VOD (1)
Série(7) / Epizody(33)
Obsahy(1)
Projekt britského Channel 4 Černé zrcadlo je antologií samostatných televizních povídek, zasazených do blízké budoucnosti. Tak blízké, že se v mnoha ohledech prolíná s dobou, kterou právě prožíváme. Mrazivě černohumorná série se prostřednictvím technologicko-paranoidního podobenství zamýšlí nad nečekanými a často nezamýšlenými důsledky prudkého rozvoje technologií a velmi trefně zachycuje těkavý neklid současného moderního světa. Jejím duchovním otcem a autorem je proslulý enfant terrible britské televizní tvorby Charlie Brooker (*1971), pro jehož tvorbu je charakteristický vždy přítomný prvek kontroverze. Brooker však rozhodně není žádný bezduchý prvoplánový provokatér a jeho promyšlené a inteligentní scénáře prozrazují bystrého pozorovatele, který vždy přesně ví, co chce k současnému světu říci. A že to zpravidla nebývá nic lichotivého, již patří k Brookerově naturelu. (Česká televize)
(více)Videa (23)
Recenze (580)
Nemůžu si pomoct, ale přes veškerou propagovanou snahu o kritiku moderní společnosti, závislé na FB, Twitteru, chytrých telefonech a dalších udělátkách, mi to celé přišlo povchní, a co víc, často i politicky korektní - jako by se tvůrci báli skutečně zatnout sekeru do živého. Vylezl z toho polovičatý kýč, kde některé myšlenky jsou zajímavé a nosné (ačkoliv jen odrážejí a vykrádají spekulativní články z technologických časopisů - viz využití FB i po smrti dotyčného), ale většina jich je jen nadhozených, nedotažených a podivně pokroucených, kde se současný vývoj a jistá forma realita nerespektuje. Být ty povídky jen trochu na hraně reality a možného budoucího, kdy by se ta hranice stírala, byla nejasná, a o to víc matoucí a zneklidňující, pak by ten seriál měl svou výpovědní hodnotu. Takto ne, takto v podstatě popírá sám sebe využitím toho, co sám kritizuje. ()
Po prvých dvoch dieloch dávam zatiaľ štyri. Mimoriadne zaujímavý projekt, ktorý si zobral za úlohu skutočne veľké sústo a darí sa mu spracovať ho vcelku obstojne. Alegorické poňatie je miestami vyhrotené síce až do extrémov, ale nazdávam sa, že tým chcú tvorcovia vysvetliť pointu aj menej chápavému obecenstvu, pretože niektoré scény vyznievajú príliš doslovne a vyhroteno, až je zaťažko uveriť, že by sa v danej chvíli jedinec daným štýlom zachoval, čo je aj trocha na škodu. Nedá sa ale určite uprieť, že Black Mirror je naozaj úprimný v tom čo predstavuje - odvrátenú stranu reality a v rámci nej ľudskú zlobu, ješitnosť, pretvárku, malichernosť (doplnte si všetko nepekné čo vás napadne) a nepriaznivé následky moderných technológií. Nejedná sa ale o ľahký seriál, je zaťažujúci jak na mozgové závity, z dôvodu konceptu, ktorý vyžaduje zamyslieť sa po každej jednej časti nad tým, čo nám chcel básnik vlastne povedať, no taktiež je náročný aj po stránke emotívnej, pretože vyvoláva v divákovi pocity, ktoré nepatria do kategórie radostných. A vzhľadom na to, že je každý diel odlišný od nového, čiže na seba nenaväzujú, rozhodol som sa ich hodnotiť jednotlivo a nie po sériách, ako to robievam pri iných seriáloch. P.S. posledná epizóda prvej sezóny vylepšila hodnotenie na piatu hviezdu. S01E01 (80%), S01E02 (90%), S01E03 (90%), S02E01 (85%) ()
Seriál předvádí vynikající využití vcelku jednoduchých sci-fi nápadů zasazených do našeho světa, mezi lidi jako jsme my a to tak, aby vznikl myšlenkový experiment, v němž studujeme naprosto reálné/realistické lidské chování, kterému se nestačíme divit. Nestačíme se divit, jak děsivě pravdivě a logicky působí, jak to vše dává smysl - jak určitá vědecká vymoženost dokáže vytáhnout z povahy člověka to nejhorší. Černé zrcadlo našlo způsob, jak chytrou a aktuální záležitost sdělit publiku srozumitelným a nesmírně poutavým způsobem. Speciálně díl White Christmas je vyloženě geniální! 9/10 ()
Black mirror, ostatně jako každá správná dystopická záležitost, bere budoucnost pouze jako imaginární optiku, lupu, jež je kriticky zaměřena na současné trendy. Zatímco optimističtěji laděné sci-fi doplňují otázku „co kdyby...“ dodatkem „...lidé vymysleli, tohle a tohle“, či „podnikli to a to“, Black Mirror větu „co kdyby...“ dokončí „...jsme pokračovali v tom, co děláme špatně i nadále.“ Proto mám mimochodem raději dystopie, než utopie - protože v nich mohou tvůrci často zabít dvě mouchy jednou ranou – na jednu stranu upustit uzdu fantazii, na stranu druhou se jadrně vyjádřit k realitě, jež nás obklopuje. A tak možná i donutit společnost k zamyšlení se nad tím, jaké následky mohou mít věci, jimž dnes jen málokdo přikládá skutečnou váhu. ()
Za jakých podmínek je akceptovatelné, aby britský premiér souložil v přímém přenosu s prasetem? I na tuhle otázku, kterou si snad - kromě autorů scénáře - nikdy nikdo nepoložil, odpovídá britská minisérie a to vcelku smysluplně. Pasti moderní komunikace, ve které jsme lapeni všichni, přinášejí zdánlivě nová nebezpečí. Jenomže technologie nedělají nic jiného, než že dávají větší prostor obvyklým špatným vlastnostem - lidské závisti, povrchnosti, nenávisti a celkové malosti. ____ Někdy mrazivě a jindy hravě se v několika příbězích seznamujeme s etickými důsledky moderních technologií, které jsou sice vyvinutější než v současnosti, ale zároveň není až tak nepředstavitelné, že vývoj se možná bude ubírat i tudy. No, nazdar. /23. 2. 15./ ()
Galerie (257)
Zajímavosti (176)
- Táto epizóda sa stala predmetom diskusie, keď sa v septembri 2015 v neutorizovanej biografii Davida Camerona objavila informácia, že vtedajší britský predseda vlády údajne vložil svoj penis do tlamy mŕtveho prasaťa v rámci univerzitného iniciačného rituálu. (Arsenal83)
- Michaela Coel (Shania) je druhou osobou, která si v tomto seriálu zahrála dvě postavy. Předtím se objevila jako letuška v epizodě Pád střemhlav (2016). (hansel97)
- "Buster Burger" je tiež fiktívna reštaurácia rýchleho občerstvenia z filmu Hamburger... The Motion Picture (1986). (Arsenal83)
Reklama