Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Uprostřed války v budoucnosti mezi lidskou rasou a silami umělé inteligence je Joshua (Washington), zocelený bývalý agent speciálních jednotek, který truchlí nad zmizením své ženy (Chan), naverbován, aby vypátral a zabil Stvořitele, nepolapitelného architekta pokročilé umělé inteligence, který vyvinul záhadnou zbraň s mocí ukončit válku... a lidstvo samotné.  Joshua a jeho tým elitních agentů se vydávají přes nepřátelské linie do temného centra území okupovaného AI... jen aby zjistili, že zbraň, která má zničit svět, je AI v podobě malého dítěte. (Falcon)

(více)

Videa (6)

Trailer 1

Recenze (429)

Rimsy 

všechny recenze uživatele

Nadšené reakce ze zámoří je nutné přisoudit erupcím na Slunci, jelikož Gareth Edwards rozhodně jedno z nejlepších sci-fi všech dob nenatočil. Stvořitel je nakonec v řadě problémů podobný Edwardsově předchozímu Rogue One – rovněž obsahuje ambici prezentovat vrstevnatý svět, jehož trable se nakonec vyřeší v uspěchaném, akčně bombastickém a srdceryvném finále. Nefungovalo to u prvního hvězdněválečného spin-offu a nefunguje to ani nyní. Stvořitel je však navíc velmi otravný svými neskrývanými ambicemi. Ve druhé polovině ždíme emoce na plné obrátky a snaží se o transhumanisticky laděné poselství, že umělá inteligence není nepřítel, ale kámoš. Během toho navíc načrtne spoustu témat, po slibném úvodu je však postupně čím dál tím jasnější, že Edwards a jeho tým prostě nejsou schopni vybudovat přesvědčivý svět či aspoň nápaditě přispět k ohraným otázkám o hranicích lidskosti a umělosti strojů. Ale aspoň je tam opravdu hodně výbuchů. ()

Stanislaus 

všechny recenze uživatele

Stvořitel je jedním z těch filmů, v němž formální stránka vítězí nad tou obsahovou: Z vizuální hlediska totiž film nabízí líbivé scenérie a především vizuál "simulantů", zatímco z hlediska příběhu jde o kompilaci dřívějších sci-fi kousků bez nějaké větší snahy poskytnout nový pohled na problematiku AI. V tomto "kompilačním" ohledu jsem při sledování myslel především na tvorbu Jamese Camerona - viz Terminátor, Avatar či Alita: Bojový anděl. Vedle témat AI a lidé vs. "stroje" měla jistý potenciál i rovina "otec-dítě" (Joshua-Alphie), který se však utopil v průměrném pojetí a plačtivém vyústění. Z hereckého obsazení mě nejvíce oslovila mladičká Madeleine Yuna Voyles, zbytek osazenstva byl spíše nevýrazný. Přesto se ale Stvořitel jistojistě oplatí vidět v kině, byť nenabízí moc materiálu k hlubšímu zamyšlení i po projekci. ()

Reklama

TheEvilTwin 

všechny recenze uživatele

Už dlouho jsem neviděl tak divácky vděčné a poutavé scifi, které by mě zaujalo a kterému bych odpustil i pár chyb, ale tady konečně jásám a nadšeně prohlašuji, že Stvořitel se povedl! V detailech sice často nedotažený a místy určitě né stoprocentní, ale jako celek mě prostě bavil. Bavil mě vtahující a velmi sympatický vizuál, bavily mě perfektní lokace, barvité prostředí i celý vytvořený svět a bavil mě příběh s celou jeho zápletkou. Akce je dost a ikdyž je menším mínusem absence vyloženě highlight bitvy, tak jsou přestřelky dávkovány ve velké míře, a tudíž jsem se nestíhal nudit. V závěru pak zafungovaly i emoce a dostali jsme i jakési citové zúčtování postav. Výsledek? Určitě ne tak našlapaný trhák, ve který jsme doufali a který bychom si chtěli po nocích pouštět znovu, ale na druhou stranu jistě úplně bezproblémová scifi jízda, která i přes menší detaily, pár uspěchaných scén a místy dost repetetivní recyklace scén útěk-boj-útěk-boj má co nabídnout a která si tu kino návštěvu hádám zaslouží. Fandové SW a režiséra si hvězdičku mohou přihodit, naopak diváci očekávající něco více si jednu zase strhnou. Jednoduchá rovnice. ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Ta falešná textura filmového pásu s výrazným zrnem mě hned od začátku objala, pohladila, konejšila a já jsem si připadal po všech těch úskalích krutého světa šedesátifrejmového digitálního obrazu jak zpátky u maminky v láskyplném objetí prapůvodní lásky. Navíc Edwardsovy vizuálně inscenační schopnosti míří i dále než jen za volbu správného filtru, nýbrž například jím natočené noční scény skutečně působí jako noc, aniž bych měl pocit, že nad všema visí svítící balón a metr a čtvrt od kamerového rámu stojí bílá halogenka. Ačkoli v různých dílčích detailech fikčního světa jsem narážel na povědomé marveloviny (výzbroj a výstroj tajné infiltrační vojenské jednotky efektně bliká a svítí na všechny strany; v chudých vesnických chýších se svítí petrolejkama, ale je tam plazmová televize), byl jsem ve své velkorysosti rozhodnutý tomu napařit prostě pět hvězd, jen pokud se to nezvrhne v opravdu výjimečně pitomou scénáristickou zhůvěřilost. Dokážete si teď asi představit, co se dělo dál. Nebo spíš nedokážete. Edwards prokazuje, že je neschopný pracovat s postavami a vedením příběhu na té nejelementárnější úrovni. Tady je opravdu co věta, to perla. Úplně bizarní posuny v příběhu patrně má na svědomí nějaké radikální sestříhání, které z filmu vytvořilo kolekci rádobyhlubokých one-linerů, které psal někdo ze základní školy ("We both can't go to Heaven. You are a bad person and I am not a human.") se sci-fi money-shoty a neustálými vizuálními referencemi na jiné filmy (Aliens, Platoon, Akira). Edwardsova záliba prezentovat svůj svět skrze anonymní bystandery vytváří sice bezvýhradné ikonické výjevy, ale časem je začne nadužívat natolik, že tím odhalí celou tu dvourozměrnou dvouplánovou metodu (prostí lidé vpředu, sci-fi destrukce vzadu). Choreograficky a fotogenicky ten film naštěstí funguje, nicméně v kombinaci s tím sebevzývajícím idiotským příběhem vyznívá ve své vizuální kompetentnosti paradoxně ještě nadutěji. ()

