Reklama

Reklama

Válka světů

  • USA War of the Worlds (více)
Trailer 4
USA, 2005, 116 min

Obsahy(1)

Rozvedený newyorský mechanik Ray Ferrier získává od bývalé manželky na víkend do péče své dvě děti – desetiletou dceru Rachel a náctiletého syna Robbieho. V té době dochází ve městě k podivným změnám v počasí, včetně několikanásobných úderů blesků do jednoho stejného místa. Lidé si to nedokážou vysvětlit, když se začne zvedat zemský povrch, ze kterého vylezou ze svých úkrytů podivné mimozemské stroje. Mimozemšťané ve svých mechanických maskách začnou útočit a zabíjet lidi. Strhne se davová panika a Rayovi je jasné, že musí utéct s dětmi z města pryč. V kradeném cizím automobilu se tedy vydává do domu své manželky, která zde však není. Druhého dne objeví Ray na ulici vrak spadlého boeingu. Na místo přijíždí štáb televizních reportérů, který Raye informuje o tom, že mimozemšťané ve svých strojích zaútočili na všechny světové kontinenty a podařilo se jim zničit velká území a zabít miliony lidí. Ray se rozhodne odvézt své děti k jejich matce do Bostonu, ovšem jejich auto je přepadené davem zoufalých lidí. Ray tedy přichází o auto, ale jsou naloděni na trajekt, který má odvézt obyvatele Bostonu do bezpečí. Loď je ovšem potopena a Ray s dětmi se dostávají na břeh. Ray se musí smířit s tím, že Robbie se rozhodl bojovat proti mimozemšťanům po boku armády, a pokračuje s Rachel na cestě sám... (TV Prima)

(více)

Videa (4)

Trailer 4

Recenze (1 434)

