Režie:
Matt ReevesScénář:
Drew GoddardKamera:
Michael BonvillainHrají:
Michael Stahl-David, Lizzy Caplan, Jessica Lucas, T.J. Miller, Mike Vogel, Odette Annable, Anjul Nigam, Margot Farley, Theo Rossi, Brian Klugman, Kelvin Yu (více)VOD (2)
Obsahy(2)
V útulném newyorském klubu probíhá párty na rozloučenou. Jejím aktérem je Rob, který se rozhodl dát sbohem městu přezdívanému Big Apple a odjet pracovat do Japonska. Zábava je v plném proudu, digitální kamera snímá rozjařené tváře Robových přátel, jenže pak vše razancí blesku přeruší výpadek proudu a zlověstný neidentifikovatelný zvuk, který se rozléhá nad městem. Dodávka elektřiny se sice po chvíli obnoví, ale úleva je jen dočasná. Zatímco televizní reportéři spekulují o zemětřesení nebo jiné přírodní katastrofě, nedaleký horizont ozařuje mohutná exploze, znovu doprovázená tím podivným zvukem připomínajícím kvílení nějakého pravěkého monstra. Párty razantně končí, nastává panika. Špatně se ale utíká, když netušíte před čím prcháte. (Bontonfilm)
(více)Videa (4)
Recenze (1 479)
Prvních cca 20 minut je tak příšerných, že jsem vážně uvažoval, že se zvednu a půjdu pomoci té hezké slečně do předsálí kina s prodejem popcornu. Naštěstí pak přilítne do ulic kebule sochy svobody a začne se alespoň něco dít ... i když. Nějakej nechutnej hnusnej přerostlej sráč co si dribluje z palicí sochy svobody, z vojáčků slavný US Army si udělá kopačák a místo dortíčků žere mrakodrapy, napochuduje do New Yorku a jeden tamní idiot nespustí kameru z ruky a všechno natáčí. Úplně jsem nebyl dojmu, že tenhle pablb by byl schopen si natáčet sám i vlastní popravu. No a touhle, přiznávám, značně blbou oklikou se dostávám k jádru pudla --kamera. Jako já vím, že to je dokumentaristický a realistický, / ne, že by snad nějaký divák skutečně věřil, že se to stalo / ale co je moc to je příliš. Já si připadal jak u degenů na dvorečku, chvíli jsem viděl nebe, pak padající barák a pak prdel nějakýho vojáka, potom se s kamerou pořádně zatřáslo a spatřil jsem auto, podpatek utíkajícího člověka, zase kamerovej otřes a tak furt dokola. Hlavně se mě neptejte kdo tam hrál, protože o to vůbec nejde, důležitý je, že i člověk v pokročilým stádiu třaslavky může být úspěšný kameraman. Jak tam to monstrum kadilo ty malý sráče, nebo co to vlastně lezlo z jeho prdele nebo to byla huba, nevím, no co, no, u psů se taky kolikrát nepozná kde maj prdel a kde hlavu a tohle bylo stejný a přitom to byla jediná scéna kde si mentál za kamerou zapomněl potřást se svým přístrojem. Teda teď jsem se tak nasral, že už ani nevím co jsem chtěl napsat. No nic, radši to zakončím chválou zvukových efektů, abych se uklidnil. Zvukový efekty byly udělaný na jedničku a když si to monstrum uprdlo nebo co to udělalo, tak se zatřásly sedačky i v poslední řadě kinosálu. ()
"I'm documenting." Neskonale mě mrzí, že je Cloverfield pouze průměrným snímkem. Nápad je ohromně sympatický (jakkoli ho předběhl španělský zombie film [Rec], na který jsem moc zvědav). S ním jde ruku v ruce i zdařilá stylizace. Práce se zvukem je bez přehánění dokonalá. Závěrečná titulková hudební kompozice přímo lahůdková. A v neposlední řadě je samotný film až do zteče armády naprosto pohlcující. Bohužel pak tvůrcům dojdou nápady a pouze recyklují ty již použité, zvolený styl najednou nemá co nabídnout a především chování postav dosáhne vrcholu nelogičnosti a začne aktivně štvát. Být to jen další klasická "godzillovka", tak by to nijak nevadilo, ale u pseudodokumentu, který si hraje na reálnost "co by, kdyby" je to opravdu s podivem a celou koncepci to shazuje. Všemu pak nasadí korunu závěrečná pětiminutovka. Proč to nemohlo skončit tím pádem? Takto to má sice pouze cca sedmdesátpět minut čistého času, ale i to je v konečném důsledku příliš. A je to ohromná škoda. ()
