Režie:
Brian De PalmaKamera:
John A. AlonzoHudba:
Giorgio MoroderHrají:
Al Pacino, Steven Bauer, Michelle Pfeiffer, Mary Elizabeth Mastrantonio, Robert Loggia, Miriam Colon, F. Murray Abraham, Paul Shenar, Harris Yulin (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Na mrtvolách svých konkurentů chtěl vybudovat americký sen... Klasické drama Howarda Hawkse Zjizvená tvář (1932), inspirované osudem proslulého chicagského gangstera Ala Caponea, se po více než padesáti letech dočkalo nového zpracování. Scenárista Oliver Stone a režisér Brian De Palma ovšem děj posunuli do současnosti, italského zločince nahradili kubánským emigrantem a pašování alkoholu distribucí drog. V létě roku 1980 emigrovalo z kubánského přístavu Mariel se souhlasem Fidela Castra 125 000 lidí. Zhruba pětina z nich měla kriminální záznam, neboť Castro se potřeboval zbavit „nežádoucích" osob. Asi polovina utečenců se usídlila v Miami a jeho okolí. Tato událost tvoří prolog nové verze Zjizvené tváře. Jeden z emigrantů Tony Montana (Al Pacino) se velmi rychle adaptuje v nových podmínkách svobodného světa. Se svým přítelem Mannym (Steven Bauer, jediný rodilý Kubánec mezi hlavními herci) vykonávají příležitostné práce v místním podsvětí a při jedné předávce drog skončí v jejich rukou ukradené peníze, za něž Montana vybuduje vlastní drogové impérium. S mocí a bohatstvím ovšem roste i jeho ego a především paranoia, že jej o jeho výdobytky připraví někdo stejným způsobem, jako to udělal on... Režisér De Palma svůj snímek natočil efektním, rozmáchlým stylem, v němž se opřel o téměř maniakální výkon Ala Pacina. Spíš než u původní Zjizvené tváře hledal inspiraci u Coppolova Kmotra, což je zřejmé už z Pacinova obsazení. Mezi dalšími herci zaujmou tehdy ještě málo známé Michelle Pfeifferová (Montanova žena Elvira) a Mary Elizabeth Mastrantoniová (Montanova sestra Gina). (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 227)
Extravagantná, brutálna, takmer trojhodinová gangsterka bez duchovného rozmeru a výraznejších emócií (v porovnaní s neskoršou Carlitovou cestou), z ktorej som však ani na sekundu nespustil zrak a nevystrihol by som z nej jedinú scénu. Pocitovo trvala dve hodiny. Po všetkých filmárskych stránkach brilantné dielo. Kde sú oscarové nominácie minimálne pre Ala Pacina a kameramana?! ()
Dorostl jsem k tomu. Najednou vidím plastickou kroniku násilí, dokonale vtahující báchorku o vzestupu a pádu, navlečenou na živé kulisy tvořené americkým snem a zuřivým uchvacováním moci v zemi zaslíbené. Pacino nabíjí neodolatelným charismatem i absolutního hajzla, jakým Tony Montana nepochybně je, díky tomu nejen ty drastické scény z hlavy nedostanete. ()
Politický vezeň Tony Montana přijíždí z Kuby do Ameriky. Začne pracovat pro mafii, ale nechce dělat žádného poskoka. Svými nevybíravými metodami se dostane až na vrchol, ale tím si znepřátelí spoustu vlivných lidí......Pro mě jeden z největších filmových zážitků. 80. léta přímo čiší z každého záběru. Brian De Palma natočil podle scénáře Olivera Stona jeden z nejlepších mafiánských filmů. Kdo neviděl Al Pacina v tomhle snímku, tak si ani neumí představit jakého výkonu je schopen (tím nechci shazovat jeho ostatní role, ale tady mě zkrátka dostal). I když nejste milovníky mafiánských filmů, tak tohle je prostě povinnost...... ()
Nezbývá než v němém úžasu sledovat tuhle brutální cestu Tonyho Montany k penězům, k moci a ke krásné Michelle Pfeiffer. Hodně lidí muselo poskytnout své životy, aby si Tony Montana mohl užívat. No a já jsem rád, že mě Brian De Palma poskytl tuto "mafiánku", protože mě úplně sestřelila. Co říci k výkonu Al Pacina, opravdu on není Tony Montana, to Tony Montana musel být Al Pacino. Po skončení filmu jsem měl sto chutí si na své tváři taky udělat jizvu, jak mě jeho herecký výkon strhnul. V omámení nad závěrečnou scénou jsem vtrhnul na balkon a začal řvát "já jsem Enšpígl, mě nemůžou kulky ublížit", ale maminka zařvala, "prosímtě nehulákej na tom balkoně jak blbec a radší z něj vypadni nebo mi ušpiníš prádlo" a tak jsem se vrátil na gauč a říkal si pro sebe World is Yours, Pavle. ()
Tak zatím nejlepší gangstera co jsem kdy viděl. Opravdu si nemám na co ztěžovat, celou dobu jsem seděl před televizní obrazovkou jako kolíkem přibitý a nedokázal se odpoutat. Tony Montana je opravdu charakter, jeho chování má hlavu a patu, je dokonale opodstatněné Abych se přiznal, trochu jsem mu záviděl, podobný přístup k lidem bych také bral. Vlastně všechno dokonale fungovalo, úchvatná hudba, herci, režie a hlavně mistrný scénář s dokonalým příběhem. Při sledování snímku jsem si také pěkně zavzpomínal na GTA, ale to sem nepatří. Na rozdíl od některých mi vůbec nevadila délka, neboť jsem se ani okamžik nenudil, stále totiž bylo co sledovat. Škoda jen, že se Tony dostal na vrchol tak brzy, jeho vzestup bych raději sledoval trochu déle, ke konci totiž docházejí tvůrcům všechna esa 100% ()
Galerie (242)
Zajímavosti (108)
- Při závěrečné přestřelce používá Tony Montana (Al Pacino) zbraň M203. Jedná se o standardní útočnou pušku M16 se 40mm granátometem. (Zdroj: ČSFD)
- Všechny násilné scény, ať už to jsou lidské hlavy rozprsklé na dveřích auta či rozřezávání rukojmí motorovou pilou, jsou založeny na rekonstrukcích skutečných zločinů. Režisér Sidney Lumet také vůbec nebyl ze scénáře nadšený, připadal mu až příliš krvavý. Protože producent Martin Bregman nemínil učinit žádné změny, Lumet projekt opustil a ke slovu se dostal o generaci mladší Brian De Palma, kterému krev žádné problémy nedělala. Využil původní Lumetovy myšlenky, aby hlavní postavy pocházely z Kuby a vylodění proběhlo v roce 1980. (duklak2)
- Oliver Stone záměrně přesunul děj z Chicaga na Floridu. Otevřel tak problematiku kubánských imigrantů i téma pašování drog. Při psaní scénáře často mluvil s policisty a několikrát i odcestoval do Jižní Ameriky, kde se setkal s opravdovými drogovými barony, což mu v práci ohromně pomohlo. (duklak2)
Reklama