sniper18 

všechny recenze uživatele

Filmy s tématikou mimozemskej invázie patria v rámci komerčnej produkcie u mňa aj napriek rozličným kvalitám a prístupom dlhodobo medzi tie najatraktívnejšie, táto téma ma vždy fascinovala a práve podceňovaná Vojna svetov u mňa predstavuje absolútnu špičku tohto subžánru. V tomto type filmu sa najviac využívajú dva odlišné prístupy, či už ten veľkolepý blockbusterový, pri ktorom má divák prehľad o celej situácii vďaka tomu, že je z pohľadu vysokopostavených ľudí a tak ponúka aj veľkolepú akciu, akou bol napríklad Emmerichov Deň nezávislosti alebo ten komornejší, ktorý je z pohľadu obyčajných ľudí, divák sa dozvedá informácie skôr len pomaličky z rôznych útržkov, ale zase je to atmosférickejšie a napínavejšie a práve vďaka tým obyčajným ľudom aj také sympatickejšie a to sú zase napríklad Znamenia. A Steven Spielberg našiel podľa mňa ten najlepší možný kompromis. A tak je tu veľkolepý, ale aj poriadne atmosférický a napínavý film, kedy je v centre diania relatívne obyčajná rodina, ktorá sa mi získala a prakticky stále sú pri nejakých dôležitých udalostiach, prípadne sa stretnú s ľuďmi, ktorí majú celkom prehľad. Takže sa divák nemá problém aspoň čiastočne orientovať vo všetkom dôležitom, ale zároveň film dokonalo funguje aj v tej komornejšej rovine, otec bojuje o životy svojich detí, takže sa mu nedá nefandiť a prežíva s nimi aj množstvo takých, z celkového pohľadu nedôležitých, ale z osobného dosť nepríjemných udalostí. A tak je film väčšinu času skutočne prvotriedna žánrová zábava, kde jedna nezabudnuteľná sekvencia strieda druhú. A síce ku koncu už tomu začne trochu dochádzať dych, ale predsa len je to stále vysoká úroveň a ani proti tomu záverečnému vyriešeniu problému nič nemám, predsa len toto bolo už v predlohe. S obsadením nemám žiadny problém, Tom Cruise mi vyhovuje prakticky v každej úlohe, Dakota Fanning mi príde ako ideálna filmová dcéra na ochraňovanie, militaristický a pomstychtivý Justin Chatwin má tiež niečo do seba a v priebehu filmu stretnú dostatok zaujímavých vedľajších postáv. A akcia tiež predstavuje absolútnu žánrovú špičku, s lepšími mimozemskými strojmi som sa ešte nestretol, nielen, že perfektne vyzerajú, ale vedia si získať rešpekt a každý stret s nimi je nezabudnuteľný, ale perfektne fungujú aj tie komornejšie, hororovo ladené scény. Tu ma jednoducho baví všetka akcia, ale najviac si predsa len vychutnávam celú úvodnú fázu a všetky strety s armádou. Takže Steven Spielberg tu podľa mňa odviedol prvotriednu prácu, film má vynikajúci vizuál a efekty, ale aj perfektnú atmosféru a občas je aj poriadne napínavý a aj dosť nepríjemný. Tu všetko funguje na najvyššej úrovni. Takže aj po rokoch a mnohých pozretiach o plnom hodnotení vôbec nepochybujem, pre mňa nielen najlepší film s tématikou mimozemskej invázie, ale aj jeden z najlepších vysokorozpočtových filmov. 88% ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Velmi dobré postkatastrofické sci-fi, ale na Spielberga se mi to přece jen zdá trochu málo... Tenhle thriller je nevyvážený, hlavně druhá polovina postrádá gradaci a napětí, a scény ve sklepení s cizím mužem, který prchající dvojici poskytl dočasný azyl, místy až vysloveně nudily... Hlavní problém ale asi bude z dnešního pohledu již v poněkud slabším scénáři podle klasické předlohy H.G. Wellse. Některé věci mi jako divákovi z 21. století prostě vadily... Přesto si Spielberg touto adaptací ostudu neudělal, je vynikající vypravěč i řemeslník a to je z filmu hodně cítit. Plus vizuální stránka - ta depresivní temně rudá postkatastrofická krajina vyvolávala skutečně stísněný dojem. Válka světů je dobrý film, ale k dokonalosti mu ještě cosi chybí... k inspiraci se stačí podívat třeba na Darabontovu Mlhu... Podobné filmy: Mlha, Potomci lidí, Monstrum, Znamení ()

Reklama

Morien odpad!