Perfektní atmosféra, dokonalá realističnost, skvělý herecký výkony a božská vizuální stránka - mě se ten dokumentární styl začíná prostě čim dál tim víc líbit a docela kvituju, že se to teď hojně rozmáhá. Ovšem výtky k tomu rozhodně mam, jednak na realističnosti dosti ubírá až moc sci-fi monstrum, je mi jasný, že cokoliv co má přes 20 metrů, žere to lidi a klátí baráky neni moc realistický, ale tohle prostě ani takovej dojem nedělalo, což je v porovnání s dokumentární kamerou docela velkej rozdíl. Druhá výtka směřuje ke konci filmu, kterej je zbytečně předvídatelně protahovanej, v podstatě člověku je celkem jasný hned od začátku jak to skončí a tvůrci ho za prvé ani trochu nepřekvapí a za druhý to ještě udělaj dost okatě a jednoduše, i když opět jako v celým filmu neskutečně působivě. Nicméně jinak sem si film fakt dokonale užil a i přes ty dva mínusy musim dát plný hodnocení, protože těch plusů je tady mnohonásobně víc. Jinak ještě nechápu, jak je možný, že v těhle dokumentárně natočených filmech jsou herci pokaždý naprosto bezchybný, že bych jim uvěřil snad cokoliv. ()
"Za zástavbou hustou tak, že by se dala krájet a dost možná ještě dál, je ostrůvek Manhattan. Ve dne je docela obyčejný, ale sotva ho večer přikryje černočerná tma, začnou se tam dít podivuhodné věci. Nejdříve to ve vodě zafuní, pod mostem zaduní, v mrakodrapu lupne, v Soše svobody hrkne a teprve potom se objeví Monstrum." Tak trochu jsem si zaparafrázoval Rákosníčka, no co... :-P Monstrum je thriller hustý a černý jako asfalt, naštěstí "neteče" tak pomalu, ale celkem svižně se dobere od úvodní párty k monstrózní akci, snímané "live" ve stylu Blair Witch (jak už jste si mohli ostatně všichni přečíst v jiných komentech). Nikdo z tvůrců diváka nezdržuje rozjímáním "co to je, proč zrovna v New Yorku"... Úkol je prostý - přepravit kameru a tým okolo ní z bodu A do bodu B za účelem záchrany oslavencovy přítulkyně (ano, čtete dobře) a pak do bodu C za účelem záchrany svých zadků. V cestě jsou ale překážky a je na hrdinech, aby se s nimi náležitě popasovali a přitom nezapomněli vypnout kameru na (maximálně) pár vteřinosekund. A jak to celé dopadlo? Milé děti, tak se na to zkuste kouknout. ;-) Rozhodně to stojí za to! ()
Forma zase jednou přerostla obsah, asi jako ta obludra, zakusující se do Velkého Jablka... Jinak je to ale přes všechny ty famózní triky monstrózní obludnost. Docela mi - přes všechnu akční zábavnost - ta promarněná šance (i svou už dávno neoriginální manýrou) místy doslova pila krev, ale tak respektuju, že i vytrendovaná >alias ztracenci< děcka mají právo na svoji dávku megakůl vypocených povrchních emocí, že... °-/ . . . Dvě hvězdy tedy s nadhledem, víceméně hlavně za ty trikové sekvence a bezhlavou (jo, ten fór s paní Liberty jsem jako jednu z mála scének kvitoval vskutku s povděkem!) oddechovost... - - - - - (Poprvé viděno 7.9.2011 na novácké >monstrovizi< /želbohu s tradičně tristním pražskočudláckým uníkaným telenováckým dabingem, snad si to tedy dám ještě někdy na dvd s původní zvukovou stopou a titulky/, hodnocení 12167., komentář zde jako tisícítřiapadesátý - 8.9.2011) ()
Galerie (48)
Zajímavosti (57)
- Ve 24. minutě se mihne záběr z hororu Them!, ve 45. minutě z Obludy z 20,000 sáhů (1953) a v 66. minutě z King Konga (1933). (xjane)
- Natočeno za 34 dní. (HellFire)
- Film se mohl jmenovat "Greyshot". To by odkazovalo na styl natáčení a zároveň na most v Central Parku, kde se odehrává závěrečná scéna. (cariada)
Reklama