Režie:
Gareth EdwardsHudba:
Hans ZimmerHrají:
John David Washington, Madeleine Yuna Voyles, Gemma Chan, Allison Janney, Ken Watanabe, Ralph Ineson, Marc Menchaca, Sturgill Simpson, Amar Chadha-Patel (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Uprostřed války v budoucnosti mezi lidskou rasou a silami umělé inteligence je Joshua (Washington), zocelený bývalý agent speciálních jednotek, který truchlí nad zmizením své ženy (Chan), naverbován, aby vypátral a zabil Stvořitele, nepolapitelného architekta pokročilé umělé inteligence, který vyvinul záhadnou zbraň s mocí ukončit válku... a lidstvo samotné. Joshua a jeho tým elitních agentů se vydávají přes nepřátelské linie do temného centra území okupovaného AI... jen aby zjistili, že zbraň, která má zničit svět, je AI v podobě malého dítěte. (Falcon)
(více)Videa (6)
Recenze (429)
Poslední velký film roku 2023 je po vynikajících trailerech tady a kdo měl kvůli přítomnosti Garetha Edwardse obavy ... ten měl bohužel pravdu. Stvořitel mi často připomněl začátky Neilla Blomkampa, který dokázal vytvořit za relativně málo peněz, krásné a fungující světy, které měly svou vnitřní logiku. Stvořitel skutečně vypadá famózně a rozhodně více připomene Camerona než libovolnou aktuální komiksovku. Roboti působí jako skutečné fungující stroje, stejně tak veškeré dopravní prostředky a hlavně je vše zasazeno do skutečného světa a přestože se většinou pohybujeme na polích nebo vesničkách, působí to výrazně lépe než hangár s modrým pozadím. V tomto ohledu je zde vše na svém místě ale velice brzy divák pochopí, že událost roku se před ním neodehrává. Úplně bych neodsuzoval ohraný příběh cesty dospělého a dítěte, nebezpečným světem, jelikož i na tomto jednoduchém tématu se dá vytvořit unikátní film (zdravíme Potomky lidí) ale zde je toho špatně více. Edwards nedokáže pracovat s herci a tím pádem vznikají naprosto nezajímaví hrdinové, ke kterým si divák nedokáže vytvořit vztah a už vůbec neuvěří vztahům jejich. Když pak dochází k dojemným momentům, které by měly donutit diváky uronit slzy, dostaví se spíše ironický smích a že se na emoce tlačí více než je zdrávo, ukáže natahovaný konec s naprosto zbytečnou tečkou (ti co viděli, určitě ví). Bohužel tyto chyby jsou natolik zásadní, že rozbíjí jinak oku lahodící podívanou, která nešetří velkolepými momenty, které ale nemají dostatečnou váhu, vzhledem k výše uvedeným problémům s postavami. Vznikla tak rozporuplná podívaná, která s velkými rozpaky dokáže ukojit hlad po blockbusterech a možná je i mírnou satisfakcí za odsun druhé Duny, ale nedostali jsme to, co bylo slibováno a přitom by to nebylo tak těžké dotáhnout. Profackovat líné scénáristy i Edwardse, který se tentokrát nemůže vymlouvat na zásahy ze strany studia jako v dobách Rogue One (které Edwardsovi rezervy měly také výrazné). P.S. Hans Zimmer absolutně nevýrazný. ()
Krásně vypadající vývar ze dvou stěžejních sci-fi Jamese Camerona (T2 a Avatara). Po stránce designu, výpravy a triků prvotřídní práce, která na "směšných" 80 mega opravdu nevypadá. V tomhle je Stvořitel vítaným protipólem netflixovských tuctovek, které i při 200miliardových rozpočtech budí dojem trochu lepších televizáků. Se zbytkem je to ale už slabší. Příběh filmu stojí na osvědčených základech dobře známých z jiných velkých scifáren - lidstvo ve válce se stroji, AI lidštější než lidé, hrdina zrazující svůj lid, sbližovací trip dvou rozdílných povah apod. Žádné ze silných témat či načrtnutých motivů však film divákovi nedokáže prodat naplno. Filosoficky je to povrchní a okoukané a okázalé dolování emocí příliš nefunguje kvůli značné vyprávěcí zkratkovitosti. Vztah Washingtona s robotickou holčičkou není dojemný, protože by byl dobře vymyšlený a odprezentovaný (jako v T2, Loganovi nebo seriálovém The Last of Us), ale v podstatě jen kvůli hereččině roztomilosti a bezelstnosti její role. A to je málo... Edwards toho ve dvou hodinách chce říct hodně, místo novodobé žánrové klasiky ale stvořil jen prvoplánovou naháněčku s několika výraznými logickými dírami (bomba na zádech) a zásadními nejasnostmi (nedostatečně vykreslený svět, podivný ne/konec). Škoda, určitě se z toho dalo vytěžit víc. 65 % ()
Inu, do jisté míry se dá říct, že zde forma vítězí nad obsahem, ovšem ona technická stránka je tedy opravdu vychytaná, takže je na co se dívat, ale zároveň se rozhodně nedá říct, že by to z dějového hlediska byla nuda nebo že by snad nebylo, o čem přemýšlet, i když ten pohled na konflikt mezi částí lidské společnosti a umělou inteligencí je tady velmi zjednodušený a trochu překvapivě je použita americko-centrická optika, jen s obrácenými rolemi. 70 % ()
Po technické stránce je to zázrak, který svou práci s rozpočtem je závanem blockbusterů ze začátku tisíciletí (Piráti, LOTR, Transformers). Avšak bohužel po příběhové stránce to absolutně nestojí za to. Na příběh tvářící se vážně, chytře a filozoficky tu máme příliš hloupý konflikt. Ten je v tomto případě snad černobílejší než u Avatar. Nuance jsou tu tak neznámé slovo. Samotný vztah hlavního hrdiny a dítěte film také neprodává dobře, protože místo přirozeného sbližování postav tu máme pseudo inteligentní žvásty. Takže ikdyž pozlátko je velké a silné, tak obsah je na tolik slabý, že vás film znudí a za pár dnů si na něj už vůbec nevzpomenete. ()
Mix Oblivion, Blade Runnera, Elysia a Independence Day, s meditativní asijskou výpravou a naprosto nezajímavým scénářem a postavami. Je to ohromná škoda. The Creator chce po divákovi velké emoce, ale není schopen mu nabídnout adekvátní materiál k tomu aby se uskutečnily. A přitom technická stránka je na špičkové úrovni a samotná dějová premisa - střet A.I. a lidí je tak aktuální a zajímavá. Nevyužitý potenciál a Clair de Lune to určitě nezachrání ()
Galerie (53)
Zajímavosti (14)
- Montážny strih filmu mal 5 hodín, pričom počas celého procesu strihu nebola do filmu pridaná žiadna hudba, aby sa efektívne ustálilo tempo a štruktúra príbehu. Edwards nazval túto skúsenosť "...super zaujímavou. Časť zo mňa si myslí, že by som to urobil znova, pretože hoci to vytvára veľký tlak na zvukový dizajn, na druhej strane sa neskrývate za hudbu, aby ste zachránili prerozprávanie príbehu." (Arsenal83)
Reklama