všechny recenze uživatele

Z dnešního úhlu pohledu mi v tomhle filmu nedává smysl vůbec nic. Lépe řečeno, myšlenka realistické a civilní road movie po různých tvářích důsledků mimozemské invaze zní super. Tedy myslím si, že tak nějak si to Spielberg představoval. Jenomže málo ze složek filmu ve výsledku tu myšlenku podporuje. Předně Tom Cruise, Tom Cruise není realistický civilní táta z rozvrácené rodiny. Jeho postava vypadá (a chová se), jako by stejně jako mimozemské tripody viděla i svoje děti poprvé v životě. I svůj dům. I svou životní situaci. Nevěřím mu vůbec nic, zkrátka už jenom použitím tohoto herce jde slavné potlačení nevíry (suspension of disbelief) do kopru rychleji než dvacet šest blesků do jednoho místa. Za druhé, děti. A zejména dcera, která je po tátovi další hlavní postavou filmu. Nevím tedy, jak přesně byla ve scénáři napsaná a zamýšlená, ale myslím si, že jde o režisérské selhání ve snaze vykreslit realistický mix roztomilého, úzkostného a vystrašeného dítěte. Podobná role se nachází v Shyamalanových Znameních a tam se ve spolupráci s herečkou podařilo vytvořit postavu, která se chová jako přesvědčivé dítě se všemi implikovanými "neduhy", ale zároveň je i vnímavou a zábavnou protagonistkou, se kterou nemá divák problém sympatizovat a fandit jí. O tom si Válka světů může nechat jenom zdát a možná je to kromě režiséra vina i Dakoty Fanning, protože když se nad tím zamyslím, tak mě nejspíš ještě v žádné roli, dětské či dospělé, doopravdy nepřesvědčila o svých schopnostech. Za další, dramaturgie. Rozdvojení filmu mezi drahé CGI scény a laciné sedíme-ve-studiu-v-pečlivě-rozmlácených-kulisách momenty je očividné a rušivé, nemluvě o nezvládnutém sloučení mikropříběhu naší malé rodinky a makropříběhu maximálně smolařské invaze do funkčního dějového oblouku. Což mě přivádí k emocím, které mi přijdou pro mě nestravitelně předkládané. Výjimku tvoří scéna se sklepem plným průzkumníků, protože tam jsem doopravdy zadržovala dech. Ale jinde se mi už podobný stav nenavodil. Nejvíc mě dráždí dvě konkrétní scény, které na na papíře musely vypadat famózně, ale Spielbergův audiovizulní převod nedokázal ten apokalyptický surrealismus zprostředkovat. A tím mám samozřejmě na mysli řeku těl a hořící vlak. Oba obrazy jsou naservírovány hrozně nepřipraveně a ze své podstaty by měly jít vytěžit mnohem, mnohem víc. Vlak je rozmazaný, digitální, strašně rychlý a jako by ho žádná z postav u přejezdu doopravdy neviděla. Nemáme žádné povědomí o prostoru, ve kterém se setkání s ním odehrává (odkud přijel? nebyl vidět z dálky? nebylo by lepší, kdyby byl vidět už z dálky?), ani o efektu, jaký má na lidi všude vůkol. Zvukové a hudební řešení mi také nepřijde nejšťastnější. (Pro srovnání scéna příjezdu vlaku ze Zabití Jesseho Jamese zbabělcem Robertem Fordem - to je k čertu působivý příjezd vlaku a to ten vlak ani nehoří, kdyby ještě ke všemu hořel, tak budu muset jet kameramanu Rogeru Deakinsovi osobně poděkovat, jak pěkně ten příjezd vlaku natočil.) Scéna u řeky je zase natočená jako z televizního thrilleru. Už předem lacině návodná hudba. Holka jde k řece, protože dostala od někoho mimo obraz pokyn "dojdi k řece", ne jako dívka, která se potřebuje vyčůrat a chce na to v tom pošahaném světě alespoň trochu soukromí. První tělo kolem ní propluje přesně v tom okamžiku, kdy se u vody zastaví, ani moment na vydechnutí a nasáknutí atmosféry zdánlivého klidu, který bude následně brutálně narušen. Tento záběr je také statický, z dálky a přes její záda a dynamikou vůbec nenavazuje na následný protipohled, ve kterém se hýbe jak kamera, tak dívčina hlava a ramena, a podle rostlin v pozadí stojí na jiném místě než na záběrech zezadu. Tahle výměna přes záda na řeku x řeka samotná x jenom obličej se několikrát opakuje a herecká akce počínajícího panického záchvatu z detailů na obličej nenavazuje na ostatní záběry. A s příchodem otce se pokus zobrazit dívčino emocionální prožívání okamžitě přetrhne. Otec se na řeku podívá, ale nijak na ni nereaguje, a dívčinu tvář už divák znovu neuvidí. Kamera rovnou skáče do další situace, do nesouvisejícího plotpointu jiné postavy. Emocionální otisk je tím ponížen a zahozen, scéna není nijak dohraná, takže jako by tam ani nebyla. Kromě té emocionální frustrace, kterou za sebou zanechává, ale ta myslím není chtěná. A na závěr je potřeba položit si nejzásadnější otázku: Proč jsem právě strávila asi dvě hodiny snahou sama pro sebe si popsat, proč se mi nelíbí Válka světů, místo abych dělala doslova cokoliv jiného? Inu, to ví snad jen déšť, ale možná je to kvůli tomu potenciálu, že by se mi mohla líbit, ale Spielberg se svým štábem dělá všechno pro to, aby k tomu nedošlo. Celkovým "pocitem" mi film připomíná Světovou válku Z. Jako by to byly podobné filmy s podobnými ambicemi, selhávající z podobných důvodů. A kdybych musela vybrat vítěze, tak bych volila Světovou válku Z, protože Brad Pitt přece jenom dokáže svým obličejem tlumočit různorodé emoce a Marc Forster lépe pojednává absurditu lidské existence a nečekané změny jejího diskurzu. () (méně) (více)

