Reklama

Reklama

Nebožtíci přejí lásce

  • USA Avanti! (více)
Trailer

Obsahy(1)

Nebožtíci přejí lásce (1972) je pátým titulem, na němž spolupracoval herec Jack Lemmon s Billym Wilderem. Známý režisér ve své pozdější tvorbě upřednostňoval prověřené předlohy a v tomto případě se svým stálým spoluscenáristou I. A. L. Diamondem adaptovali divadelní komedii Samuela Taylora Avanti!, byť se při své broadwayské premiéře v lednu 1968 neudržela na programu ani tři týdny (na našich jevištích se nehrála). Původní text, který se víc zabýval rozdíly mezi americkými a italskými životními hodnotami, posunuli do polohy nahořklé love story se spoustou humorných odboček a břitkých dialogů. Příběh uspěchaného byznysmena Wendella Armbrustera Jr. (Jack Lemmon), jenž přijíždí na Ischii vyzvednout tělo zemřelého otce a seznámí se s dcerou jeho životní lásky, rozkošně baculatou Pamelou Piggottovou (dcera známého anglického herce Juliet Millsová), patří k těm dílům, jež stárnou do krásy a při každém dalším zhlédnutí vypadají lépe než posledně. Velkou zásluhu na tom mají herci. Nejen Lemmon se svojí partnerkou, ale také pečlivě vybraní představitelé vedlejších rolí, zejména Clive Revill jako vynalézavý ředitel hotelu, Edward Andrews (který nahradil zaneprázdněného Waltera Matthaua) v úloze agilního diplomata J. J. Blodgetta a Gianfranco Barra v propracované figurce pletichářského sluhy Bruna. V epizodce dr. Fleischmanna v úvodu filmu herecky debutoval Lemmonův maskér Harry Ray. Ač se snímek odehrává na ostrově Ischia, natáčel se převážně na Amalfinském pobřeží, v okolí Sorrenta a na Capri. Film přinesl Zlatý glóbus Jacku Lemmonovi a byl poctěn pěti dalšími nominacemi (nejlepší komedie/muzikál, scénář, režie a herecké výkony Juliet Millsové a Clivea Revilla). Vysílat ho budeme s původním dabingem ČST z roku 1978, v němž se podařilo nahradit výpadky, způsobené necitlivými cenzurními zásahy do několika replik. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (335)

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Upřímně jsem se bavila. Juliet Mills je krásná ženská krev a mlíko s nádhernýma očima (nejen), no a Jack Lemmon je ve své proměně z prudérního syna v zamilovaného muže jedním slovem skvělý. Billy Wilder se zhostil ožehavého tématu letní nevěry s nevídanou lehkostí a neotřelým vtipem. Inu, lásce se poroučet nedá a ani kroužek na prsteníčku nikoho neochrání. ()

PKD 

všechny recenze uživatele

B.Wilder si prostě chtěl v 70tkách jen odpočívati, po těch dílech typu Sunset Blvd. apod. a my jsme při tom. Je to fajn a tak všechno, ale chybí mi  (i na komedii) tam TO něco, co by mě přinutilo dáti 4 a více. Pokud Wilder  válel ve 40.-60.letech a přinášel v pravidelných intervalech chutnou a plnotučnou hostinu, tak zde bych to pak přirovnal k dietnímu párku. Kvalitnímu, chutnému, leč přesto...stále jen dietnímu. Což ovšem neznamená, že to není quallitně vyrobená komedie. Jen vím, že Wilder umí i lépe. Na 2.str. pokud by takto i jiní rež. ´´odpočívali´´, byli by fanoušové a recenzenti na celém šírém pekle, pardon světě, štastnější a spokojenější. ()

Reklama

Jirka_Šč 

všechny recenze uživatele

Nezapomenutelná hláška: "Rekněte tý tlustoprdce, že ji svezu." Zajímavé je, že moje žena i dcera mají s tímto filmem problém, neboť se jedná o romantický nemanželský vztah. Když jsem film kdysi viděl poprvé, toto mě nenapadlo. ■ P.S. DVD. Sehnal jsem v Rakousku německou verzi s originálním zvukem a anglickými titulky. To je zřejmě maximum, které lze (mimo burzu CSFD) dosáhnout :). ()

