Režie:
Jan PrušinovskýKamera:
Petr KoblovskýHrají:
Martin Hofmann, Erika Stárková, Filip František Červenka, Michal Isteník, Zdeněk Godla, Cyril Drozda, Vladimír Škultéty, Jitka Čvančarová, Jiří Schmitzer (více)Epizody(8)
Obsahy(1)
Osmidílný komediální seriál je již šestou spoluprací dvojice Prušinovský a Kolečko. V projektu, který si nadsázkou bere na paškál složitá témata, jakými jsou nesnášenlivost či xenofobie, si hlavní roli zahrál Martin Hofmann. Rámec seriálu tvoří příběh Luďka, kterého právě vyhodili z práce, bydlí v polorozpadlé barabizně, dluží, kam se podívá, má problémy s exmanželkou i se synem. A v tom nejhorším za ním přijde pošťák Ondra s pozváním do Pošty pro tebe… (Česká televize)
(více)Recenze (798)
Na seriálu je nejlepší to, jak dokazuje, že právě oním "nekorektním" a relativně realistickým způsobem se mnohem lépe "spojuje národ", než jednostrannou propagandou z té nebo druhé strany. Samozřejmě z obou táborů se ozvou ti největší idioti, kteří si budou stěžovat tu na deadnaming, tu na vulgarity, tu obecně na nekorektnost, tu na dehonestaci církve, tu na příliš správné cigány a rutinně zlé skiny. Jo, je to spíše sluníčkářská propaganda, jak píše Dadel, ale udělaná výtečně tak, že osloví široké vrstvy, a to z obou stran, z nichž mnozí se mohou chytnout třeba i za nos, a to z obou stran. Ne jako třeba pořad 168 hodin, který se akorát utápí ve své bublině a každý druhý týden přináší srdceryvný příběh o dalším geniálním Romovi, nebo naopak různá prohlášení jednoho nejmenovaného parlamentního hnutí o popírání romských koncentračních táborů a vyzívání k deportaci do nějakého nově zbudovaného státu. To jsou postoje a snahy, které akorát rozdělují a nic nevylepší. Most! je trochu jiný. Ale nemyslím, že by to byla úplně jednostranná propaganda. Problémy se tu ukazují ze všech stran, nikdo tu až na výjimky není svatý a opět téměř nikdo tu není úplně zlý. Jako v životě. Seriál si stejným způsobem dělá legraci z "lepší" husičky Blanky (která je samozřejmě rozkošná) a stejně tak z rasistického a homofobního primitiva Edy. Všichni básní o Zdeňku Godlovi, jeho postava ale zrovna celkem jednostranná je. Pro mě je vrcholem Luďan Martina Hoffmana. Postava, na kterou člověk změní názor v každém díle dvakrát a přitom je dokonale uvěřitelná, hluboká a bravurně ztvárněná. Zdá se skoro, že sociální přesah Mostu okázale ční nad jeho samotným obsahem, ovšem i ten je velmi dobře koukatelný. Zábavný a přitom dramatický. Mostu jsem nevěřil, stejně jako obecně nevěřím podobným hypům, ale získal si mě. ()
"Já si myslím, že černá sympatie je taky sympatie." V Chánově jsem nikdy nebyl, Mostem projíždím bez zastávky nejvyšší povolenou rychlostí a problémy nepřizpůsobivých občanů odmítám řešit, ale u tohoto seriálu jsem se bavil. Není to ani tak moc kvůli námětu, ale nejedna postava prostě byla vynikající. Zejména loser Luďan dokázal prodat každý vtip, Edovi krásně visela hůl, Franta spolehlivě držel úhel, farář báječně nedokázal udržet slinu, Dáša měl pěkně stavěné kozy, mrška Žaneta každou situaci perfektně využila ke svému prospěchu, Ilona se nádherně nedokázala srovnat se študovaností svého syna a Gerdovy pokusy o češtinu mě pokaždé rozesmály. Všechno samozřejmě nebylo dokonalé. Mladí sluníčkáři mě nebavili, parchant Laco debilně přehrával a přerodu největšího mafiána Romana ve vyděšeného mamánka jsem nerozuměl. Přesto: Dycky Most! ()