Adrian 

všechny recenze uživatele

Koncepcia príbehu skrz takmer "komornú" drámu so zameraním sa na postavy pred jednoliatym defilé epických megabitiek ma veľmi milo prekvapila a uspokojila. Rovnako sa mi veľmi páčilo aj rozriešenie konfliktu (a to som knižnú predlohu nečítal) - ktoré mi silno pripomenulo Scottov odvážny "grif" v istej fáze príbehu Kingdom of Heaven. Škoda len tej schématickosti (pričom nemám na mysli charaktery postáv - ich ľahké zaškatuľkovanie ma nerušilo) vo výustení osudov ústredných hrdinov, pretože podobne ako je Spielbergov prístup inovatívny v rámci žánrových pravidiel, rovnako sľubný trend vykazoval od druhej polovice filmu aj samotný neistý osud postáv. 90% ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Nemám problém s tím strohým koncem mimozemské invaze, protože Spielbergova Válka světů byla od začátku chytře koncipována jako neglobální boj rodiny Raye Ferriera o holé přežití, ale to srdceryvné "bostonské rendezvous" bylo jako když někdo s rozběhem nakopne Tripoda mezi nohy.. Přehlídka spektakulárních triků nezakryje mrtvou duši filmu a po druhém zhlédnutí jsem nabyl skálopevného přesvědčení, že s rozpočtem 132 milionů by na podobné úrovni dokázaly pracovat i mnohem menší režisérské kapacity. Stevena nám asi začíná obrůstat ten marťanský plevel Red Weed.. ()

Galerie (132)

Zajímavosti (74)

  • Kromě tohoto blockbusteru vznikly ve stejné době i dva laciné projekty, které se evidentně snažily přiživit na vlně zájmu a propagace – televizní Invaze světů (2005) a přímo videotrhu určená The War of the Worlds (2005). (imro)
  • Autorem první verze scenáře byl Josh Friedman, ale jeho text pak přepsal slavnější David Koepp, který je uveden v titulcích sám. (imro)
  • V čase 0:22:30 při otřesech půdy, si Ray (Tom Cruise) schválně stoupne pravou nohou na chodník a levou na silnici, ale po střihu stojí uprostřed chodníku. (Ivoman)

Související novinky

Steven Spielberg se chce vrátit k mimozemšťanům

Steven Spielberg se chce vrátit k mimozemšťanům

19.04.2024

Od roku 2022, kdy Steven Spielberg představil fandům svůj Zlatým Glóbem ověnčený osobní film Fabelmanovi, jsme moc netušili, k čemu se chce jeden z nejslavnějších režisérů všech dob příště… (více)

Parazit Davida Koeppa našel režiséra

Parazit Davida Koeppa našel režiséra

24.04.2020

David Koepp je nejen filmový scenárista stojící za snímky jako Válka světů, Jurský park, či Mission: Impossible, je totiž zároveň i úspěšným spisovatelem. Jeho nejnovější knížku, v originálním názvu… (více)

Kdo napíše Indiana Jonese 5?

Kdo napíše Indiana Jonese 5?

21.03.2016

U Disneyho konečně pohnuli s Indiana Jonesem. Pátý díl půjde do kin 19. července 2019 a natočí ho Steven Spielberg, samozřejmě s Harrisonem Fordem v hlavní roli. George Lucas by se na pokračování… (více)

Reklama

Reklama