Reklama

Reklama

Outer Space

Krátkometrážní / Experimentální / Horor
Rakousko, 1999, 10 min

Scénář:

Peter Tscherkassky

Hrají:

Barbara Hershey (a.z.)

Recenze (43)

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Přemýšlel jsem, co mi tento experimentální krátkometrážní snímek dal a kromě bolení očí a zkaženého večera asi nic. Zbytečných deset minut svého života jsem se díval na totální výplach mozku, který si Tscherkassky připravil pro své obecenstvo a jediný důvod, proč tomu nedám odpad je z nostalgického hlediska k The Entity. ()

Ghoulman 

všechny recenze uživatele

Narativní skladba hororů je často konstruována jako vnik něčeho cizího do běžné rutiny. Nejčastěji je to vnoření něčeho iracionálního do racionálního světa. Některé slavné horory dokonce tento postup účelně tematizují. Vezměte si za příklad Vymítače ďábla, kdy dobrou třetinu filmu sledujeme jen snahu vysvětlit stav malé holčičky přirozeným způsobem. Nebo třeba Ospalou díru, kde nás Burton také nechává značnou část příběhu v nejistotě, zda jsou vraždy páchány člověkem, či skutečným bezhlavým jezdcem. V tomto ohledu je to s Outer Space poměrně složité. Je sice zajímavé sledovat film, jenž svojí strukturou odpovídá duševnímu stavu samotné hlavní protagonistky a využívá k tomu deformace rámu, ohýbání obrazu, vad na filmovém materiálu či šílené zvuky. Jenže autor přes všechnu svoji invenci zapomněl na základní věc. Chybí tomu vývoj. Chybí zde status quo, místo z kterého by se dalo vyjít a kam by se mohl divák (či postava) vrátit. Není zde „normální“ svět, který by byl narušen, tím pádem je film bez napětí a také bez strachu. Strach je totiž většinou vázán na ztrátu něčeho důležitého. Na ztrátu blízkých, života, či (jak jsem zmínil na začátku) samotné podstaty reality. Zde se o nikoho takříkajíc nebojíme, hlavní hrdinka nejen, že už od samého počátku ztratila svou realitu, ale je nám jasné, že ji ani nemůže nalézt. Není zde nic v sázce, strach se nekoná a nám zbývá hororový film jako pouhá atrakce či snímek o emocionálním zhroucení, který diváka nechává chladným. ()

Reklama

JohnMiller 

všechny recenze uživatele

Normálne som zostal v šoku a zároveň v nemom úžase. To čo sa dialo v týchto desiatich minútach by som nazval mučenie filmu. Nemyslím formou myšlienky, deja ale doslova týranie pásky na ktorú sa film nahral... Prvé dve tri minúty sa ešte ako tak dali sledovať a vstrebať síce sa na páske pohybuje nejaká čierna kozmická hmota ale na obraze je jasne vidieť ako sa mladé dievča vrátilo domov. Vstúpi do vnútra a ide do izby. Keď sa okolo nej však strhne vír obrazov a ona tuší že sa niečo deje nastáva PEKLO pre film, obraz, zvuk ale hlavne pre diváka. Nedokázal som neodtrhnúť oči od obrazu. Snažil som sa ale tá neustála zmena screenu, blikanie, ruchy mi doslova vykrútili krk nech sa pozerám inam. Režisér si musel dať nesmiernu prácu aby taktouto formou dokázal navodiť obrazový chaos. Je isté že tie ruchy nerobil čisto iba nejakým programom či aplikáciou a filtrami. Nedokážem si ani predstaviť čo musel s tými páskami robiť. ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Tscherkassky vie, ako čerpať hranicu strachu z vlastného tela a aký transformačný proces vyvolávajú v podvedomí naše zmysly, keď je zle. Ďaleko pálčivejšie to v nás vrie, keď to zlo nevidíme, ale vieme, že je prítomné všade navôkol a pracuje rotačnými družicami vo veľmi nevyspytateľnom rytme. Čím menej priameho kontaktu, tým efektívnejšie Outer Space šľape. Teda, prečo práve Outer Space, veď to môžu byť naše sny, zlé skúsenosti, predzvesti, časová tieseň, bezvýhradná izolovanosť. Na to všetko slúži gro tohoto experimentu, ktorý mixuje obraz i zvuk v expresívnej antitéze tienistých priestorov zablokovaných manévrov pohybu a kapacite vdychu kyslíka. Akoby všetky naše zmyslové zložky nadobudli zvýšenú nervovú súčinnosť znakov paranoického chovania. Takto nejak prebieha zmena nášho organizmu v niektorých kľúčových stavoch našej temnej stránky, ktorú sme si možno spôsobili sami, alebo nás do toho doviedlo okolie. ()

verbal odpad!

všechny recenze uživatele

Pokud jste se dodívali až do konce, do týdne vám upadne pohlaví a začnete tu blekotat cosi o artu. Okamžitě beru svou starou Sonku, natočím ze dvou centimetrů hemžení své praeputiální mykózy, kazetu pak dvakrát vyperu v pračce na devadesát a do výsledného záznamu namixuju šestkrát zrychlené řezání železné trubky na cirkulárce, aby to mělo industriální podkres. Kdo mi za to dá pět hvězd, neměl by opouštět klecové lůžko. Totalní analgarda! ()

Galerie (4)

Zajímavosti (1)

  • Peter Tscherkassky použil ústřižky filmového pásu z hollywoodského snímku The Entity (1981), ze kterých extrahoval barvy a následně je osvěcoval laserem. (Marla Singer)

Reklama

Reklama