Reklama

Reklama

Popely

Polsko, 1965, 226 min

Režie:

Andrzej Wajda

Předloha:

Stefan Żeromski (kniha)

Kamera:

Jerzy Lipman

Hrají:

Daniel Olbrychski, Bogusław Kierc, Piotr Wysocki, Beata Tyszkiewicz, Pola Raksa, Władysław Hańcza, Jan Świderski, Jan Koecher, Zbigniew Sawan, Józef Duriasz (více)
(další profese)

Polsko na přelomu 18. a 19. století. Vášnivý, tragický obraz polského osudu v rozhodujícím období, kdy se v atmosféře poraženého národa, rozděleného mezi tři vítězné mocnosti, formovala nová polská společnost. Hlavní hrdinové tady zastupují její tři různé části: aristokracii rodovou i duchovní, ozbrojený boj po boku Napoleona i idealistický odboj v emigraci. (NFA)

(více)

Recenze (11)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Prežiť štvorhodinový, mohutný Wajdov epos na jeden záťah by som prirovnal k "prežitiu" Viscontiho Ľudovíta Bavorského, len s tým rozdielom, že som film pozeral oddelene po častiach deň po sebe. A toto rozdelenie má svoje opodstatnenie. Prvá časť je príbehom na pozadí vojny, pričom tá druhá je film vojnový do morku kostí. Vojna je v podstate pre ich aktívnych účastníkov niečo podobné, ako hostina. Na hostine jete, pretože sa to patrí, vo vojne zabíjate, pretože máte pocit, že musíte a že je to vaša povinnosť, inak by ste tam predsa neboli. Wajda je v tomto smere nesmierne krutý a kritický a bojové scény sa vyznačujú až extrémne mechanickým zabíjaním. Vrcholom je potom dlhá sekvencia v kláštore, po ktorej budete voči Napoleonovi, i keď ten je tu iba epizodická figúrka, pociťovať nič iba hnus. On to totiž celé začal. I keď všetci umierajú, podstatné je, že on musí žiť! ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,NATO JE VOJNA, ABY KAŽDÝ MAL MOŽNOSŤ VRAŽDIŤ, KOĽKO MU DUŠA ZAPRAHNE." __ Štvorhodinová epopeja vedená svojráznym Wajdovým režisérskym prístupom, scenáristicky patetická, zároveň charakterovo odlišná od iných historických veľkofilmov nakrúcaných v Poľsku v danom období určite neuspokojí každého. Dĺžku je prirodzene poznať a preto je pre diváka rozdelenie na dva diely žiadanou nutnosťou (pozrieť si film na jeden záťah by som dokázal iba za peniaze :-)). Samozrejme tiež vyvstáva otázka, či všetko vo filme obsiahnuté je nevyhnutné pre jeho plastické vyrozprávanie a či by sa prestrihaním najmä prvej časti, ktorá by celok skrátila na tri hodiny, nedosiahol rovnaký - možno aj lepší - výsledok. Wajda umne točí veľké celky s desiatkami komparzistov a kamera sa behom jedného záberu posunie aj o desiatky metrov. Počas vojnového ťaženia v druhej polovici filmu sa však snaží aj o zvláštne umelecké podanie, ktoré môže vyvolať otázku: ,,Čo tým chcel básnik povedať? / Načo to sem umiestnil?" Takéto počínanie je badateľné počas dobýjania Zaragozy (kedy postava Rafaela záhadne zmizne na celé minúty z príbehu), prípadne v sekvenciách ústupu (roztratenej) armády. Herecké nadanie mladého Olbrychského však nie je márne a už v začiatkoch kariéry presvedčivo preukázal, že patrí medzi najnadanejších poľských hercov. Po veľmi optimistickej predposlednej scéne ma rozčaroval následný nesmierne tragický záver. (54. hodnotenie, 5. komentár k filmu) ()

Reklama

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Román Stefana Žeromského je pro čtenáře, kteří chtějí zůstat o běžného pohledu na polskou historickou problematiku, je značně rozsáhlý, a takový je i Wajdův film. Zvláště pak druhý díl, který převážně líčí francouzskou anabázi do  Španělska. Přitom možná se stačí podívat na jediný obrázek Francisca de Goyi z cyklu Los desastres de la guerra, abychom dostali stejnou představu o hrůzách, které tuto dobyvačnou válku provázely. Sám se zde řadím mezi čtenáře a diváky, kteří považují film za "předimenzovaný" (viz jedna z recenzí). ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Když uslyším Andrej Wajda, hned se mi vybaví Poláci, historie a nezaměnitelný rukopis. Wajda se zaměřuje až na nepatrné výjimky na historické mezníky v životě Poláků. Většinou jde o velkoryse pojaté snímky kde nešetří ani herci ani stopáží. Zde byl patrný nižší rozpočet, ale podařila se atmosféra napoleonské biitevní vřavy. ()

dalia 

všechny recenze uživatele

Velmi dobře natočený film s výbornými hereckými výkony, přesvědčivé bojové scény, kostýmy i reálie působí velice autenticky. Vzhledem k tomu, že jsem nečetla román, měla jsem trochu problém vyznat se v postavách, kterých je tu opravdu velké množství, některé se vyskytují jen v určitých "kapitolách", jiné se po čase vrací. Trochu mne mátly i "vzpomínkové" scény, někdy jsem si nebyla jistá, co je vzpomínka a co současnost a kam danou vzpomínku zařadit. Některé scény jsou velmi silné a působivé, např. útok vlčí smečky, zvěrstva španělské guerrily nebo útěk přes hranici po zamrzlé řece a nakonec i samotný závěr filmu. Je pravda, že film je opravdu hodně dlouhý a některé scény byly zdlouhavé, ale celkový dojem je silný. Příběh svým epickým charakterem trochu připomíná "Vojnu a mír", i když "Popioly" jsou méně filosofické, nemají příliš odlehčených momentů a jsou celkově "temnější". ()

Galerie (20)

Zajímavosti (1)

  • Za najväčšie chyby, ktorých sa pri adaptácií dopustil, považuje režisér voľbu čiernobieleho materiálu a širokouhlého anamorfického formátu. (Johnny.ARN)

Reklama

Reklama