Režie:
Sidney LumetKamera:
Arthur J. OrnitzHudba:
Mikis TheodorakisHrají:
Al Pacino, John Randolph, Biff McGuire, Jack Kehoe, Barbara Eda-Young, Cornelia Sharpe, Tony Roberts, John Medici, Allan Rich, Norman Ornellas, Edward Grover (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Největší nebezpečí pro newyorské ochránce zákona - neúplatný policista... Kriminální drama Serpico vzniklo podle stejnojmenné knížky newyorského novináře Petera Maase, jenž v ní vylíčil skutečné osudy policisty Franka Serpica, který byl dlouholetým členem newyorského policejního sboru a v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. Režisér Sidney Lumet (nar. 1924) začínal v padesátých letech v televizi a patří k předním hollywoodským tvůrcům druhé poloviny minulého století (Dvanáct rozhněvaných mužů, Zastavárník, Pahorek, Televizní společnost, Rozsudek a další tituly). V době tzv. Nového Hollywoodu na počátku sedmdesátých let režíroval dva kriminální příběhy na motivy skutečných událostí, Serpico (1973) a Psí odpoledne (1975), jejichž dalším společným jmenovatelem byl hlavní představitel Al Pacino (nar. 1940). Policejní důstojník Serpico, který neváhá ani na okamžik a postaví se vlastním druhům, i když velmi dobře ví, že bude terčem jejich pomsty, patří k nejlepším Pacinovým hereckým kreacím (znamenal pro něho druhou v dlouhé řadě osmi oscarových nominací). Jeho neokázalé herectví, založené na hlubokém vnitřním prožitku v souladu se Stanislavského hereckou metodou, působí přirozeně v souboru vesměs málo známých představitelů podobného založení (mezi nimi se např. mihne i budoucí hvězda F. Murray Abraham) a rovněž souzní s realistickým režijním pojetím... Lumet ve filmu využil více než stovku newyorských lokací a ukázal s výjimkou Staten Islandu prakticky všechny newyorské městské části. Kladný divácký ohlas filmu měl za následek vznik stejnojmenného televizního seriálu (1976-77), na němž se však nikdo z původních tvůrců nepodílel. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (460)
První půlhodinu jsem neměla ani stín podezření, že se začal odehrávat jeden z mých nejsilnějších filmových prožitků, tak nenápadně a civilně to začalo. Ale jednak se mnou silně rezonuje téma kvalitativně sílící odezvy zkorumpovaného systému na ryzost až k bezvýchodnosti, a jednak je to právě tak pomalu a důkladně se odvíjející příběh a natočený film, aby v každém záběru zachycoval co možná plnohodnotnou informaci z otisku skutečnosti, a ty scény i jejich významy se postupně, nenápadně, v rytmickém dramatickém sesuvu, bortění iluzí, zadírají pod kůži, až projdou skrz a stanou se živou součástí člověka, ústrojné jako vlastní formativní vzpomínky. Film Film. *~ ()
Korupce u policie byla vždy ožehavou tematikou a kdo si troufne tento zaběhlý systém narušit, jako kdyby sám sebe označil nálepkou „práskač“, ten nejopovrhovanější článek, na který lze, než plivnout(v tom lepším případě). Nebezpečí číhající „uvnitř“ je totiž mnohonásobně záludnější, než to „vnější“, které je rozpoznatelné mnohem snadněji. Frank „Paco“ Serpico si tento obtížný směr zcela vědomě zvolil, i když se zprvu domníval, že nebude mít jeho rozhodnutí takový neblahý vliv na jeho, ať už soukromé, či profesní vztahy; jak se postupem projevilo. Jenže Frank, je férový chlap, který ze svých zásad neustoupí ani o píď, i když mu hlaveň revolveru míří přímo mezi oči. A tak můžeme, možná i s trochou naivity doufat, že takových neúplatných policistů je mezi námi co nejvíc. /// Hudba : Mikis Theodorakis ()
Špičkový scénář a především skvělý výkon Al Pacina, jakožto představitele neústupného a zásaditého policisty Franka Serpica, dělá z filmu neopakovatelný zážitek. Sidney Lumet umí točit báječná krimi-dramata (minulý rok nám to dokázal snímkem Než ďábel zjistí, že seš mrtvej) a tímto filmem to dokázal asi nejlépe. Jeden z nejlepších a zároveň nejpravdivějších pohledů na zkorumpovanou policii. Není to úplně čistých pět hvězdiček, ale rozhodně kvalitní filmový zážitek, který mohu každému jen a jen doporučit...... ()
Stupid. DVD hozeno do koše. Víc nemám, co bych psal. Po tomto filmu uvažuji o hvězdičce pro telenovelu Tisíc a jedna noc. Tohle může natočit jen zdegenerovaný dement. Věděl jsem, proč jsem se tomuhle filmu tak úzkostlivě vyhýbal. Film fakt psal po technické stránce. Vybledlé barvy, zrnící, šumivý nebo rozmazaný obraz. Prostě nedokážu pochopit, jak tahle nudná a otřesně natočená slátanina, může u někoho bodovat. Hodně se budu vyhýbat filmům určeným pro lidi po smrti. Zlatý nový filmy než tohle. ()
Přesně z těch filmů, o nichž nelze říci nic špatného ani dobrého. Film, který můžete vidět a nemusíte. Téma "osud bílé vrány" zdařile nastartováno (začíná se scénou v kantýně), v dalším průběhu je to slabší, ale čitelné. Ve své době měl tento film asi měl nějakou váhu, pro mne bylo příjemné sledovat, jak se Serpico obléká, jeho byt, jeho zahradu, jeho lásky. ()
Galerie (95)
Zajímavosti (17)
- Snímek je natočen podle stejnojmenné knihy novináře Petera Maase, který v ní líčí skutečné osudy policisty Franka Serpica, dlouholetého člena newyorského policejního sboru, jenž v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. (Olík)
- Film měl původně režírovat John G. Avildsen, ale odstoupil kvůli neshodám s producentem. (don corleone)
Reklama