Djoker 

všechny recenze uživatele

Wilder byl velký rutinér, takže se mu pod rukama nerozpadla ani romantická komedie okořeněná morbidním humorem. Stopáž je lehce přepálená, ale italská pohoda a příjemná hudba film táhnou. Lemmona překvapivě zastiňuje baculka Mills, která navíc stylově provětrá kůzlata. Každopádně na IMDb to má jen 7,2. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Nesmírně pozitivní film, který sice vlastně uznává nevěru, ale v dané situaci a hlavně místě kdoví, jak by se každý z nás zachoval? Protože především jde o život, o schopnost užívat si krás a radostí života, myslet pozitivně a nenechat se svazovat správními radami a neustálými schůzemi - alespoň jednou v roce na jeden měsíc... Samozřejmě je to svým způsobem pohádka, protože kdyby nebyl synek z milionářské rodiny, ale třeba dělňas z lodi, asi by to tak romantické a kouzelné nebylo. A samozřejmě, že se zde pracuje skvěle s nadsázkou a stereotypy (tvůrci českého seriálu Most! by se tady měli učit, jak se to dělá a jak to má být dobře) americké, anglické i italské povahy (a vlastně i sicilské, abych nezapomněl). Co na tom, že je to kašírované, je to jen výsek ze života, podobně jako naše dovolené nebo prázdniny, na které rádi vzpomínáme. Je to však skvěle napsané, včetně velice vtipných dialogů ("Ty černé ponožky - na znamení smutku?"), výborně zahrané, i když myslím, že Clive Revill v podání majitele hotelu Carlucciho všechny ostatní zastínil ("Co bych si bez vás počal?" - "Také si to často říkám."), skvělá kamera a lokace - a hlavně to velmi pozitivní kouzlo a atmosféra, které člověka příjemně naladí. Takových filmů žel není moc. Protože pohladit po duši je daleko těžší, než natočit depku. ()

Galerie (58)

Zajímavosti (17)

  • Menší potíže čekaly režiséra při výběru herců – zejména s Pamelou to nebylo lehké. Původně Billy Wilder oslovil Lynn Redgrave, ale herečka proslulá úspěšným hubnutím odmítla znovu nabrat váhu. Poté zvažoval Hayley Mills, ale ta svými proporcemi Pamele vůbec neodpovídala. V představení „Five Finger Exercise“ ho nadchla Hayleina sestra Juliet, ale ani ta nebyla „rozkošně baculatá“. Když si přečetla scénář, okamžitě Wilderovi volala: „Chci tu roli. Dej mi osm týdnů a přiberu dvacet liber (asi 9 kg)!“ Nakonec zvládla 11 kilogramů o dva týdny dříve a v Itálii, kde se film natáčel, mohla naplno vychutnávat místní lahůdky: „Po celou jsem jedla a držela si váhu. Billy mě neustále krmil, brával na večeři se svou ženou a Jackem. Byla to skvělá doba, úžasný zážitek. Povinností byla tři velká jídla denně a kopec zmrzliny na závěr!“ (classic)
  • Partitúra obsahuje a adaptuje niekoľko klasických talianskych piesní, vrátane „Palcoscenico“ (Sergio Bruni, skladatelia E. Bonagura, Chianese), „Senza Fine“ (Ornella Vanoni, skladateľ G. Paoli ), „Un'ora sola ti vorrei“ (Nuccia Natali, skladatelia P. Marchetti a U. Bertini) a "La Luna" (Milva, skladatelia Detto Mariano a Don Backy). (Arsenal83)
  • Když byla na konci filmu americká vlajka zavěšena nad rakví, kanton (modré pole s hvězdami) byl nad levou horní částí rakve, při pohledu z paty rakve. Kanton má jít do pravé horní části rakve, levé rameno zesnulého. (sator)

Reklama

Reklama