JASON_X 

všechny recenze uživatele

Vizuálně pohledná záležitost, po čase zase nějaké velkofilmově velkolepé scífko. Bohužel ale s tak urážlivě debilním dějem, že dokoukat ho bylo pro mě utrpením. Patetický a melodramatický výpotek o spravedlivém boji pronásledovaných robotů, robolidí i dobrých lidí (zde východních Asiatů a jednoho černocha), proti zlým a agresivním lidem ze Západu, kteří chtějí stále někoho ničit, zabíjet, ovládat, zotročovat (zde Američanům). A všichni zlí lidé jsou bez jediné výjimky bílí (stejně jako třeba v Avatarovi), na důslednou multirasovost se najednou překvapivě kašle. Nemusím snad zdůrazňovat, že tvůrci filmu, ti "užiteční idioti", jsou samozřejmě taky bílí. Ani jsem vůbec nepochopil, proč vlastně v té "Nové Asii" lidé tak "dojemně" tíhli k robotům, proč za ně tak obětavě bojovali, proč tam žili lidé i roboti naprosto iracionálním způsobem namixovaní ve městech i vesnicích", proč byli roboti třeba i buddhistickými mnichy. Že se v tom příliš pitvám, že se jedná jen o hloupý film pro děti? Tím hůř, jestli podobné tendenční mozkovýplachy formují budoucí generaci. ()

Galerie (53)

Zajímavosti (14)

  • Pôvodný názov filmu bol "True Love". Edwards neskôr vysvetlil, že názov zmenil, pretože to "znelo príliš ako romantická komédia a toto posolstvo by zmiatlo potenciálne publikum, ktoré nebolo oboznámené so zápletkou alebo trailerom filmu". (Arsenal83)

Související novinky

Gareth Edwards a nový Jurský svět?

Gareth Edwards a nový Jurský svět?

21.02.2024

Kolem dinosauří série začíná opět být čím dál víc rušno. Není tomu ani tolik dnů od chvíle, co jste se zde mohli dočíst, že ohledně natočení nového dílu Jurského světa z pera scenáristy prvních dvou… (více)

Nominace na Ceny Akademie zveřejněny

Nominace na Ceny Akademie zveřejněny

23.01.2024

V úterý 23. ledna 2024 byl v Samuel Goldwyn Theater v Beverly Hills z úst herců Jacka Quaida a Zazie Beetz oznámen kompletní výčet nominací pro nadcházející 96. ročník předávání cen americké Akademie… (více)

Čína ovládla globální příjmy kin

Čína ovládla globální příjmy kin

02.10.2023

Už dávno nikoho nepřekvapí, že čínský filmový trh je obrovský. Stále se nicméně neděje často, aby filmy z druhé nejlidnatější země na světě, které zároveň takřka nikdo za jejími hranicemi neviděl,… (více)

10. ročník Future Gate sci-fi film festivalu

10. ročník Future Gate sci-fi film festivalu

13.09.2023

Největší středoevropský filmový festival sci-fi filmů a kultury Future Gate odstartuje svůj jubilejní desátý ročník 26. září v pražském kině Lucerna a následně se přesune do Brna. Kromě hlavní… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno