Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V čase nejrušnějšího chodu do banky přichází skupinka malířů. Netrvá dlouho a všechny důležité průmyslové kamery jsou vyřazeny z provozu a začátku velké bankovní loupeže už nic nebrání. Lupiči mají vše pečlivě naplánované. Z odposlechu je slyšet jakýsi podivný evropský jazyk a lupiči požadují dva autobusy a dopravní letadlo. Všechny rukojmí donutí převléknout se do stejných kombinéz, jaké mají na sobě, aby tak dokonale zmátli zásahové komando. K loupeži je přivolán rafinovaný a inteligentní policejní vyjednavač Keith Frazier, kterému postupně dochází, že se nejedná o obyčejné přepadení banky. Vzápětí se do hry vkládá i předseda představenstva banky Arthur Case, který má obavy z odhalení obsahu své trezorové schránky nacházející se právě v přepadené pobočce. Proto neváhá uplatnit svůj vliv a na místo činu poslat velmi ambiciózní a bezskrupulózní právničku Madeline Whiteovou. (TV Nova)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (741)

Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Ve svém novém filmu se nám Spike Lee představuje v dost odlišném světle. Spojenec, ač bych tohle od Leeho patrně nikdy nečekal, je v podstatě čistý mainstream, oscilující mezi thrillerem a komedií (hodně mi to celé připomíná stylem Bandity). Sice je tu opět několik témat k zamyšlení, které přesahují rámec běžné nenáročné zábavy (řešení rasových problémů, "krvavé" kořeny USA), ale i vážnější témata jsou často podávány s humorným podtónem (v životě bych nevěřil, že budu padat smíchy do kolen díky turbanu). Nicméně, fakt, že není Spojenec tak k zamyšlení, jak bývá u Leeho zvykem, je vlastně jediná skutečná výtka, kterou k jeho novému filmu mám. Má výborné tempo, tradičně, jak se na filmy Leeho sluší, úderný soundtrack a promyšlený scénář, který nabízí patrně nejvychytanější filmovou loupež posledních deseti let. Trošku zamrzí, že postavy jsou pouze zručně navrženými typovými figurkami (čemuž odpovídá i trefné obsazení), ale Washington ještě pořád jako polda nenudí a Foster se na sebevědomou ambiciózní mrchu prostě hodí jako žádná jiná. Akorát ten Owen mi pořád připadá celkem bezvýrazný, ale Spojenec mu ani příliš prostoru nedává (víc jak polovinu filmu má masku na obličeji). Spike Lee vstupuje svým spojencem defakto do komerčních vod a jeho aktuální režijní vývin mi hodně připomíná Stevena Soderbergha. Jsem upřímně zvědavý, jakou cestou se dál Lee vydá. Jeho nový film mě nezklamal, naopak jsem se výborně bavil po celou dobu a nenudil se (i přes dlouhou stopáž). Akorát mám slabost pro ty detailně prokreslené charaktery, které Leeho filmy běžně provázejí a těch se mi tu nedostává. A právě proto "jen" 4 hvězdičky... ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

...jen chybí u filmu žánr "komedie." Že to bude takhle vtipné jsem vážně nečekal. Jinak si myslím totéž, co někteří ostatní - jako kdyby na kriminální komedii byl naroubován nějaký "vážnější podtoń." To už ty narážky na 11/09 byly funkčnější. Ohromně mě zaujala hudba, zato Jodie Foster nedostala mnoho prostoru. Ach jo... ()

Reklama

Fr 

všechny recenze uživatele

Začíná to normálně. Vyloupení banky, které organizuje C.Owen má standartní průběh. To co následuje jsme už taky viděli: rukojmí, FBI a vyjednavač D.Washington. Až dosud to na nás působí, že se vlastně nic zajímavého stát nemůže. Zvlášť, když všichni znají pravidla. Jenže postupně se děj rozvíjí, D.W. zjišťuje, že jeho manévrovací prostor je velmi malej a TI v bance, ať už chystají cokoliv, tak násilí to rozhodně nebude. A situace se pomaličku vyhrocuje.... . První co mě zaujalo, byla hudba. Nevím jestli je dobrá, určitě je výrazná. A pak J.Foster, která (jak zde bylo řečeno) je úžasná děvka! Celkové resumé: velmi poklidná a inteligentní kriminálka. Dokonalej zločin, originální zápletka, občas vtípek, občas akce. ()

Nathalie 

všechny recenze uživatele

Sofistikovaná hříčka, která stejně jako v případě Dannyho parťáků přinutí diváka usilovně fandit bankovním lupičům v čele s šarmantním Clivem Owenem, jenž ze sebe doluje vynikající herectví i s pytlem přes hlavu. Banky a bankéři vzbuzovali coby oběti pramalé sympatie už před bankovní krizí, filmy jako Spojenec onen efekt ještě umocňují. V tom je kouzlo Spojence, respekt k soukromému vlastnictví fikaně zlikviduje i u ctnostného liberála. Spike Lee si zaslouží mohutné poplácání po zádech za nejpříjemnější překvapení posledního roku, mj. za výběr vizuálně originálního kameramana, se kterým bych šla někdy fotit mrakodrapy na Manhattanu- zvenku. Nebo bankovní sejfy- zevnitř. P.S. Jodie Foster mi v té hře Washington-Plummer-Owen připadala jak čtvrté kolo u tříkolky. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Geniální film. To není jen obyčejná žánrová bravurně natočená strhující detektivka, ale spíše takový malý sociologický ponor do nálady současného New Yorku - bohaté, fungující, leč stále ještě hodně rozbolavělé západní megapole, města syndromu 11. září. Řekl bych ale, že hlavní motiv, proč Spike Lee natočil tenhle film, je vykreslit a poukázat na stereotypy v myšlení současných Newyorčanů a vůbec Američanů a možná i obecně příslušníků západní civilizace. Ten film je toho doslova plný a je jasné, že to musí mít nějaký jiný smysl, než jen zvýšení autenticity a dotvoření koloritu. Každý, kdo je jiný, jakkoliv se odlišuje, byť to nemusí být přímo cizinec, je potenciálně nebezpečný - uplatňující se převažující stereotyp v myšlení současné Ameriky (ostražitost policistů přeroste v agresi, když pod maskou rukojmího uvidí Araba - Sikka, albánská žena je zobrazena jako potencionální coura, Albánie je cosi ve střední Evropě (pro nás zvláště pikantní), na albánském konzulátu chtějí za rozhovor s policií peníze, při výslechu se táží muže, zda má albánské jméno, on říká, že arménské, policisté se otáží, jaký je v tom rozdíl...). Stejně bolavý je pro režiséra Leeho jeho osobní stresor, který akcentuje ve většině svých filmů (nelze nezmínit především snímek Malcolm X), problematiku rasové nerovnosti a postavení Afroameričanů ve společnosti. Malý černošský chlapec hraje v jedné z klíčových scén v sejfu banky počítačovou hru na gamepadu - obdobu GTA, kde virtuální hráč získává body za to, že porušuje zákon - prodává crack, zabíjí lidi a aktuálně brutálně zastřelí na ulici černocha - ,,negra" a poté mu strčí do pusy granát a odjistí ho. Rasismus je sice v současné Americe latentní, ale stále přežívá a modifikuje se (rozhovor detektiva Millera s bílým policistou, kterého postřelil 12letý černošský chlapec...). Tahle scéna nám odhalí i další významové roviny filmu - celé přepadení banky je do nejmenšího detailu pečlivě promyšlený konstrukt, který má navenek rysy trestného činu, ale ve skutečnosti je to spíše intelektuální výkon, svého druhu geniální šachová partie, motivovaná navíc etickými důvody (byť ekonomickými samozřejmě také). Tedy obrovský rozdíl oproti simulacím života pouličního gangu a vybíjení černochů. To je čistě patologický projev, zvláště u 12letého dítěte. Nebo proti jednání postav z třetího pólu trojúhelníku filmu - majitel banky s temnou minulostí a pro nejvyšší klientelu pracující právnička - zařizovatelka čehokoliv či newyorský starosta - všichni prohnilí a zkažení touhou po moci, postavení a penězích. Na závěr jsem čekal nějakou 25 hodinu, jak už bývá ve filmech Spike Leeho zvykem - a ona přišla a nepřišla. Závěrečná geniální pointa, osvětlující význam názvu, leč bez toho doslovného přesahu z předešlého brilantního režisérova filmu. Jinými slovy, 25 hodinu tentokrát Spike Lee nechal odbít již někdy v průběhu filmu... ()

Galerie (69)

Zajímavosti (17)

Související novinky

Záporáci pro Oldboye a pokračování 300

Záporáci pro Oldboye a pokračování 300

21.12.2011

Starořecká řežba 300: Battle of Artemisia nedávno přišla o hlavního představitele, když Joel Edgerton odmítl hrát athénského generála Themistokla, který velel řecké flotile v námořní bitvě u mysu… (více)

Spike Lee si nedá říct

Spike Lee si nedá říct

05.02.2009

...a navzdory velmi vlažným reakcím diváků i kritiků na svůj epos Miracle at St. Anna plánuje další film z období 2. světové války. Předlohou pro něj bude faktografická knížka dopisovatele New York… (více)

Zachraňte černého vojína

Zachraňte černého vojína

11.06.2007

Spike Lee díky svému prozatím nejkomerčnějšímu filmu Spojenec přičichl k opravdovému úspěchu a velkým penězům a klasický Hollywood ho opět láká. Adaptace románu Waltera McBrida Miracle at St. Anna… (více)

Reklama

Reklama