Režie:
Ali AbbasiKamera:
Nadim CarlsenHudba:
Martin DirkovHrají:
Zar Amir-Ebrahimi, Mehdi Bajestani, Arash Ashtiani, Forouzan Jamshidnejad, Sara Fazilat, Sima Seyed, Alice Rahimi, Firouz Agheli, Ariane Naziri (více)VOD (1)
Obsahy(1)
V noci řádí v Mašhadu sériový vrah, který láká oběti do své sítě. Zabíjí ženy, prostitutky. Zatímco policie zločiny ignoruje, Rahim, novinářka z Teheránu, bloudí temnými čtvrtěmi svatého města a hledá pravdu. Svatý pavouk je natočen podle skutečné události, přičemž název filmu odkazuje na přezdívku sériového vraha. V roce 2001 Saeed Hanaei zabil ve městě Mašhad šestnáct prostitutek, protože je považoval za „nečisté“. Jeho soudní proces vyvolal v Íránu velký rozruch, a to nejen kvůli hrůznosti toho, co se stalo, ale také proto, že některá média a konzervativní skupiny z něj udělaly hrdinu. (Film Europe)
(více)Videa (3)
Recenze (83)
Iránsky Jack Rozparovač bez noža, takže bez párania. Ale s atmosférou, lenže nejde o klasický thriller. Ide o film s morálnym presahom a silnou sondou do iránskej spoločnosti. Ale aj sondou do morálky islamistov, ktorý vraždenie považujú za dobrý skutok. Ide aj o desivý pohľad do silne patriarchálnej spoločnosti, kde žena nemôže ani hovno, kde sú štátne inštitúcie spojené s náboženstvom a nejde to zmeniť. Na druhej strane, aj v tak silne myzogínnej spoločnosti je toľko prostitútok? Dôkaz toho, že je to nielen najstaršie remeslo sveta, ale že sa vykoreniť nedá ani v tej najtvrdšej spoločnosti. ()
Sláva Alláhovi, skvostně mírumilovný islám ušel od ranného středověku dlouhou a řádně progresivní cestu, kterou se dnes úspěšně dostal až do ranného středověku! Krásná demonstrace pokrokového liberálního šovinismu, ukazující, že Bůh je milostivý a že i tak podřadný tvor, jakým je bezesporu žena, má nezadatelné právo být preventivně očištěna od pozemských hříchů rukou veskrze duševně zdravého a uvědomělého ryzího světce a zarytého sériového strážce pravé morálky. Spíše než o nějakou klasicky šablonovitou masárnu se jedná o mrazivé nakoukání do patokultury tmářského blízkovýchodního svrabu, kolébky toho tolik tolerantního a altruistického náboženství, které tu v Šengenu dnes nadšeně filantropicky vítáme ve všech jeho prokazatelně naprosto neadaptabilních enklávách, zejména v Galském chalífátu, Spolkových emirátech syrsko – tureckých a v Saudské Skandinávii. Nakoukání, zabývající se především kulturně religiózními úskalími šlapání v Iránu s jednoznačným poselstvím, a sice, že i tak podřadný tvor, jakým je bezesporu žena, má nezadatelné právo se svobodně a bezpečně kurvit, za což prostě MUSÍ! obdržet zaručenou a nediskriminační mzdu! Každopádně solidně hustý až tísnivý kousek s receptářem plným nápadů na víceúčelové využití perských koberců, jednoznačně argumentující ve prospěch multikulturalismu, diversity a inkluze. Už se nesmírně těším, až budu moci se slovy „Neser Boha!!!“ beztrestně umlátit nějakou tu figurantku, když jí náhodou vyleze neposedný pramen vlasů ze šlendriánsky netěsnící černé kremrole! A taky kamenování je hodně fajn, například pro tréning baseballových nadhozů. ()
Síla filmu je v jeho obyčejnosti a v odlišnosti kultury. Dá se říct, že i vrah byl nudnej, ale všechno to vypadalo tak reálně a bez záhad, že to vůbec nezapadalo do šablony filmů o sériovým vrahovi. Před koncem asi všechny napadla myšlenka, jak může zabít tolik lidí a dostat se z toho? Film ke škodě není bůhvíjak napínavej, ale jako zajímavej pohled na kariéru sériovýha vraha to bylo velmi slušný. ()
Včera jsem si bez velkého očekávání dala tenhle film a vida co se vylouplo na povrch. Bezvadná krimoška, kdy mně po skončení nebylo zrovna nejlépe, ale právě tohle se na filmu cení. Průšvih by to byl, kdyby to se mnou ani nehnulo. Každopádně jsem na výsost spokojená. Líbil se mně dvojí pohled na postoj k sériovému vrahovi a ano, ono to tam tak bezesporu funguje. V tom to bylo zprostředkované geniálně. Málem jsem šla na kobereček co mám na zemi, abych vzápětí nesepsula všechny tamější fanatiky. Plusem tohoto snímku je i fakt, že mě držel celou dobu v nervním stavu a vydrželo mi to do absolutního konce. Suma sumárum to byl po dlouhé době velmi dobrý, profesionálně zvládnutý film. ()
Alli Abbasi servíruje hon na Iránského sériového vraha, který vraždil prostitutky v děsivém Mašhadu v letech 2000-2001. Režisér docela chytře láká dva tábory diváků, kde potěší fanoušky sériových vrahů a zároveň fanoušky znepokojivé muslimské kultury a rozhodně to funguje. Reportérka přijíždí do Mašhadu a rozhodne se vraha vyhledat, jelikož policie případ zatím ignoruje a oběťi stále přibývají. Zar Amir Ebrahimi vyhrála cenu za nejlepší herečku a rozhodně zaujme. Film funguje i jako detektivní Thriller, kde vrah je s divákem obeznámen poměrně brzy, ale příliš to nepřekáží. Sice nejde o vraha až tak zajímavého, všechny vraždy provádí stejně a poměrně jednoduše, je tzv. Škrtič, ale vypadá to velmi realisticky i autenticky a z oběťí jde cítit jak vyhasíná život. Hodně tomu napomáhá i děsivé a netradiční prostředí opírající se o muslimskou kulturu a tradice. Došlo i na soudní líčení, které mě potěší vždycky a vrcholem byl fakt, že pro spoustu místních lidí byl vrah hrdina, jelikož vraždil nečisté ženy páchající hříchy ve jménu Allaha. Nejsilnější scénou je přímá konfrontace reportérky se samotným ďáblem. Forma je lehce televizní, ale to se dá odpustit. Slušný film. 75% ()
Galerie (53)
Zajímavosti (7)
- Postava Rahimi (Zar Amir Ebrahimi) je len fiktívna. V skutočnosti bol Hanaei zatknutý po tom, čo sa jedna žena ubránila jeho útoku, utiekla a nahlásila ho polícii. (Arsenal83)
- Ali Abbasi chcel film pôvodne natočiť v Iráne, ale úrady mu zamietli povolenie, a tak výrobu presunul do Jordánska. (Arsenal83)
- Rahima (Zar Amir-Ebrahimi) lze ve filmu zahlédnout s tričkem heavymetalové kapely Iron Maiden. (pornogrind)
Reklama