hlediska totiž film nabízí líbivé scenérie a především vizuál "simulantů", zatímco z hlediska příběhu jde o kompilaci dřívějších sci-fi kousků bez nějaké větší snahy poskytnout nový pohled na problematiku AI. V tomto "kompilačním" ohledu jsem při sledování myslel především na tvorbu Jamese Camerona - viz Terminátor, Avatar či Alita: Bojový anděl. Vedle témat AI a lidé vs. "stroje" měla jistý potenciál i rovina "otec-dítě" (Joshua-Alphie), který se však utopil v průměrném pojetí a plačtivém vyústění. Z hereckého obsazení mě nejvíce oslovila mladičká Madeleine Yuna Voyles, zbytek osazenstva byl spíše nevýrazný. Přesto se ale Stvořitel jistojistě oplatí vidět v kině, byť nenabízí moc materiálu k hlubšímu zamyšlení i po projekci. ()
// Takhle nějak si představuju, že by vypadal scénář, který napsala umělá inteligence. A ne no, vůbec to nedávám. Tyhle filmy s nefunkční/neexistující vnitřní logikou, kde si musím co pět minut klepat na čelo, jaké blbosti se tam dějí, to bude jednou moje smrt. Stvořitel je krásný nic, jen sbírka fajn designů, kterou si nedokážu vůbec užít, protože Edwards nebyl schopný najmout dramaturga. Vlastně je to tak špatný, že jsem kvůli tomu začal zpochybňovat jeho reálný přínos k Rogue One. A ne, tohle fakt žádné studio nezprasilo, tohle je prostě nešikovnost Edwardse/Weitze coby vypravěčů a já doufám, že jim to brzo někdo poví, ať se tohle příště neopakuje. 5/10 ()
Ovplyvnený skôr vlažnými hodnoteniami som išiel našťastie do kina bez vyšších očakávaní, skrátka si film možno aj previnilo užiť, ak bude najhoršie. Takýto moment ani napriek zopár rozpačitých scénam nenastal, Stvoriteľ dokonca na môj vkus aj veľmi slušne graduje a jeho záverečná časť môže aj za konečné vyššie hodnotenie. Napriek množstvu predobrazov ponúka aj určitú mieru vlastnej originality, napríklad zasadenie do "iného" orientálneho prostredia (vážne nejde o Neo-Tokyo či Neo-Soul) alebo oproti štandardu obrátenú úlohu umelej inteligencie a ľudskej civilizácie. Poteší aj zamyslenie sa nad jednou z najväčších chýb modernej civilizácie, totiž neschopnosťou preskúmať problém viac do hĺbky a odpovedať na "všetko" okamžite hrubou silou. Ak by Američania a ich spojenci poriadne vyšetrili onen útok, globálna situácia by bola diametrálne odlišná. 70% ()
Mladýho Washingtona už bych nikdy neobsazoval do hlavních rolí, hraje to opět blbě (a za to strhávám jednu hvězdu), jinak mi to přišlo strašně bohatý, jak vizuálem, tak emocionálně. Edwards nás sledem nádherných obrázků provede několika lokacemi, ať bladerunnerovským městem s desítkami svítících reklamních neonů, asijskou krajinou, kde se zajímavě střetává stará buddhistická kultura s moderními sci-fi prvky, nebo super vesmírným plavidlem Nomadu, který jakoby vymysel Kosinski pro svůj Oblivion. Hlavně ta Asie mě nadchla, jak promyšleně a hladce navazuje moderní architektura na tu starou zástavbu, vytváří tak zajímavý kontrast a ta divácká imerse je neuvěřitelná. Nejsem příznivcem AI, ale stejně mi nevadilo, že Edwards jí relativizuje a staví jí vlastně do pozice kladného elementu, stejně jako před 40 lety Blade Runner, příběh tak dostává náboj, který mě udržel pozornost po celou dobu a těch pár logických lapsů mi to nezkazilo. Bohužel, Edwards je nepochopený tvůrce a to mě mrzí. Jak u Godzilly, která byla tou pravou, chytrou poctou filmům společnosti TOHO, anebo tady, u výživného hardcore scifi, kterých se v současnosti moc nerodí. Může mě jenom uklidňovat, že Blade Runner ve své době byl také kriticky odmítán a divácky odzíván, takže …. třeba to za pár desítek let taky vyjde, Garethe. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (14)
- Pri voľbe miesta na natáčanie sa Gareth Edwards rozhodoval medzi Vietnamom, Kambodžou, Japonskom, Indonéziou, Thajskom a Nepálom. Cieľom bolo ušetriť, "pretože náklady na let sú oveľa nižšie ako náklady na zostavenie kulisy". Zvíťazilo napokon Thajsko (letisko Suvarnabhumi, Ban Mung, Sangkhla Buri, Chiang Dao, Sam Phan Bok a stanica Makkasan v Bangkoku). (Arsenal83)
- Hlavní natáčení začalo v Thajsku 17. ledna 2022 a bylo ukončeno 30. května 2022. (HanzoBureshi)
- Režisér Gareth Edwards napsal hlavní postavu Joshuy speciálně pro Johna Davida Washingtona poté, co viděl jeho výkon ve filmu Monsters and Men (2018) . (HanzoBureshi)
Reklama