Chci věřit, že je tam opravdu všechno z Kolečkovy (potažmo Prušinovskýho) hlavy, ale nějak mi to prostě neštimuje, spíš mi přijde, že ČT chtěla opět vychovávat. Hlavně vykreslení skinů (schůze na téma "průser, nemáme se s kým rvát") a chánovskejch cikánů (vlastně pořádkumilovní dobráci od kosti a těžký charaktéři)? Nenechte se vysmát, víc reality by tomu jen prospělo, nemuselo se to tahat až tak ad absurdum, ostatní věci se dají s přimhouřeným okem spolknout. Je to škoda, ale chápu, Česká platí s přehledem nejlíp (a dobře víme, co je to za politickou organizaci). ___ Z předvedenejch výkonů si pochvalu zaslouží obzvlášť Hofmann, Isteník a Cinův dabing. ()
Dycky dobrý, no. V době uvedení se mi Most vyhnul a vzhledem k jeho propíranosti na sociálních sítích i poněkud zprotivil... zbytečně, Prušinovský je už ověřená známka kvality. Debaty o rasismu, nadržování menšinám a politický korektnosti mi přijdou poněkud stupidní, protože nadsázka a karikatura jsou v seriálu přítomny permanentně a nemyslim si, že by mravokárnost byla na prvním místě. Spíš než problematika sociálních menšin se tu propírají zaběhlý společenský stereotypy, který samozřejmě v takhle specifickým prostředí vyčnívají. Reflexe je v první řadě pořád jen reflexe. Pokud má Most! nějaký poselství, pak to není často zmiňovaný "bílej je kretén, romák dobrej!", ale spíš "tady to prostě takhle máme, ale časem postupně přijmem cokoliv, kór když nás to osobně zasáhne". Jen ta úvodní epizoda je dost přepálená a tvoří suverénně nejhorší součást celý série... původně jsem ani netoužil ve sledování pokračovat. Od třetí epizody už naštěstí všechno šlape dobře a tým kolem Prušinovského tradičně vykazuje silnou ruku v obsazování rolí a psaní dialogů. Vůbec největší humorná síla přichází právě ve chvílích, kdy se v sociálně zanedbaným prostředí tragédů začne spontánně dít něco absurdního - komediální dikce ústřední party dokáže všechno vyždímat na maximum. Málokde je taková radost pozorovat bandu kreténů. Málokde si tak přejete, aby fofrem zase provedli něco kreténskýho. Málokde jim tak věříte ty drobný záchvěvy, kdy se přece jen projevujou jako lidi. A jo, je to ohraná písnička, ale některý hlášky by zasloužily tesat do kamene - a že jich tu je požehnaně. ()
Trefa do černýho (čímž myslím ustálené slovní spojení i etnikum). Opravdu děkuju České televizi, že ještě někomu umožňuje, zvlášť v dnešní době sužované morem politické korektnosti, jít na hranu... Prušinovský s Kolečkem mají evidentně výjimečný dar vystihnout esenci doby a navíc přijít s přidanou hodnotou, coby nadstavbu pak vytvořit zázemí i kvalitativní předpoklady pro status kultovního seriálu, z Mostu! bude jasně nový Okresní přebor...nový kult. Spolu s Rédlem jednoznačně nejlepší seriálové počiny, které tady za poslední dekádu vznikly! ()
Galerie (111)
Photo © Česká televize / Michaela Buchtová
Zajímavosti (81)
- Když pan Juliš (Jiří Schmitzer) oslovuje Dášu/Pavla (Erika Stárková), aby vedl exkurzi učňů v autoservisu, osloví ji jménem Erika. To je ale skutečné jméno herečky, nikoli její postavy. (rakovnik)
- Seriál se natáčel v reálném prostředí, například v restauraci Severka, Chanově, na autodromu, v hotelu Cascade, nemocnici, knihovně, Centralu, v přesunutém kostele a na Zahražanech. Během 65 natáčecích dní si v něm zahrálo 821 komparzistů hlavně z Mostu a okolí. [Zdroj: Denik.cz] (Duoscop)
- Martin Hofmann a režisér Jan Prušinovský s kreativním producentem Michalem Reitlerem v únoru 2019 zavítali do hospice v Mostě, aby předali šek v hodnotě 93 921 Kč. Tato částka se vybrala v rámci předpremiér seriálu v Ústí nad Labem, Ostravě, Plzni, v Praze a v Mostě. [Zdroj: refresher.cz] (Duoscop)
Reklama